سال درخشان و سخت مدیریت شهری

شهردار اصفهان، مهمان ویژه نخستین جلسه علنی آخرین سال فعالیت شورای پنجم، سال گذشته را برای تیم مدیریت شهری اصفهان سخت، اما درخشان توصیف کرد. قدرت اله نوروزی در صــدوشــصــت‌وپــنــجــمــیــن جــلــســه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: در شرایط کرونایی برخی بخش‌ها بــه‌شــدت تــحـت‌فـشــار قرار گرفتند؛ از این‌رو هزینه‌های سنگینی به شهرداری تحمیل شد؛ اما مدیریت شهری با انتخاب مدل‌های جدید شرایطی را ایجاد کرد که به‌رغم تمام سختی‌ها سالی پر از کار و تلاش را پشت سر گذاشت و شعار انقلاب عمرانی را محقق کرد.

تاریخ انتشار: 09:53 - دوشنبه 1400/01/16
مدت زمان مطالعه: 8 دقیقه
no image

او با بیان اینکه بخش‌های مختلف شهرداری، به‌خصوص مترو تحت تأثیر تحریم‌ها قرار گرفت، اظهار کرد: بخشی از تجهیزات خط دوم مترو باید وارد می‌شد. نوروزی ادامه داد: اگر ۵۹۰ میلیون یورو در شورای اقتصاد تصویب و امکان تحقق قرارداد با چین وجود داشت، امروز تجهیزات خط دوم مترو وضعیت بهتری داشت.

جهش ساخت‌وساز

نوروزی درباره عملکرد حوزه شهرسازی در سال گذشته گفت: سال گذشته 23 درصد افزایش زیربنا و ۱۹درصد افزایش صدور پروانه‌های ساختمانی در شهر ثبت شد که به‌طور نسبی رضایت مردم را هم به همراه داشت. او ادامه داد: برای پرونده‌هایی که مشکل حقوقی نداشته باشند، زمان صدور پروانه و پایان کار کاهش یافته است. شهردار اصفهان تصریح کرد: در حوزه شهرسازی کتاب‌هایی در دبیرخانه شهر اسلامی تدوین‌شده و در مرحله انتشار است. او تأکید کرد: در کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری تغییراتی اتفاق افتاده و این کمیسیون ابزاری برای کسب درآمد نبوده و نقش جلوگیری از تخلفات را بر عهده دارد. نوروزی به بیان سایر عملکردهای حوزه شهرسازی پرداخت و گفت: از سال ۹۶ تاکنون ۱۵ کیلومتر پیاده‌راه در شهر اصفهان ایجادشده که معادل ۱۲۴هزار مترمربع در  بافت‌های تاریخی شهر است.او از رشد ۱۴درصدی فعالیت‌ها در کمیسیون تصویب طرح‌های شهرداری خبر داد و تصریح کرد: در بخش هوشمندسازی شهر نیز چندین خدمت از طریق سیستم‌های هوشمند به شهروندان ارائه می‌شود.

