«مد پایدار» برگزیدگانش را شناخت

رویداد «مد پایدار» با رویـکـرد صنایع‌دستی و ساخت عروسک‌های ایران و ملل با تن‌پوش‌های سنتی، مدرن و خلاق با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد. «مد پایدار» عنوان رویدادی بود که با محوریت دبیرخانه آن در مـرکـز تخصصی بانوان آفتاب وابسته به سازمان فرهنگی، اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان و با همکــاری کمیسیون فرهنگـی‌ورزشـــی شــورای اسلامی شهر اصفهان، دفتر امور بانوان و خانواده استانداری، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، دفتر امور بانوان و خانواده شهرداری اصفهان، اتاق بازرگانی، اداره‌کل فنی و حرفه‌ای استان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و سازمان پسماند شهرداری برگزار شد.

تاریخ انتشار: 09:17 - یکشنبه 1400/03/23
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
no image

این رویداد سال گذشته با رویکرد صنایع‌دستی و ساخت عروسک‌های ایران و ملل با تن‌پوش‌های سنتی، مدرن و خلاق با استفاده از مواد دورریختنی و قابل بازیافت آغاز به‌کار کرد که در نهایت میزبان هزاروصد عروسک دست‌ساز هنرمندان سراسر کشور شد؛ عروسک‌هایی که هرکدام داستانی داشتند و ما را به دنیای شیرین کودکانه می‌بردند.
شادی فضلی، مدیرکل امور بانوان و خانواده اســتـانـداری اصـفـهـان، در اختتامیه رویداد مد پایدار، یاد و خاطره مدیرکل فقید میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان را گرامی داشت و برگزاری این رویداد ملی را حاصل همکاری بین‌بخشی و همراهی دستگاه‌های اجرایی استان دانست و صحبت‌های خود را با تشکر از حمایت محمد عیدی، معاون فرهنگی شهردار و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان از برگزاری رویداد مد پایدار به پایان رساند.

 عروسک‌ها راویان فرهنگ ملی ایران هستند

معاون فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان نیز مادران را نخستین هنرمندان ساخت عروسک در ایران و جهان دانست و گفت: عروسک‌ها راوی فرهنگ ملی هستند و در جوامعی در حال نابودی‌اند که مردم و مسئولان آن عروسک را صرفا ملعبه‌ای برای بـازی‌کــردن مـی‌دانــنـــد، درحـالی‌کــه عروسک در طول تاریخ جایگاه اسطوره‌ای داشته و عملا برای آموزش بسیاری از آداب و رفتارهای اجتماعی از آن استفاده می‌شده است.
مهدی تمیزی ادامه داد: نگاه من به عروسک هیچ‌گاه به‌عنوان یک اسباب‌بازی نبوده، بلکه به‌عنوان سفیر فرهنگی برای ایران و سایر کشورها بوده است.
او با اشاره به عدم اقبال به عروسک‌های دارا و سارا تصریح کرد: عروسک‌ها چون برخاسته از دل فرهنگ هر جامعه هستند، نمی‌توانند توسط نهادها و مسئولان توصیه و ابلاغ شوند و باید از دل جامعه برخیزند تا پایدار بمانند. در این میان، وظیفه مسئولان بسترسازی برای تولید عروسک‌ها و حمایت از طراحان و تولیدکنندگان است، نه ابلاغ آن‌ها. امیدوارم رویداد مد پایدار در آینده نزدیک رسما به‌صورت رویدادی بین‌المللی برگزار شود.

رویدادهای مناسب شهر دوستدار کودک می‌خواهیم

رئیس کمیسیون فرهنگی‌ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این مراسم اظهار کرد: حفاظت از محیط‌زیست یکی از ارکان مهم توسعه پایـدار است، درحالی‌که صنعت مد و پـوشــاک یکی از مـهــم‌تـــریـــــن صــنـایــع آلاینده‌های محیط‌زیست است. روزانه 40 تا 50 تن پسماند منسوجات در اصفهان تولید می‌شود که بازگشت آن‌ها به طبیعت سالیان سال طول می‌کشد؛ بنابراین یکی از اهداف رویداد مد پایدار، طراحی مد با استفاده از موادی است که بازگشت سریع‌تری به طبیعت دارند. در رویداد مد پایدار استفاده از سرقیچی‌ها و خرده‌پارچه‌هایی که معمولا دور ریخته می‌شود برای ساخت عروسک استفاده شده که هدف زیست‌محیطی این رویداد را تحقق می‌بخشد.
فریده روشن با بیان اینکه پیشنهاد برگزاری رویداد مد پایدار حدود یک سال و نیم پیش به شورای شهر اصفهان ارائه شد، گفت: پس از برگزاری جلسات گوناگون، با همت استانداری اصفهان کارگروه مد پایدار در شورای مهارت استان تشکیل شد که امیدوارم با همت سایر دستگاه‌های متولی، این کارگروه در آینده مسبب فرهنگ‌سازی در خصوص مد پایدار و حفظ محیط‌زیست شود.
فریده روشن افزود: این صنعت آلایندگی زیادی برای محیط‌زیست دارد. همچنین عروسک‌های وارداتی فرهنگ بومی و اصیل ایرانی و ذهن کودکان و نوجوانان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند، درحالی‌که عروسک‌های بومی می‌توانند سفیران فرهنگی آداب‌ورسوم شهر و سرزمینمان و پیام‌آور صلح و دوستی میان کودکان ملل گوناگون باشند. اصفهان به‌عنوان شهر دوستدار کودک شناخته شده و برگزاری چنین رویدادهایی می‌تواند اهداف ما در این زمینه را بهتر محقق کند. همچنین عروسک‌سازی و سایر رشته‌های هنری می‌تواند از بعد اقتصادی به کمک زنان سرپرست خانوار بیاید.
امیدوارم اصفهان دوباره منچستر شود!
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اصفهان، مد پایدار را رویدادی بسیار ارزشمند دانست و اظهار کرد: ایجاد ارزش‌افزوده با خلق این اقلام بسیار مهم است، از طرف دیگر، در ساخت این عروسک‌ها از مواد بازیافتی استفاده شده که اهمیت زیست‌محیطی دارد.
سیدحسن قاضی‌عسگر تصریح کرد: از ابتدای آغاز کارم در استانداری اصفهان، مد، لباس و توسعه صنایع‌دستی را در دستور کار قرار دادیم؛ چون معتقدیم زنجیره ارزش از تولید نخ و پارچه تا لباس باید در اقتصاد استان نقش ویژه‌ای داشته باشد؛ چون صنعتی سبز و کم‌آب‌بر است و در صورت توجه ویژه به آن می‌توان حتی به صادرات مطلوب دست یافت. مقدمات ایجاد شهرک پوشاک، کیف و کفش و ناحیه صنفی آن در استان اصفهان انجام شده و این مجموعه اصفهان را به استانی تبدیل می‌کند که از تولید نخ تا پوشاک و صنایع‌دستی در آن انجام می‌شود. امیدوارم اصفهان که در گذشته نه‌چندان دور به منچستر ایران معروف بود، دوباره در صنعت منسوجات و پوشاک به وضعیت آن زمان برگردد.

 اصفهان نیازمند موزه عروسک

آفاق امیریان، مؤسس و صاحب‌امتیاز برند مدیافت، نیز در این مراسم با اشاره به آغاز فعالیت این برند از پنج سال پیش گفت: خوشبختانه با فرهنگ‌سازی که انجام شد، هم‌اکنون بسیاری از طراحان لباس به این حوزه وارد شده و خودشان صاحب برند شده‌اند.
او با اشاره به برگزاری رویداد مد پایدار به‌صورت ملی ادامه داد: امیدوارم مسئولان با تأسیس موزه عروسک‌ها در اصفهان رویداد مد پایدار را که میزبان عروسک‌های فراوانی از سراسر کشور شد، به نتایج درخشان‌تری نیز برسانند که در صورت تأسیس این موزه، اصفهان نخستین استان پس از تهران است که موزه عروسک دارد.
این مدرس رشته‌های هنری افزود: تمام هزاروصد عروسکی که در رویداد مد پایدار شرکت کردند، از پارچه و مواد بازیافتی ساخته شده و هیچ‌کدام پلاستیکی نیستند تا هدف رویداد را که حفاظت از محیط‌زیست بود، تحقق بخشند.
امیریان عروسک‌ها را سفیران فرهنگی نامید و بیان کرد: عروسک‌ها فرهنگ گذشته ما را به آینده انتقال می‌دهند. عروسک‌های بومی بسیار باارزش و جزو میراث ناملموس کشورمان هستند. بسیاری از عروسک‌های بومی که به دست دبیرخانه رویداد مد پایدار رسیده، می‌توانند تجاری‌سازی شده و به تولید انبوه برسند و سایر عروسک‌ها نیز می‌توانند در موزه قرار گیرند.
مؤسس و صاحب‌امتیاز برند مدیافت درباره ملاک‌های داوری عروسک‌ها در رویداد مد پایدار اظهار کرد: کپی‌نبودن و غیرتکراری بودن، زیبایی و تمیزی دوخت از جمله ملاک‌های داوری بود؛ همچنین پوشاندن لباس اقوام و ملل به عروسک به‌تنهایی 30 امتیاز داشت.

 1100 اثر به دبیرخانه رسید

رئیس مرکز تخصصی بانوان آفتاب و دبیرخانه رویداد مد پایدار گفت: هزاروصد اثر از سراسر کشور به‌صورت مجازی و در قالب عکس به دبیرخانه رسید که پس از داوری اولیه، 287 اثر از 300 اثر پذیرفته شده و به دبیرخانه ارسال شد که شامل 67 عروسک بومی و 220 عروسک سنتی و مدرن بوده است.
لیلا لندی افزود: هیئت‌داوران اثری را شایسته مقام اول ندانسته و فلورا اشرفی و رقـیـه یـعقـوبـی (بـه‌عـنـوان مشترک دوم) و سپیده فولادگر و سمانه نجاتی (به‌عنوان مشترک سوم) را در بخش عروسک‌های سنتی به‌عنوان برگزیده اعلام کردند. مهناز زیادی، پروین بهرام‌پور و زینب عرفانی‌نیا نیز در بخش عروسک‌های مدرن به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را کسب کردند.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    نسترن ایران‌پور

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط