216,000,000,000 تومان ناقابل!

هر دقیقه سه میلیون و 498 هزار تومان و درمجموع هشت میلیون و ۱۴۲ هزار یورو برای حضور چندماهه و تنها دو بازی دوستانه و چهار بازی رسمی، جدیدترین فاجعه فوتبالی ایران را ایجاد کرده است. مارک ویلموتس بلژیکی پس از تنها چند ماه همکاری با تیم ملی ایران، دستمزدش را گرفت و با استناد به یکی از بندهای قراردادش، خواهان دریافت بزرگ‌ترین غرامت تاریخ ورزش ایران شده است. زمانی که ویلموتس بلژیکی برای جانشینی کارلوس کی‌روش انتخاب شد، تردیدهای زیادی درباره کیفیت فنی او و شایستگی احراز پست سرمربیگری تیم ملی فوتبال ایران و حضور احتمالی با این تیم در جام جهانی وجود داشت؛ اما هیچ‌کس فکرش را نمی‌کرد که مرد بلژیکی که زمانی مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال، از نجابت او برای درخواست نکردن مطالباتش به نیکی یاد کرده بود، با شکایت به فیفا، فوتبال ایران را درگیر پرداخت رقمی کند که ماشین‌حساب‌های ساده برای محاسبه آن، ظرفیت تعداد صفرهایش را ندارند.