درخشش کلاس شهر

شهردار اصفهان با اشاره به اقدامات حوزه فرهنگی شهرداری اظهار کرد: هرچند در این حوزه، اقدامات ملموس نیست، اما فعالیت‌های زیادی انجام‌شده که تدوین و انتشار ۷۰ کتاب کودکان و نوجوانان با موضوع شهروندی نمونه بارز آن به‌شمار می‌آید. نوروزی با بیان اینکه ۳۰ عنوان کتاب در قالب موضوع رفتار، دانش و پژوهش شهروندی تألیف و تدوین شده است، گفت: ۱۴ جلد فرهنگ‌نامه شهروندی نیز در ۱۴ عنوان تألیف شده است. او درباره طرح کلاس شهر نیز افزود: کلاس شهر نام کتابی است که از سوی حوزه فرهنگی شهرداری تهیه‌شد و معاونت پژوهشی وزارت آموزش‌وپرورش نیز آن را تصویب کرد. او تصریح کرد: در این مورد اصفهان به‌عنوان پایلوت تدریس این کتاب در دو مقطع اول و ششم ابتدایی انتخاب شد. او از برگزاری ۱۰۰ کارگاه آموزش شهروندی در سال گذشته خبر داد و گفت: سال گذشته ۱۶۷ عنوان برنامه ویژه کودکان در قالب شهر دوستدار کودک برگزار شده است. شهردار اصفهان از کاندیداتوری اصفهان به‌عنوان شهر دوستدار کودک در قالب عملکردی درخشان یادکرد. نوروزی ادامه داد: در راستای تحقق شهر دوستدار سالمند با اجرای بیش از ۱۰۰ عنوان برنامه به شبکه جهانی شهر دوستدار سالمند پیوستیم. اوخاطرنشان کرد: در دو نمایشگاه معتبر بین‌المللی در حوزه صنایع‌دستی با حمایت از بخش خصوصی شرکت کردیم که علاوه بر تحقق دستاوردهای مهم، هزینه‌ای هم به شهرداری تحمیل نشد. او با بیان اینکه پنج کتاب و ده فیلم تبلیغاتی به ده زبان توسط شهرداری اصفهان تهیه‌شده است، گفت: این کتاب‌ها و فیلم‌ها در حوزه گردشگری به زبان‌های مختلف ترجمه‌ و در رسانه‌های جهانی منتشرشده است. شهردار اصفهان از راه‌اندازی چهار دفتر تسهیلگری در مناطق کمتر برخوردار شهر خبر داد.

دستورالعمل نجات از آلودگی

شهردار اصفهان درباره عملکرد حوزه برنامه‌ریزی شهری نیز بیان کرد: در سال گذشته ۱۵۰ نفر از کارکنان شهرداری بازنشسته شدند که نیروی جدیدی جایگزین آن‌ها نشد. نوروزی ادامه داد: ساختار حقوق و دستمزد کارکنان نیز متحول شد؛ به‌طوری‌که قراردادهای کارکنان که در هشت شرکت زیرمجموعه شهرداری پراکنده بود، در دو شرکت تجمیع شد. این حرکت اقدامی عدالت‌محور به‌منظور حمایت از کارکنان قراردادی برای رسیدن به امنیت شغلی محسوب می‌شود. شهردار اصفهان تهیه و تدوین برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۵ را یکی دیگر از اقدامات حوزه برنامه‌ریزی شهرداری دانست و گفت: تهیه و تدوین آمارنامه شهر اصفهان با رویکرد جدید انجام شد و مقدمات اصلاح ساختار سازمانی همه سازمان‌های زیرمجموعه شهرداری محقق و برای تأیید نهایی به وزارت کشور ارسال شد. او با بیان اینکه شنبه‌های خلاق هر دو هفته یک‌بار برگزارشده که اجرای برخی رویدادهای شهر نتیجه این نشست‌هاست، اظهار کرد: تهیه، تدوین و تصویب بودجه سال ۱۴۰۰ با رویکرد جدید مبتنی بر یکپارچه‌سازی بودجه شهرداری، سازمان‌ها و برخی شرکت‌های زیرمجموعه از دیگر اقدامات حوزه برنامه‌ریزی شهرداری است که این رویکرد به سایر شهرها نیز تسری پیدا کرده است. نوروزی با ابراز خرسندی از جمع‌بندی و انتشار نتیجه برخی از پژوهش‌های مهم در شهر، گفت: شهرداری اصفهان برای شناسایی منابع آلاینده شهر، با دانشگاه‌های صنعتی و اصفهان قرارداد داشت که نتایج آن در تدوین برنامه اصفهان ۱۴۰۵ مبنا قرار گرفت.
 او ادامه داد: بر اساس پژوهش‌های علمی اقدامات اساسی را در راستای نجات شهر از آلودگی‌ها در دستور کار قرار داده‌ایم.
شهردار اصفهان با بیان اینکه تهیه و تدوین طرح جامع شهر مبتنی بر مشارکت اقشار، اصناف و صاحبان خرد و اندیشه انجام شده است، افزود: ارائه ۱۰۰ خدمت الکترونیکی از طریق میز خدمت و درگاه شهرداری از دیگر خدمات ارائه‌شده، محسوب می‌شود. او با اشاره به قرارداد ۹۰میلیارد تومانی برای هوشمندسازی اتوبوس‌رانی، گفت: بر اساس این قرارداد به‌زودی سیستم‌های هوشمند AVL و AFC در اتوبوس‌رانی اجرایی می‌شود. نوروزی درباره دریافت تندیس در جشنواره پژوهش و نوآوری شهری و جایزه چهار ستاره تعالی سازمانی اظهار کرد: سه سال متوالی در این عرصه حاضرشده و این حرکت باید تداوم پیدا کند تا به نقاط ضعف و قوت در شهرداری پی ببریم. او از پیشرفت ۹۰درصدی ساختمان جدید شرکت تعاونی مصرف کارمندان شهرداری واقع در پل تمدن خبر داد و گفت: در صورت تصویب شورای شهر این مجموعه به نام مرحوم «افروز»، مدیر فقید آزادسازی املاک شهرداری اصفهان، نام‌گذاری خواهد شد. شهردار اصفهان ادامه داد: سال گذشته ازنظر اصل کرامت انسانی و توجه به کارکنانی که زیرساخت اصلی حرکت به‌سوی رشد و پیشرفت در شهر هستند، طرح چکاپ اجرا شد؛ به‌طوری‌که ۸۰ درصد کارکنان حداقل برای یک‌بار چکاپ کامل شدند. نوروزی بابیان اینکه سرانه کمک‌های رفاهی شهرداری به کارکنان چهار برابر شده است، تصریح کرد: در سال ۹۶ سرانه کمک‌های رفاهی دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بود که در سال گذشته به ۱۲ میلیون تومان رسید و این تسهیلات برای کارکنان شرکتی نیز در نظر گرفته‌شده است.

انقلاب با 240 پروژه

شهردار اصفهان درباره انقلاب عمرانی در شهر گفت: سال گذشته در حوزه عمرانی 240 پروژه در شهر اصفهان تکمیل، افتتاح یا در آستانه افتتاح قرار گرفت که امسال به بهره‌برداری می‌رسد. نوروزی با بیان اینکه در سال 95، 17 درصد قراردادها با ترک تشریفات انجام می‌شد، ادامه داد: ترک تشریفات سال ۹۶ به 7درصد و سال گذشته به یک‌درصد کاهش یافت؛ چراکه قراردادهای ترک تشریفات زمینه‌ساز فساد است. او ادامه داد: اعتبارات عمرانی شهرداری در سال گذشته به چهارهزارو ۶۸۵ میلیارد تومان رسید و پروژه‌ها دسته‌بندی و با محوریت سنجش‌پذیری ارائه شد. نوروزی بابیان اینکه پروژه‌های عمرانی شهر به سه دسته شاخص، مهم منطقه‌ای و منطقه‌ای تقسیم‌شده است، اظهار داشت: سال گذشته ۲۰ پروژه شاخص شهری افتتاح شد یا در آستانه افتتاح قرار گرفت؛ همچنین ۳۰ پروژه مهم منطقه‌ای و ۱۹۰ پروژه منطقه‌ای افتتاح شد یا در آستانه بهره‌برداری قرار گرفت.
او از پیشرفت ۹۵درصدی پروژه مرکز همایش‌های بین‌المللی اصفهان خبر داد و گفت: پروژه میدان شهدای هسته‌ای در سال ۱۴۰۰ با تکمیل اقدامات عمرانی در سه خیابان منتهی به این میدان (ازجمله مشتاق، ارغوانیه و زاینده‌رود) افتتاح می‌شود. شهردار اصفهان با بیان اینکه چهارباغ و خیابان‌های منتهی به آن و میدان امام‌حسین(ع)، همچنین پروژه مجموعه پل‌ها و تقاطع غیرهمسطح شهید سلیمانی آماده افتتاح است، افزود: خط انتقال پساب شمال شهر از ابتدای بلوار فرزانگان تا میدان المپیک نیز اجرا شده است. او ادامه داد: سال گذشته پروژه‌های پل آفتاب و خیابان‌های تابان و آسمان در برنامه «هر یکشنبه، یک افتتاح» به‌طور رسمی افتتاح شد.

طرحی با تأیید وزارت خارجه

نوروزی با اشاره به فعالیت‌های حوزه اداره‌کل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اظهار کرد: سال گذشته جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در شرایط کرونایی از طریق فضای مجازی به نحو شایسته‌ای برگزار شد. او گفت: از محل صرفه‌جویی برگزاری این جشنواره ۵۰۰میلیون تومان به خرید تبلت برای کودکان بی‌بضاعت اختصاص یافت که این رقم با تصویب شورای شهر به دو میلیارد تومان افزایش یافت و با نظر آموزش‌وپرورش، تبلت‌ها به دانش آموزان نیازمند اهدا شد. شهردار اصفهان با اشاره به تقویت ارتباط با خواهرخوانده‌های اصفهان اظهار کرد: چراغ ارتباط اصفهان با برخی از شهرهای خواهرخوانده کم‌سو شده بود و فروغی نداشت که خوشبختانه با ابتکارهای جدید، چراغ آن پرفروغ شد و مذاکراتی با سفرا و شهرداران کویت، فلورانس و کوالالامپور از طریق فضای مجازی انجام و منجر به تبادل تجربیات و دانش شد. به گفته او، در حال حاضر هر چهارشنبه از طریق فضای مجازی با شهرداران و سفرای خواهرخوانده‌ها ارتباط داشته و از تجربیات آن‌ها استفاده می‌کنیم. نوروزی با اشاره به طرح شهروند دیپلمات گفت: این طرح به اذعان کارشناسان خبره و تأیید وزارت خارجه، موفق بوده است.
او از افزایش شهرهای خواهرخوانده اصفهان خبر داد و افزود: خواهرخواندگی شهرهای حیدرآباد و سمرقند به‌زودی محقق می‌شود. نوروزی تأکید کرد: اگر اصفهان امروز در دنیا شناخته‌شده، حاصل اقدامات انجام‌شده و روشنگری افکار عمومی بوده است.

شهری با انرژی آفتاب

شهردار اصفهان با اشاره به اقدامات انجام‌شده در حوزه حمل‌ونقل شهرداری گفت: قرارداد بازسازی ۷۰۰ دستگاه اتوبوس با دولت منعقد و تاکنون ۱۲۰ دستگاه اتوبوس بازسازی‌شده است. او همچنین از احداث پنج نیروگاه خورشیدی خبر داد و گفت: ظرفیت استفاده از انرژی خورشیدی در شهر به 550 کیلووات بر ساعت رسیده است. نوروزی با بیان اینکه با انعقاد قرارداد خرید ۱۰۰ دستگاه اتوبوس جدید، ۸۰ دستگاه آن وارد شهر شده و ۲۰ دستگاه باقی‌مانده نیز به‌زودی به ناوگان اتوبوس‌رانی اصفهان اضافه خواهد شد، اظهار داشت: خطوط «بی‌آرتی» شهر از ۷۰ کیلومتر به ۸۴ کیلومتر افزایش یافته است. او از افزایش ۷۶کیلومتری مسیرهای دوچرخه در شهر خبر داد و افزود: تعداد دوربین‌های نظارتی شهر از ۴۱ دوربین در سال ۹۶ به ۶۱ دوربین در سال ۹۹ رسید و سامانه‌های ثبت تخلف نیز از ۶۴ دوربین در سال ۹۶ به ۱۰۳ سامانه در سال ۹۹ افزایش یافت. نوروزی درباره راه‌اندازی سامانه مدیریت هوشمند پارک حاشیه‌ای گفت: این اقدام، عدالت پارک خودروها در حاشیه خیابان‌ها را برقرار می‌کند. شهردار اصفهان با اشاره به فعالیت حوزه خدمات شهری شهرداری خاطرنشان کرد: اگر شهر را زیبا می‌بینید حاصل فعالیت سازمان پارک‌ها و فضای سبز و اگر آن را تمیز می‌بینید حاصل فعالیت پاکبان‌هاست. روزانه چهل میلیون مترمربع معابر، نظافت و چهار هزار هکتار فضای سبز آبیاری می‌شود. او ادامه داد: تعداد سرویس‌های بهداشتی شهر از ۲۹۲ چشمه در سال ۹۶ به ۳۹۴ در سال گذشته افزایش یافت و استفاده از پساب برای آبیاری فضای سبز نیز به ۱۹ میلیون مترمکعب رسید. نوروزی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۵درصد فضای چهارهزار هکتاری سبز شهر از طریق پساب آبیاری می‌شود، گفت: این نرخ به ۵۰درصد افزایش می‌یابد. او از کاهش متوسط زمان رسیدن آتش‌نشانان به محل حوادث و حریق در شهر خبر داد و افزود: سال ۹۶ متوسط زمان رسیدن نیروهای آتش‌نشان ۲۴۶ ثانیه بود که در سال گذشته به ۲۳۰ ثانیه رسیده است. شهردار اصفهان ادامه داد: سطح پوشش ایستگاه‌های آتش‌نشانی از ۶۰درصد به ۷۰درصد رسیده است.
او با بیان اینکه سرانه فضای سبز شهر اصفهان به ۲۸,۰۲ رسیده است، گفت: در چهار سال گذشته ۳۰۰ هکتار به فضای سبز شهر افزوده‌شده است که بخشی از آن در پروژه پل آفتاب، ادامه بلوار فرزانگان و ۵۰ هکتار فضای سبز در بختیاردشت به‌عنوان یک اقدام زیست‌محیطی، انسانی و حقوق بشری انجام شده است.
نوروزی تأکید کرد: انجام این خدمات در شهر برای مردم شیرین است و هریک از آن‌ها می‌تواند دل مردم را شاد و امیدواری ایجاد کند. مردم به امید نیاز دارند و کسی که بخواهد با امید مقابله و ایجاد یأس کند، حرکتی انسان‌دوستانه و دفاع از حقوق شهروندی انجام نداده است.

