یک وعده غذای روزانه 3میلیون تومان‌ماهانه

قیمت اقلام خوراکی در دوسال گذشته روند صعوی پیدا کرد و رشد قیمت‌ها همچنان ادامه دارد. باوجود قیمت بالای مواد غذایی، تهیه یک وعده غذای خانگی ایرانی برای یک خانواده چهار نفره بدون مخلفات کمتر از 74 هزار تومان آب نمی‌خورد. اگر هزینه مخلفات مانند سالاد یا ماست و ترشی به‌همراه نوشیدنی را به مجموع هزینه‌ها اضافه کنیم، یک وعده غذای خانگی دست‌کم 100هزار تومان خرج دارد. حقوق مصوب وزارت کار در سال 1400 حدود چهار میلیون و 200 هزار تومان است و یک خانواده چهار نفره برای تهیه تنها یک وعده غذای کامل در روز باید هر ماه سه میلیون تومان بپردازند.

تاریخ انتشار: 09:30 - یکشنبه 1400/01/22
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

با یک حساب سرانگشتی یک وعده غذای چهارنفره بدون کوچک‌ترین مخلفات و دسر بیش از 70 هزارتومان هزینه دارد. بنابراین یک خانواده کارگری اگر کل درآمد ماهیانه خود را به تهیه مواد غذایی اختصاص دهند، قادر به خرید اقلام خوراکی برای سه وعده اصلی خود نخواهند بود!

برنج 18هزار تومان

برنج قوت غالب غذای ایرانی‌هاست. تعیین میزان برنج برای یک وعده غذایی چهار نفره به شرایط متفاوتی مانند نوع برنج، خورشت همراه، اشتهای افراد و… بستگی دارد. هر پیمانه سرخالی برنج (پیمانه پلوپز) به طور کلی حدود ۱۵۰ گرم وزن دارد و یک کیلوگرم برنج برای هشت نفر کافی به نظر می‌رسد. از این رو یک خانواده چهار نفره برای یک وعده غذایی خود باید نیم کیلو برنج درست کنند. درحال حاضر قیمت هر کیلو برنج بین 20 تا 35 هزار تومان متغیر است، درنتیجه هزینه یک وعده برنج یک خانواده میانگین حدود 14 هزار تومان می‌شود که باید قیمت روغن و نمک را نیز به آن‌ها افزود. با وجوداین، قیمت تهیه یک وعده برنج برای چهار نفر حدود 18 هزار تومان می‌شود.

سبزی‌پلو با ماهی 90هزار تومان

قیمت ماهی در طول چهار سال گذشته همراه با گوشت قرمز نجومی شد و اکنون قیمت هر کیلوگرم از ماهی‌های جنوب به 150 هزار تومان نیز می‌رسد. باوجوداین، انواع ماهی با قیمت کمتر نیز در بازار عرضه می‌شود؛ برای نمونه هرکیلوگرم از قزل‌قلعه ماهی آزاد جنوب معروف به بیگ هد 27 هزار تومان قیمت دارد یا هر کیلوگرم از ماهی آزاد شمال با نرخ 28 هزار تومان به فروش می‌رسد. ماهی قزل‌آلا تا چند سال قبل ارزان‌ترین نوع ماهی به شمار می‌رفت؛ ولی اکنون در مغازه‌های سطح شهر تا ۵۰ هزار تومان هم قیمت‌گذاری می‌شود. با این حال اگر خانواده‌ای چهار نفره برای یک وعده غذایی خود قصد خرید ارزان‌ترین نوع ماهی (یعنی کیلویی 27 هزار تومان) را داشته باشند، باید بااحتساب قسمت‌های دور ریز دست‌کم دو کیلوگرم یعنی 54 هزار تومان ماهی تهیه کنند. قیمت سبزی ماهی نیز دچار نوسان‌هایی شده و اکنون برای خرید یک کیلوگرم سبزی آماده باید حدود 14 هزار تومان هزینه کرد که نیم کیلوگرم معادل هفت هزار تومان برای یک وعده سبزی پلو با ماهی مناسب به نظر می‌رسد. از آنجا که قیمت روغن بسیار افزایش یافته است و تهیه ماهی نیاز به روغن زیادی دارد، مجموع حداقل هزینه یک وعده سبزی پلو با ماهی برای چهار نفر 90 هزار تومان است.

