بدون مجوز بدون تابلو

 «سلام خانم. شما باید یا معرف برای مراجعه به سالن داشته باشید یا نصف هزینه خدمات موردنظر را به‌عنوان بیعانه بپردازید تا آدرس سالن برایتان ارسال شود.» مشاهده چنین جملاتی در صفحه مجازی سالن‌های زیبایی مختلف عجیب نیست؛ زیرا بررسی میدانی از افزایش شمار سالن‌های آرایشی زیرزمینی در اصفهان حکایت دارد. تعطیلی‌های مکرر در پی شیوع ویروس کرونا، مالیات و تعرفه‌های محدود موجب شده آرایشگاه‌داران به باطل‌کردن جواز کسب خود روی بیاورند و سپس در سوئیت، آپارتمان و حتی زیرزمین مسکونی بدون درج تابلو به ارائه خدمات خود با تعرفه‌های دل‌خواه بپردازند.

تاریخ انتشار: 09:06 - شنبه 1400/01/21
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

آرایشگاه‌های بدون مجوز در اصفهان این روزهای کرونایی حسابی از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند و به دلیل تعطیلی آرایشگاه‌های دارای مجوز، مشتریان زیادی جذب کرده‌اند تا با تعرفه‌های دل‌خواه درآمد هنگفتی به جیب بزنند.

ابطال 11 جواز در یک روز

تخصصـی‌شدن خــدمات در آرایشگاه‌های زنانه باعث شده این واحدهای صنفی به شیوه متفاوتی نسبت به قبل فعالیت کنند. در حال حاضر هر آرایشگاه یک مدیر آرایـشـــگـاه دارد که برای شـــاخــه‌های مختلف آرایشگری پرسنل استخدام می‌کند یا به‌اصطلاح صندلی اجاره می‌دهد. هر یک از پرسنل سالن زیبایی نیز باید جواز کسب جداگانه مختص حرفه خود را کسب کـنـند؛ ولی مشاهده‌های میدانی از آرایشگاه‌های زیرزمینی اصفهان نشان می‌دهد نه‌تنها تقاضا برای جواز کسب آرایشگری کاهش‌یافته، بلکه بیشتر فعالان این صنف به‌ویژه در شاخه‌های ناخن و مژه کاری، خدمات پوستی و اکستنشن مو جواز کسب خود را باطل کرده‌اند؛ تاجایی که به گزارش بازار، زهره حسن‌تاش، رئیس اتحادیه آرایشگران زنانه استان اصفهان، اواسط آذر سال گذشته از افزایش تقاضا برای باطل‌کردن جواز کسب خبر داد به‌نحوی‌که در بعضی از روزها ۱۱ تماس برای باطل‌کردن مجوز واحد صنفی وجود داشته است.

ابطال، نه اتمام!

بـاطـل‌کردن جواز کسب به معنای اتـمــام کـار آرایشـگـران نـیست؛ تعطیلی‌های مکرر در پی شیوع ویروس کرونا باعث ضرر و زیان بزرگی به صنف آرایشگران شده است. دسته‌ای از آرایشگران اصفهانی نیز معتقدند مالیات و تعیین تعرفه‌های مشخص از سوی اتحادیه بر ضرر و زیان کرونایی می‌افزاید، درنتیجه این فعالان به جمع آرایشگران غیرقانونی و به‌اصطلاح زیرزمیـنـی پـیـوســتـه‌انــد که به‌دوراز چــشـــم اتحادیه در یک سوئیت، آپارتمان یا زیرزمین مسکونی فعالیت می‌کنند و خــبـری از درج تـابـلـو برای سالن نیست.

مشتری یا دوست؟!

ســـالـن‌های زیرزمینی در اصـفـهـان بـرخـلاف تـصـــور مـشـتـری زیادی دارند و بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد آرایشگران به‌خصوص ناخن و مژه‌کارها پس از یافتن تعدادی مشتری دائمی، جواز کسب خود را باطل می‌کنند و در ملکی مسکونی به ارائه خدمات و کسب درآمد می‌پردازند. زهره یکی از ناخن‌کارهای اصفهان که در واحد مسکونی کار می‌کند درباره تعداد مشتریان خود توضیح می‌دهد: «یک سال و دو سال نیست که من کار می‌کنم، هفت سال سابقه کار دارم! در پنج سال ابتدایی فعالیتم جواز کسب داشتم؛ ولی حالا درخواست باطل‌کردن جواز کسب داده‌ام و راحت، به‌دوراز تعطیلی کرونا کـار می‌کنم.»
الـــهـام مــــژه‌کـار ســـالـن زهــره نیز درخصوص فعالیت بدون مجوز خود می‌گوید: «کار من به این صورت است که مشتریان باید هر دوره برای ترمیم بیایند، ازقضا نصف مشتریان به دلیل تعطیلی کرونا به مژه‌کار دیگری مراجعه کرده‌اند. بعدازاین اتفاق‌ها و ضرر و زیان تصمیم گرفتم اینجا بدون جواز هرزمانی بخواهم کار کنم.»
ازاین‌رو آرایشگران اصفهانی برای جبران ضرر و زیان ناشی از شیوع کرونا به فعالیت زیرزمینی روی آورده‌اند.مریم یکی دیگر از آرایشگران زیرزمینی نیز درباره نظارت اتحادیه می‌گوید: «اتفاقا چند روز قبل خانمی به آرایشگاه آمد و پس از ورود به سالن خود را از مسئولان اتحادیه معرفی کرد؛  ولی من به او گفتم فقط برای دوستان خود به‌صورت رایگان کار می‌کنم! تازه من مستأجرم و هر وقت بخواهم به خاطر بازرسی اتحادیه نقل‌مکان می‌کنم.»
درمجموع این آرایشگاه‌داران در پوشش املاک مسکونی فعالیت می‌کـنـنـد تا کـمـتـر کـسـی متوجه غیرقانونی بودن کار آن‌ها شود. همچنین دسترسی به آدرس این سالن‌ها تنها با داشتن معرف یا پرداخت بیعانه بیش از 50 هزار تومان امکان‌پذیر است. تعداد مشتریان سالن‌های زیرزمینی نیز زیاد است و تعطیلی سایر آرایشگاه‌ها، رشد تقاضا برای آرایشگران غیرقانونی را به دنبال دارد.

رئیس خودمان هستیم!

«رئیس خودمان هستیم! قیمت را خودمان تعیین می‌کنیم نه اتحادیه. مـالـیـات نـمـی‌دهـیـم و هر زمان بخواهیم سالن را تعطیل می‌کنیم.» این‌ها گفته منیر، یکی دیگر از سالن‌دارهای بدون مجوز در اصفهان است. بر اساس مشاهده‌های میدانی یک یا دو دستگاه پوز در این سالن‌ها وجود دارد و محدودیتی در پرداخت هزینه‌ها نیست. همچنین تعرفه در سالن‌های زیبایی زیرزمینی به یک میزان نیست و همه‌چیز به نظر و تصمیم آرایشگر بستگی دارد، نه اتحادیه!

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    سعیده غفاری

برچسب‌های خبر