انقلاب اخلاقی

او افزود: از بدو ورود به شهرداری نه‌تنها به انقلاب عمرانی، بلکه به انقلاب اخلاقی توجه داشته و آن را معیار فعالیت‌ها قرار دادیم. ادب، شعور، تربیت انسانی و اسلامی را معیار قرار دادیم و معتقدیم این روند باید در تمام بخش‌ها تقویت شود. شهردار اصفهان با تأکید بر اینکه در مسیر انجام فعالیت‌ها هرگز خارج از ادب با کسی سخن نگفتیم و موازین اخلاقی را نادیده نگرفتیم، اظهار کرد: در راستای تحقق حقوق شهروندی، همه امکانات شهر را بسیج کردیم تا مردم به‌عنوان صاحبان اصلی شهر از تلاش خادمان خود بهره ببرند.
او با بیان اینکه اگر در راستای تحکیم وحدت اقدام نمی‌کردیم، انقلاب عمرانی محقق نمی‌شد، تصریح کرد: انقلاب عمرانی را نمی‌توان یک‌جانبه انجام داد؛ در غیر این صورت خارج از اصول اقدام کرده‌ایم. نوروزی ادامه داد: آزادسازی سنگین‌ترین اقدام شهرداری است که اگر در چهارچوب موازین اخلاقی نباشد و حقوق مردم به رسمیت شناخته نشود و در ازای سلب مالکیت مردم، جبران حقوق آن‌ها انجام نشود، موفقیتی در امور حاصل نخواهد شد.
او اظهار امیدواری کرد که ارزش‌های ناب اسلامی را در رفتارها تحکیم بخشیده و استوانه‌های اخلاق، ادب و عدالت تقویت شود تا بتوان با امید، ایجاد جاذبه کرد و جوانانی که در کمین فرصت‌ها هستند از رفتار، کردار و گفتار مسئولان پند گیرند. نوروزی ادامه داد: اگر اعتقاد به این مسئله داریم باید همه جوانب را باهم در نظر بگیریم؛ البته هیچ‌چیزی مهم‌تر از مصلحت اجتماعی، اخلاق اسلامی و منفعت عمومی و ملی نیست. شهردار اصفهان تأکید کرد: خوشحالیم امروز کسی از ما کلمه‌ای خارج از موازین اسلامی، انسانی، اخلاقی و عرفی نشنیده است و امیدواریم همه باهم بتوانیم راهی را که رضای خدا و خلق خدا در آن باشد، ادامه دهیم.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    لیلی زواره‌ای