محمدامین نریمانی

میراث مرثیه

درباره تعزیه در اصفهان و ظرفیت‌های نهفته در آن

«هرجا که زبان قاصر از بیان احساسات و حوادث رخ داده باشد، زبان نمایش به میان می‌آید تا بتواند بهتر و زیباتر، همه چیز را بیان کند»  این جمله اساس تعزیه‌خوانی است. هنری که امروزه ثبت جهانی شده و دل‌های بسیاری از عاشقان اهل بیت را فتح کرده است. ایران و تشیع دو عنصر جدایی‌ناپذیر و منعطف هستند. هر جای ایران اسلامی که نظر کنی هنر ملی و میراثی را می‌بینی که با زیبایی هرچه تمام‌تر با اسلام و تشیع آمیخته شده و هنر بی‌مانندی را رقم زده است. گنبدهای فیروزه‌ای اصفهان بهترین مثال این اتفاق هستند. روح ایران و ایرانی با هر کدام از این میراث ملی به وجد می‌آید و زبان را وادار به ستایش و مدح می‌کنند.

تعزیه اصفهان توجه جدی می‌خواهد

استاد حاج‌علی نریمانی از 7 دهه زندگی با تعزیه می گوید

ایام عزاداری و سوگواری فخر اولاد آدم، حضرت سیدالشهدا (ع) علتی شد تا به دیدار حاج استاد علی نریمانی برویم، شاعر هشتادوپنج‌ساله‌ای که از پانزده‌سالگی تاکنون عمر خود را صرف تعزیه کرده و مهم‌ترین دارایی‌اش را همین می‌داند، سراینده کتاب‌های «دیوان اشعار قائمی» که در دو مجلد به چاپ رسیده‌اند و کتاب «تعزیه‌نامه قائمی». او همچنین هشت مجلس تعزیه را به‌صورت کامل سروده و مجالس زیادی را ویراستاری کرده است. این چهره شاخص تعزیه، امروز برای ما از تهدیدها و موانع یکی از مهم‌ترین میراث فرهنگی مذهبی اصفهان روایت می‌کند.

گفت‌و‌گوی اصفهان زیبا با هادی احمدی، تعزیه‌خوان
استاد حاج‌علی نریمانی از 7 دهه زندگی با تعزیه می گوید

آواز ملی و موسیقی در تعزیه ایرانی

گفت‌و‌گوی اصفهان زیبا با هادی احمدی، تعزیه‌خوان

مویسقی و آواز از فاکتورهای موفقیت تعزیه بوده است و به رشد تعزیه کمک شایانی کرده است. هادی احمدی، شاگرد استاد میرزا حسین طاهری تعزیه‌خوان معروف اصفهانی که ساکن شاپورآباد برخواراست، درباره آواز ملی در تعزیه معتقد است: «یکی از نکاتی که امروز تعزیه را به یک میراث ملی تبدیل کرده ، همین آواز ملی آن است. در بحث موسیقی درست است که از یک ساز غربی استفاده می‌شود، اما تک تک موسیقی‌هایی که از ساز نواخته می‌شود، بر اساس دستگاه‌های موسیقی ایرانی است. بزرگان آواز ایران اذعان کرده‌اند که تعزیه ایرانی کمک بسیار زیادی به حفظ دستگاه‌های آوازی ایرانی کرده است». به مناسبت هشتم ربیع‌الاول (جمعه، 23 مهرماه) مصادف با شهادت امام حسن عسکری علیه‌السلام، روایت‌های کمتر شنیده‌شده‌ای درباره میراث ناملموس جهانی ایران، «تعزیه» را در این گزارش بخوانید.

میراث مرثیه

درباره تعزیه در اصفهان و ظرفیت‌های نهفته در آن

«هرجا که زبان قاصر از بیان احساسات و حوادث رخ داده باشد، زبان نمایش به میان می‌آید تا بتواند بهتر و زیباتر، همه چیز را بیان کند»  این جمله اساس تعزیه‌خوانی است. هنری که امروزه ثبت جهانی شده و دل‌های بسیاری از عاشقان اهل بیت را فتح کرده است. ایران و تشیع دو عنصر جدایی‌ناپذیر و منعطف هستند. هر جای ایران اسلامی که نظر کنی هنر ملی و میراثی را می‌بینی که با زیبایی هرچه تمام‌تر با اسلام و تشیع آمیخته شده و هنر بی‌مانندی را رقم زده است. گنبدهای فیروزه‌ای اصفهان بهترین مثال این اتفاق هستند. روح ایران و ایرانی با هر کدام از این میراث ملی به وجد می‌آید و زبان را وادار به ستایش و مدح می‌کنند.

تعزیه اصفهان توجه جدی می‌خواهد

استاد حاج‌علی نریمانی از 7 دهه زندگی با تعزیه می گوید

ایام عزاداری و سوگواری فخر اولاد آدم، حضرت سیدالشهدا (ع) علتی شد تا به دیدار حاج استاد علی نریمانی برویم، شاعر هشتادوپنج‌ساله‌ای که از پانزده‌سالگی تاکنون عمر خود را صرف تعزیه کرده و مهم‌ترین دارایی‌اش را همین می‌داند، سراینده کتاب‌های «دیوان اشعار قائمی» که در دو مجلد به چاپ رسیده‌اند و کتاب «تعزیه‌نامه قائمی». او همچنین هشت مجلس تعزیه را به‌صورت کامل سروده و مجالس زیادی را ویراستاری کرده است. این چهره شاخص تعزیه، امروز برای ما از تهدیدها و موانع یکی از مهم‌ترین میراث فرهنگی مذهبی اصفهان روایت می‌کند.

اشتراک در RSS - محمدامین نریمانی