زرشک پلو با مرغ 74هزار تومان

وضعیت بازار مرغ در سه چهار ماه اخیر نابسامان‌تر از هر زمانی شده است و اکنون مرغ قیمت مشخصی ندارد. مرغ دولتی در فروشگاه‌های اصفهان با قیمت هر کیلوگرم 24 هزار و 900 تومان عرضه می‌شود؛ از آنجا که قسمت‌های دور ریز مرغ مانند ماهی زیاد است، یک کیلوگرم برای چهار نفر کافی نخواهد بود. اگر با یک حساب سر انگشتی هزینه یک وعده مرغ مورد نیاز برای چهار نفر را 30 هزار تومان و بهای پیاز، هویچ، رب، روغن و… را حدود 15 هزار تومان حساب کنید، هزینه مرغ مورد نیاز برای چهار نفر 45 هزار تومان می‌شود. بهای زرشک و زعفران مورد نیاز برای یک وعده نیز معادل 11 هزار تومان خواهد بود. درکل یک خانواده برای تهیه اقلام مورد نیاز برای یک وعده زرشک پلو با مرغ باید 74 هزار تومان هزینه کند.

قورمه‌سبزی 90هزار تومان

گوشت خورشتی با قیمت حدود هر کیلوگرم 140 هزارتومان در قصابی‌های اصفهان عرضه می‌شود که برای یک وعده خورشتی به 300 گرم یعنی معادل 42 هزار تومان گوشت قرمز نیاز است. ارزان‌ترین نوع سبزی خورشتی آماده نیز هر کیلوگرم 10 هزار تومان است و برای تهیه قورمه‌سبزی برای چهار نفر باید نیم کیلوگرم یعنی پنج هزارتومان سبزی تهیه کرد. کف قیمت لوبیا قرمز در بازار به ازای هر کیلوگرم 35 هزارتومان است و 200 گرم آن برای یک وعده قورمه سبزی هفت هزار تومان قیمت دارد. همچنین لیموعمانی، پیاز، روغن، آبلیمو و ادویه موردنیاز نیز حدود 18 هزارتومان قیمت دارد. درکل قیمت کل مواد خورشت سبزی برای چهار نفر 72 هزار تومان آب می‌خورد که با افزودن هزینه برنج، این بها به 90 هزارتومان افزایش می‌یابد.

قیمه 81هزار تومان

قیمه یکی از پرطرفدارترین غذاهای ایرانی‌هاست. جهت تهیه قیمه برای یک خانواده چهار نفره به دست‌کم 300 گرم گوشت قرمز معادل 42 هزار تومان و 200 گرم لپه کیلویی 30 هزارتومان معادل شش هزار تومان نیاز است. اگر مجموع هزینه سیب‌زمینی، پیاز، رب گوجه فرنگی، دارچین و سایر ادویه‌های خورشت قیمه را نیز حدود 15 هزار تومان محاسبه کنیم، یک وعده خورشت قیمه خانگی همراه با پلو برای یک خانواده چهار نفره 81 هزار تومان هزینه دارد.

آبگوشت 75هزارو 500 تومان

آبگوشت یکی از اصیل‌ترین غذاهای ایرانی است و درست کردن این غذا در خانه 75 هزارو 500 تومان آب می‌خورد. میزان گوشت موردنیاز آبگوشت برای چهار نفر حدود 250 گرم یعنی 35 هزار تومان است و هرکیلوگرم دنبه با قیمت حداقل 70 هزارتومان در بازار به فروش می‌رسد. یک وعده آبگوشت به 100 گرم دنبه با بهای هفت هزار تومان نیاز دارد. 120 گرم لوبیا سفید با نرخ چهار هزار و 500 تومان و 120 گرم نخود با بهای چهار هزار تومان، دیگر اقلام یک وعده آبگوشت برای چهار نفر محسوب می‌شوند. اگر کل پیاز، گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی، رب، لیمو و سایر ادویه‌های مورد نیاز 25 هزارتومان قیمت داشته باشد، یک خانواد چهار نفره برای تهیه آبگوشت باید 75 هزارو 500 تومان بپردازند.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    سعیده غفاری

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط