رسانه

ما به جنگ نیاز داشتیم، نه جنگ به ما!

روایت حجت‌الاسلام «علیرضا باطنی» از مدرسه «ملاعبدالله» اصفهان تا عملیات«کربلای چهار»/ بخش اول
می‌گوید هفده سالم بود، رفتم جبهه؛ اما چهره‌ام، بیست-بیست‌ویک‌ساله، نشانم می‌داد. پنجم ابتدایی را که می‌خواند، مدرسه را کنار می‌گذارد و راه «حوزه» را پیش می‌گیرد و در امتداد آن راه «انقلاب» و «جنگ» را...! انقلاب که پیروز می‌شود، مسئولیت مدرسه علمیه «ملاعبدالله» را بر دوشش می‌گذارند؛ همان مدرسه‌ای که هنوز هم در انتهای بازار میدان امام، جا خوش کرده و چراغش روشن است! سال 59 در میان همه فعالیت‌های علمی، تبلیغی و فرهنگی که اینجا در اصفهان داشته است، «غیررسمی» راه «گلف» و «آبادان» را پیش می‌گیرد و چندماهی را به رتق‌وفتق امور جنگ در همان حوالی می‌پردازد؛ اما به‌مرور احساس می‌کند حضور چندماهه‌اش در جبهه به فعالیت‌هایش ضربه می‌زند و همین می‌شود که بیشتر «اصفهان» می‌ماند و منتظر تا عملیاتی طراحی شود و «رزمی تبلیغاتی» برود جبهه! او جنگ را از «شکست حصر آبادان» شروع می‌کند و تا «کربلای چهار» پیش می‌برد و بعدازآن به «اسارت» و چهارسال زندگی در خاک عراق می‌رسد، که سال‌ها پیشش دومرتبه، از آن فرار کرده بود. روایت حجت‌الاسلام «علیرضا باطنی» از آن سال‌ها، ساعت‌ها زمان می‌خواهد و یک دل سیر گوش؛ ما اما در یک گفت‌وگوی سه‌ساعته با این رزمنده روحانی، تنها توانستیم تا قبل از اسارتش را روایت کنیم و باقی حرف‌ها از آن سال‌ها بماند برای فرصتی دیگر!

ضرورت حرکت به سمت توسعه پایدار ساختمان‌ها

توسعه پایدار بدون توجه به شهرها و شهر‌نشینی، بی‌معنی خواهد بود
یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از انرژی خورشیدی کاهش هزینه‌ها و حتی فروش برق اضافه تولیدی است؛ چرا که از این طریق هزینه‌های تحمیلی بر کشور و جامعه به شدت کاهش می‌یابد همچنین با این اقدام، نه تنها در صورت‌حساب برق صرفه‌جویی می‌شود، بلکه اگر برق بیشتری تولید شود، مازاد آن دوباره به شبکه منتقل و برای این مقدار مبلغ پاداشی توسط شرکت برق پرداخت خواهد شد. با توجه به اینکه سیستم‌های انرژی خورشیدی به طور کلی نیاز به تعمیر و نگهداری زیادی نداشته و حتی هیچ‌گونه سر و صدایی ندارند، تکنولوژی استفاده از انرژی خورشیدی روز‌به‌روز در حال توسعه بوده و تاکنون در سیستم‌های کوچک و بزرگ مانند نیروگاه‌ها، بخش کشاورزی، تجارت، منازل، لوازم شخصی و تزئینی به کمک مردم آمده است و بعضا در صعب‌العبورترین نقاط نیز توانسته نیازهای آن‌ها را برطرف سازد.
چگونه اطلاعات خود را در فضای مجازی پنهان کنیم؟
شناخت تحلیلی آیت‌الله سید رضا خراسانی
چطور از فرزندانمان در برابر آسیب‌‌های شبکه‌‌های اجتماعی محافظت کنیم؟

نقاب مجازی

چگونه اطلاعات خود را در فضای مجازی پنهان کنیم؟
پنهان‌نگاری یا همان استگانوگرافی از لغت یونانی استگانوس (پوشاندن) و گرافتوس (نوشتـن) گــرفته‌شــده اسـت و تـاریخچـه استفاده از آن به پنج قرن قبل از میلاد مسیح و کشور یونان برمی‌گردد. در آن زمان، فردی برای ارسال پیام محرمانه‌ای به شخص دیگر، از این روش استفاده کرد و برده‌ای را برای این کار انتخاب کرد ، موهای سر برده را تراشید و پیغام محرمانه را بر روی پوست سر برده خال‌کوبی کرد و سپس مدتی صبر کرد تا موهای او رشد کند و به حالت اول بازگردد؛ سپس او را به سمت مقصد روانه کرد. در مقصد، گیرنده پیغام دوباره موهای برده را تراشید و پیغام را بر روی پوست سر او مشاهده کرد. 
 

ستون‌های قطور مدرسه

شناخت تحلیلی آیت‌الله سید رضا خراسانی
 سید محمدرضا خراسانی درست زمانی حوزه علمیه اصفهان را عهده‌دار شد که دیگر خبری از حوزه باشکوه سابق نبود. دوره سرکوب رضاشاهی چیزی از آن حوزه باعظمت باقی نگذاشته بود. آیت الله خراسانی تقریبا در تمامی دوران پهلوی دوم زمامداری حوزه علمیه اصفهان را بر عهده داشت. یعنی از 50 سالگی‌اش در سال 1321 شمسی تا وفاتش در تیرماه سال 1356.
 

 

کودکان و مخاطرات آنلاین

چطور از فرزندانمان در برابر آسیب‌‌های شبکه‌‌های اجتماعی محافظت کنیم؟
گزارشی که آفکام1، اداره ارتباطات بریتانیا، اخیراً منتشر کرده است، گرایش شدید کودکان بریتانیایی به استفاده از شبکه‌‌های اجتماعی را تأیید می‌‌کند.این گزارش نشان می‌‌دهد که تقریباً 99 درصد از کودکان 3 تا 17 ساله بریتانیایی در سال 2021 از اینترنت استفاده کرده‌‌اند. یوتیوب محبوب‌‌ترین پلتفرم بوده است و 89 درصد از این کودکان از این شبکه اجتماعی استفاده کرده‌‌اند.

صفحه‌ها

اشتراک در RSS - رسانه