تاریخ انتشار: 23:30 - سه شنبه 1399/05/28
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
no image
 ویلموتس که در کارنامه مربیگری‌اش نقطه روشنی نداشت، پس‌ازاینکه سکان‌داری تیم ملی را بر عهده گرفت، برای حضور در رقابت‌های مقدماتی جام جهانی 2022 دو دیدار دوستانه برابر تیم‌های سوریه و کره‌جنوبی ترتیب داد که نتیجه آن یک پیروزی و یک تساوی بود. تیم ملی فوتبال کشورمان در مرحله نخست مسابقات جام جهانی قطر در اولین دیدار رسمی، تیم ملی هنگ‌کنگ را مغلوب کرد و در بازی با کامبوج نیز برد 14 گله‌ای رقم خورد. این دو پیروزی تیم ملی باعث شد تا منتقدان کارلوس کی‌روش، به تعریف و تمجید از مربی بلژیکی پرداخته و تلاش کنند با بزرگ‌نمایی قرارداد کی‌روش، ویلموتس را ناجی فوتبال ایران معرفی کنند؛ اما در دیدار با تیم بحرین، مغلوب این تیم شدیم. ویلموتس بعد از شکست مقابل بحرین و پیش از بازی عراق، در اقدامی عجیب به دلیل عدم پرداخت حقوقش، خواستار فسخ قرارداد یا عقد قراردادی جدید با فدراسیون فوتبال شد که حاشیه‌های بسیاری را به‌همراه داشت که درنهایت با انجام پرداختی‌های وی، ویلموتس برای نشستن روی نیمکت ایران برابر عراق راهی اردن شد؛ اما تیم ملی که در آن مقطع با حاشیه‌های زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کرد، با حساب دو بر یک مغلوب عراق شد تا سرنوشت تیم ملی برای صعود به جام جهانی، پیچیده شود.
پس‌ازاین دو باخت، جایگاه ویلموتس به‌شدت متزلزل شد و در ادامه نیز خبر از قطع همکاری با این مربی به گوش رسید. ویلموتس و دستیارانش بااینکه مدت کوتاهی در تیم ملی کشورمان مسئولیت داشتند؛ اما دو میلیون یورو گرفته‌اند و با شکایتی که از فدراسیون فوتبال ایران به فیفا کرده‌اند، خواستار دریافت غرامت هفت میلیون یورویی شده‌اند. ویلموتس تأکید داشت فسخ قرارداد در شرایطی صورت گرفته که شرایط اضطراری بوده و ایران به تعهداتش عمل نکرده است. تلاش او و وکلایش این بود که به فیفا ثابت کنند آن بند سه ماه دستمزد به‌عنوان فسخ قرارداد، برای شرایط عادی است؛ ولی او در شرایط اضطراری مجبور به فسخ شده است. ویلموتس همچنین مدعی شده فدراسیون فوتبال ایران این بند سه ماه فسخ را به‌صورت مخفیانه در قرارداد گذاشته است، بنابراین از او کلاه‌برداری شده؛ اما مدیران فدراسیون هم ادعا می‌کنند ویلموتس و وکلایش از این بند اطلاع کامل داشته‌اند و با علم به آن قرارداد را امضا کرده‌اند. پس از اعلام شکایت ویلموتس به فیفا، برایند نظر کارشناسان حقوقی بر پیروزی ایران در این پرونده بود؛ زیرا به اعتقاد این افراد، اراده طرفین در بند اختلافی به یک قرارداد معین، کل رقم آن نیست؛ ازاین‌رو تیم مدیریتی مهدی تاج، رئیس مستعفی فدراسیون فوتبال و مسئولان فعلی فدراسیون، مانور سنگینی بر ارائه این شکایت داشتند؛ زیرا تصورشان بر پیروزی در این پرونده حقوقی بود و تلاش می‌کردند با حساس کردن افکار عمومی بر رقم سنگین غرامت در شکایت ویلموتس، پیروزی حقوقی خود را بزرگ جلوه داده و بدین ترتیب رقم بالای قرارداد ویلموتس را لاپوشانی کنند. بااین‌حال همه خوش‌بینی‌ها و پیش‌بینی‌های قبلی به‌یک‌باره نقش بر آب شد و عصر روز دوشنبه، کانال تلگرامی خبرگزاری صداوسیما، طی خبری کوتاه، از محکومیت فدراسیون فوتبال ایران در پرونده شکایت مرد بلژیکی پرده برداشت.
این خبر کوتاه واکنش‌های متفاوتی را به همراه داشت و روابط عمومی فدراسیون فوتبال در واکنشی عجولانه، به تکذیب این خبر پرداخت؛ اما ساعتی پس از انتشار اولیه خبر، خبرگزاری‌ها به اخبار جدیدتری در این خصوص دست یافتند که از جزئیات بیشتر محکومیت ایران و غرامت پرداختی پرده برمی‌داشت. بر اساس آنچه رسانه‌ها پیگیری کرده‌اند، به‌موجب حکمی که از سوی کمیته تعیین وضعیت بازیکنان فیفا خطاب به فدراسیون فوتبال ایران و سه وکیلش لودویک دلشات، رضاشاه منصوری و علی مهدی‌زاده اعلام‌شده و امضای اریکا مونته مور فریرا رئیس این دپارتمان را پای خود دارد، شکایت ویلموتس از فدراسیون فوتبال ایران با حکمی که در تاریخ 17 آگوست (27 مرداد) صادرشده، موردپذیرش قرارگـرفته است. رأی نهایی قاضی این پرونده در هشت بند به فدراسیون فوتبال ایران اعلام‌شده که مهم‌ترین بند آن به جریمه شش میلیون و 137 هزار و پانصدیورویی به این سرمربی به همراه 5 درصد اشاره دارد. مهلت پرداخت این پول فقط یک ماه است که البته با توجه به اعتراض قطعی ایران به دادگاه عالی ورزش، این زمان به تعویق خواهد افتاد. درصورتی‌که اقدامی از سوی ایران صورت نگیرد و پولی در این زمان به ویلموتس پرداخت نشود، پرونده به کمیته انضباطی فرستاده می‌شود. همچنین میزان بهره بانکی این جریمه از زمان ژانویه 2020 (هشت ماه پیش) محاسبه خواهد شد. در بند 3 قرارداد تأکید شده که سایر ادعاهای ویلموتس موردپذیرش قرار نگرفته و لوایحی نیز که ایران در دفاع از خود به فیفا فرستاده بود موردپذیرش کمیته تعیین وضعیت قرار نگرفته است. طرف محکوم پرونده (ایران) باید به‌محض پرداخت پول، فیفا و همچنین برنده این شکایت را از این مسئله مطلع کند.
همچنین در ادامه صفحات این حکم درباره نحوه اعتراض به آن، به این نکات اشاره‌شده: با توجه به بندهای ۱۵ و ۱۸ قوانین رویه‌ای اعلام حکم، این مکاتبه تنها برای اعـلام رأی، بدون دلایل تصمیم‌گیری است. درصورتی‌که هر یک از طرفین مایل به دریافت دلایل این تصمیم باشند، یک درخواست کتبی در مدت ۱۰ روز بعد از اعلام رأی، باید به فیفا ارسال شود. درصورتی‌که این روند هزینه‌ای داشته باشد، دلایل تصمیم تنها به طرفی که درخواست داده، اعلام خواهد شد و با پرداخت مبلغ موردنظر. درصورتی‌که این مبلغ تا ۲۰ روز پرداخت نشود، درخواست ملغا تلقی می‌شود. درنتیجه تصمیم‌گیری نهایی تلقی می‌شود و به‌این‌ترتیب، طرفین از حقشان برای فرجام‌خواهی گذشته‌اند. درصورتی‌که طرفی به دنبال دلایل حکم نباشد، هزینه‌ای نخواهد داشت و هزینه اولیه به طرفین بازپرداخت می‌شود. مسئولان فدراسیون فوتبال که فعلا در شوک این حکم هستند، در اولین اقدام، وکیل سوئیسی را برکنار کردند و قول داده‌اند در تجدیدنظرخواهی پرونده را به‌طورجدی دنبال کنند؛ اما فعلا هنوز افکار عمومی درگیر بزرگی رقم غرامتی است که ویلموتس خواهان دریافت آن شده و به‌طورقطع در روزهای آینده از ابعاد پشت‌پرده این فاجعه و مقصران آن خواهیم نوشت. بر اساس آماری که ایسنا منتشر کرده و بر اساس لایحه بودجه سال ۹۹، مجموع بودجه وزارت ورزش و جوانان در بخش جاری و عمرانی معادل یک‌هزار و ۴۵۱ میلیارد و ۶۶۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، مجموع بودجه جاری و عمرانی کمیته ملی المپیک معادل ۱۲۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان و بودجه کمیته ملی پاراالمپیک در بخش جاری و عمرانی معادل ۳۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان برآورد شد که جمعا رقم بودجه‌ای معادل یک‌هزار و ۶۱۵ میلیارد و ۵۶۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان را نشانمی‌داد. این در حالی است که قرارداد ویلموتس با فدراسیون فوتبال ایران تاکنون هشت میلیون و ۱۴۲ هزار یورو (حدود ۲۱۶ میلیارد تومان) خسارت به بار آورده که از مجموع بودجه کمیته‌های ملی المپیک و پارالمپیک حدود ۵۰ میلیارد هم بیشتر است.
 
  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    مهری مصور

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط