امیر سنجوری

اولین نقاد فلسفه داروین در جهان اسلامی

با شیخ محمد رضا نجفی اصفهانی استاد اصفهانی امام خمینی بیشتر اشنا شویم
در میان استادان امام خمینی(ره) نام سه استاد اصفهانی دیده می‌شود که هر یک به‌نوعی در شخصیت علمی امام مؤثر هستند. در درجه نخست باید از آیت‌الله محمدعلی شاه‌آبادی نام ببریم. امام به‌کرات از عبارت «روحی له الفدا» از او یاد می‌کند. شخصیت دیگر آیت‌الله سید محمدصادق خاتون‌آبادی است که گفته می‌شود وقتی می‌خواهد راهی اصفهان شود، امام خمینی در بدرقه ایشان اشک می‌ریزند. اما نفر سوم آیت‌الله شیخ محمدرضا نجفی است که در مقطعی چندماهه امام از درس ایشان در قم بهره می‌برند؛ درسی که بنا بر شواهد و آثار بسیار بر حضرت امام مؤثر بوده است. به بهانه این تأثیر درباره شخصیت و جایگاه علمی شیخ محمدرضا نجفی با حجت‌الاسلام مهدی باقری سیانی به گفت‌وگو نشستیم. باقری ازجمله پژوهشگران و رجال‌شناسان برجسته کشورمان است. او درزمینه تصحیح و انتشار آثار علامه شیخ محمدرضا نجفی تلاش‌های قابل‌تقدیری داشته است.
 

پایانیِ لیگ در دست‌انداز

گردوغبار و اردوی تیم ملی، برنامه لیگ را تغییر داد
گردوغبار و آلودگی‌هوا تمام برنامه‌های سازمان لیگ را به‌هم‌ریخت و فصل بیست‌ویکم بر مبنای زمان‌بندی قبلی به پایان نمی‌رسد. 
 

گشایش شاه‌نشین‌های خواجو

درهای دوفضای کمتردیده‌شده پل‌خواجو به روی مردم گشوده شد
دوفضای میراثی ویژه پل خواجو که درهایشان بسته بود، این هفته به روی مــردم گشــــوده شـــدنــد؛ «بــــازدیـــد از گنجینه‌های کمتردیده‌شده اصفهان، رویــداد اول: گـــردشگـــری بیگلـــربیـــگی پل خواجو» نامی است که برای این اتفاق ویژه انتخاب‌شده و علاقه‌مندان می‌توانند با خرید آنلاین بلیت، یکی از 54 سانس روزانه بازدید را  از شنبه، 7 خرداد تا جمعه 13خرداد انتخاب کنند و به تماشای زاینده‌رود جاری بایستند. این اتفاق، اقدام ارزشمندی برای اصفهان است؛ زیرا  پشت درهای بسته جز تخریب و فرسایش خبر دیگری نیست و فضاهای منحصربه‌فرد اصفهان باید به روی مردم گشوده شوند تا مطالبه‌گری برای احیا و مرمت و نگهداری صحیحشان هم افزایش یابد. پل خواجو، بنای منحصربه‌فردی که همه ما منتظر ثبت‌نامش در فهرست میراث جهانی بشر هستیم، به توجه بسیار بیشتری احتیاج دارد؛ همان‌طور که زاینده‌رود، میراث طبیعی ملی ایران.

عناوین ویژه آثار هنری

هر اثر هنری علاوه بر عنوان یا اسم یا عبارت خاص یا لوگوی پدیدآورنده، ممکن است به‌خودی‌خود نیز دارای عنوان خاصی برای خود اثر باشد. عنوان خاص اثر با عنوان خاص پدیدآورنده متفاوت است. عنوان پدیدآورنده همان‌گونه که گفتیم، معرف خالق اثر است و این عنوان منحصر به فردیت و شخصیت واحد هنری او محسوب می‌شود؛ به‌نحوی‌که این پدیدآورنده در ذیل تمام آثاری که خلق کرده است، از این عنوان استفاده می‌کند؛ مانند امضای «الف. بامداد» برای احمد شاملو که مختص او است؛ نه مختص یکی از آثارش.

حقوق هنرهای صنعتی و فنی

هنر و صنعت در مرزهایی، فصل مشترک‌های زیبایی دارند. البته که علم حقوق به تعیین این مرزها نپرداخته است؛ بلکه آن‌ها را در فرض شناخته‌شده‌ای پذیرفته که این شناخت را نیز به کارشناسان و جامعه هنری و صنعتی به شکلی که برای حقوق‌دان ها روشن باشند، واگذار کرده است.
حتی ممکن است یک اثر هنری، کاملا صنعتی باشد و یک اثر صنعتی، کاملا هنری. تلفیق این دو نیز ممکن است. به عنوان مثال یک خودرو در ابعاد مالکیت فکری در طراحی، ایده و طرح منتهی به خلق اثر تجسمی است که هم از باب ایده و هم از باب تجسم ایده، در هر دو صورت تحت لوای حمایتی قانون است. در داده‌های فنی نیز از باب مالکیت فکری به همان صورت حمایت حقوقی دارد.

حقوق پیمانکاران هنری

در رابطه با انواع روابط هنری سفارشی بین هنرمندان و کارفرمایان هنری، در گذشته مطالبی به استحضار مخاطبان محترم این ستون رسیده است. از جمله هنرمند-کارگرانی که تحت امر کارفرمای هنری و به خواست او کار می‌کنند. اما در این یادداشت از باب حقوق مربوط به دستمزد و بیمه، همچنین حقوق مربوط به استقلال هنرمند در روابط مربوط به پیمانکاران هنری مطالبی چند بیان می‌شود.

صفحه‌ها

اشتراک در RSS - امیر سنجوری