مجتبی اردشیری

محبوبیت ازدست‌رفته

درباره «زخم کاری»؛ سریال پر بیننده نمایش خانگی 1400

زخم کاری» تا اینجا پرتماشاگرترین سریال شبکه نمایش خانگی در سال 1400 است. سریالی که تلاش کرده تا به لایه‌های کمتر پرداخته‌شده سریال‌سازی در ایران ورود کرده و ذهن مخاطب ایرانی دوستدار درام‌های مافیایی رازآلود را مشوش کند. گرچه یکی از امتیازهای سریال نیز تجمیع این مؤلفه‌ها در یکدیگر است. یعنی سریالی که هم تم خانوادگی و زناشویی قدرتمندی دارد، هم نکته‌هایی برای مخاطبان آثار مافیایی و دوستداران آل‌کاپون‌بازی داشته باشد، هم رگه‌هایی از عشق و خیانت در خود ببیند و هم نقدی بر جامعه روز کشور باشد.

بالاخره زنده ماند!

ساترا چه نقشی در رفع حاشیه‌های «می‌خواهم زنده بمانم» داشت؟

طی هفته گذشته، حاشیه‌های توقیف 30 ساعته «می‌خواهم زنده بمانم» داغ‌ترین بحث شبکه نمایش خانگی بود. سریالی که ابتدای هفته را با شائبه توقیف آغاز کرد، در میانه هفته توقیف شد و در انتهای هفته نیز مشکلش رفع و منتشر شد. مقوله توقیف و ممیزی در سینما و شبکه نمایش خانگی، بحث چندان جدیدی نیست و دیگر مخاطبان و سینماگران، بر روی تمامی ابعاد این اتفاق آشنایی کامل دارند. اما آن‌چه سبب شد تا موضوع توقیف موقت «می‌خواهم زنده بمانم» این‌چنین برسر زبان‌ها بیفتد، دستور به توقف پس از 14 قسمت پخش بود. اتفاقی که تاکنون مشابه چندانی نداشته و این شاید برای نخستین بار است که یک سریال پس از انتشار 14 قسمت، این‌گونه تهدید به توقف شده و از گردونه پخش کنار برود.

مصلح سینمای ایران

اصغر فرهادی جایزه افتخاری بیستمین دوره جشنواره بین‌المللی لاس‌پالماس را از آن خود کرد

«اصغر فرهادی» این روزها در اسپانیاست. او این‌بار جایزه افتخاری بیستمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم لاس‌پالماس را از آن خود کرد. همان جشنواره‌ای که در سال 2007، جایزه بهترین فیلم خود را به «چهارشنبه‌سوری» داده بود. حال آن‌که طی این 13 سال، فرهادی، موفقیت‌های بین‌المللی بسیاری را از آن خود کرده است. آن‌قدر زیاد که دبیر جشنواره لاس‌پالماس، حضور فرهادی در جشنواره امسال را مهم‌ترین اتفاق این دوره عنوان کرد و از او به عنوان یکی از بزرگ‌ترین سینماگران قرن بیست‌ویکم و هنرمند منحصربه‌فردی که تاثیرات او در سینما تحسین‌برانگیز است، یاد کرد.

جشنواره فیلم کودک تا پایان روز دوم شگفتی خاصی را به نمایش نگذاشت

«بام‌بالا» مؤلفه‌های یک اثر کالت حوزه کودک و نوجوان را در خود جای داده است

رونمایی از یک فیلم استاندارد و تاریخ‌ساز

«بام‌بالا» با نام قبلی «نه‌سالگی»، یکی از بهترین فیلم‌های جشنواره امسال است؛ فیلمی که تلاش کرده با الگوپذیری از آثار موفق دهه‌های قبلی سینمای کودک که در آن‌ها ارتباطی میان قهرمانان داستان و عروسک برقرار می‌شود، ضمن تجدید آن خاطرات خوب، از تمامی فاکتورهای مورد علاقه کودکان و نوجوانان بهره گیرد.جدیدترین ساخته «سیدجلال سیدحاتمی» به‌عنوان یک اثر مفرح، همه امتیازهای لازم برای جذب مخاطبان کودک، نوجوان و حتی بزرگ‌سال را داراست. از یک خواهر و برادر صمیمی که دغدغه‌ای مشترک دارند، به‌عنوان نقطه ثقل داستان بهره برده، یک رفیق که می‌تواند بازوی دراماتیک خوبی برای پیشبرد اتفاقات داستان باشد، در قصه، حضوری فعال دارد.

برزنگی؛ همان چیزی که سینمای کودک می‌خواهد

«برزنگی» این روزها به‌رغم حضور در جشنواره کودک، با یک حاشیه عجیب دست‌وپنجه نرم می‌کند. در نخستین روز برگزاری جشنواره بود که سازمان سینمایی با انتشار فهرستی، از فیلم‌هایی نام برد که برای تولید آن‌ها، پروانه ساخت صادر شده است. «برزنگی» یکی از آن فیلم‌ها بود. یعنی فیلمی که در روز اول جشنواره کودک امسال پروانه ساختش صادر شده، داشت در سینماهای ایران و در قالب یکی از آثار بخش مسابقه، نمایش داده می‌شد! هرچند که هنوز پاسخ درخوری بابت این اتفاق از سوی سازمان سینمایی و صاحبان این اثر منتشر نشده است.

دویدن‌های بدون دغدغه

جشنواره فیلم کودک تا پایان روز دوم شگفتی خاصی را به نمایش نگذاشت

سی وچهارمین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان، این روزها در بسیاری از استان‌های کشور با مرکزیت اصفهان، در حال برگزاری است. اتفاق مهم جشنواره امسال، یکی کاهش آثار بخش‌های اصلی جشنواره است که سبب شده تا فیلم‌ها به صورت چرخشی در دو سینمای شهر (فلسطین و ساحل) به نمایش گذاشته شوند و دیگری، حذف سینماهای مردمی‌است. امسال به دلیل کرونا، هیچ بلیت‌فروشی برای فیلم‌های جشنواره صورت نمی‌گیرد و تمامی‌فیلم‌ها تنها برای داوران، اهالی رسانه و نابینایان نمایش داده می‌شود.

صفحه‌ها

اشتراک در RSS - مجتبی اردشیری