فرهنگ اصفهان؛ ریشه در شهادت

با نزدیک شدن به‌روز تاریخی 25 آبان در اصفهان، آثار گرافیکی چشم‌نوازی از رویداد هنری «سیصد و هفتاد نقش ماندگار» در فضای مجازی و حقیقی منتشر شد که یکی از آن‌ها طرحی برآمده از تلفیق گنبد مسجد شیخ لطف‌الله و تابوت یک شهید بود.

تاریخ انتشار: 13:25 - چهارشنبه 1402/08/24
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
فرهنگ اصفهان؛ ریشه در شهادت

به گزارش اصفهان زیبا؛ با نزدیک شدن به‌روز تاریخی 25 آبان در اصفهان، آثار گرافیکی چشم‌نوازی از رویداد هنری «سیصد و هفتاد نقش ماندگار» در فضای مجازی و حقیقی منتشر شد که یکی از آن‌ها طرحی برآمده از تلفیق گنبد مسجد شیخ لطف‌الله و تابوت یک شهید بود.

برای آشنایی با جزئیات خلق این اثر گرافیکی، اصفهان زیبا مصاحبه‌ای را با زهرا السادات ناظری، گرافیست اصفهانی، تدارک دیده است.

ایده این اثر از کجا آمد؟

شهدای 25 آبان مایه رشد و بالندگی اصفهان شدند. هدف از خلق این اثر نیز بیان همین نکته است. درباره ایده نیز من سعی کردم یکی از نمادهای مربوط به این واقعه را با نقوش روی گنبد مسجد شیخ لطف‌الله ترکیب کنم که می‌خواهد بگوید این نقش‌ها از تابوت شهدا ریشه می‌گیرند.

روش هنری که برای طراحی این اثر استفاده کردید، چیست؟

معمولا پوسترهایی که می‌بینیم به روش دیجیتال تولید می‌شوند؛ اما من تلاش کردم تا سبک جدیدی را برای تولید پوستر خود انتخاب کنم؛ برای همین سراغ جدیدترین تکنیک‌های تصویرسازی رفتم و با کمک روش‌هایی که با هنر دست انجام می‌شوند، شروع به تولید پوستر کردم.

برای این کار از ابزاری مانند رنگ و مرکب استفاده کردم. در ابتدا سراغ تکنیک آبرنگ رفتم و بعد از آن از روش قلم فلزی استفاده کردم. این ابزار برای ایجاد ضخامت‌های مختلف خط در اثر به من کمک کرد. خطوط طرح خود را با کمک قلم فلزی کشیدم و بعد آن را اسکن و وارد مرحله طراحی دیجیتالی کردم.

اثر شما ترکیبی از چند روش هنری است. از چالش‌ها و تجربه این کار بفرمایید.

طبیعتا کاری که با دست انجام می‌شود، چالش‌های بیشتری نسبت به کارهای دیجیتالی دارد؛ برای مثال،شما در نرم‌افزارها وقتی دچار اشتباه می‌شوید، به‌راحتی به مرحله قبلی بازمی‌گردید؛ اما این شانس برای هنر دست بسیار کم است که بتوان خطایی را جبران کرد.

من برای طراحی این پوستر ابتدا از آبرنگ استفاده کردم و در طول این مسیر دو بار به مشکل خوردم. دلیل این چالش این بود که رنگ‌ها مطابق همان چیزی که من می‌خواستم، در نمی‌آمد.

در یکی از مراحل هم رنگ به‌اصطلاح پس داد و من مجبور شدم تمامی مراحل از آغاز تا تولید رنگ را تکرار کنم. چالش دیگر من مفقودشدن قلم فلزی‌ام بود! درنتیجه ناچار شدم با سر قلم مرکب خوشنویسی که داشتم، تکنیک قلم فلزی را پیاده کنم.

طراحی‌های دیجیتالی چگونه به تصویرسازی‌ها کمک می‌کنند؟

با ابزارهایی مانند لپ‌تاپ و آی‌پد می‌توان از این روش استفاده کرد. برای انجام آن از نرم‌افزارهایی مانند فتوشاپ استفاده می‌کنیم که دیگر در آن خبری از تکنیک‌های دستی مانند آبرنگ و قلم فلزی نیست؛ درواقع در این روش از قلم دیجیتالی و یک صفحه نمایش استفاده می‌شود.

امروزه هنرمندان زیادی با این ابزار کار می‌کنند. من در گذشته چند اثر با این روش طراحی کردم؛ اما برای خلق اثر 25 آبان، تنها برای بخش انتهایی و ترکیب نقش‌ها از آن کمک گرفتم.

روش طراحی با قلم فلزی چگونه است؟

سر این قلم فلزی است و می‌تواند شما را برای کشیدن خط با ضخامت‌های گوناگون یاری دهد؛ همچنین قلم فلزی در زمینه ایجاد سایه‌روشن در آثار هنری هم کاربرد دارد. وجه تمایز آن با دیگر قلم‌ها استفاده حرفه‌ای از رنگ مرکب بوده که عمدتا سیاه‌رنگ است.

از روش‌های دیگری که برای تولید آثار خود استفاده می‌کنید، بگویید. کدام یک را بیشتر دوست دارید؟

به لطف خدا من در مرحله‌ای هستم که برای تولید پوسترها به سبک رسیدم و بیشتر پوسترهایم با سبک تصویرسازی تولید شده‌اند. خوشبختانه چندین اکران شهری حاصل این سبک از طراحی‌های من بوده است؛ همچنین چون طراحی خوبی دارم، به‌وسیله قلم نوری داخل سیستم طراحی می‌کنم.

تکنیک اصلی من به همین ترتیب است و معمولا از رنگ کمی استفاده می‌کنم؛ برای مثال، اثری که با عنوان ساعت شنی برای موضوع فلسطین طراحی کردم با همین تکنیک تولید شد. البته از سبک‌های کاری دیگری مانند فوتومونتاژ نیز استفاده می‌کنم که خودم آن را خیلی دوست دارم.

برای حرفه‌ای‌شدن در این کار مهارت‌های زیادی را دنبال کرده‌ام. هنرهایی مانند عکاسی، آنالیز نور و رنگ و نرم‌افزار ازجمله مهارت‌هایی بودند که برای تولید کارهای گرافیکی خود فراگرفتم.

فکر می‌کنید گرافیست‌ها تا چه اندازه دین خود را به واقعه 25 آبان اصفهان ادا کرده‌اند؟

هنرمندان خوب و کاردرستی در پویش اخیر برای پوستر واقعه 25 آبان خلق اثر کردند. به نظر من هنرمندان حاضر در این رویداد با دغدغه‌مندی و دلسوزی فراوان توانستند تا حدودی دین خودشان به این واقعه بزرگ را ادا کنند.

گرافیست‌های بزرگی چون استاد مجلسی و استاد مغروری و همچنین استاد معصوم‌زاده در این رویداد مهم حضور داشتند و این موضوع موجب تحقق رویدادی با کیفیت بالا شد.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

5 × 2 =