چگونه اعتمادبه‌نفس کودکانمان را تقویت کنیم؟

به نظر شما علل اعتماد به ‌نفس ‌پایین در کودکان چیست؟ و  چگونه می‌توان این صفت ارزشمند را در آنها تقویت کرد؟ پاسخ اینگونه سوالات را می‌توانید در صحبت‌های سمانه حسینی، کارشناس ارشد مشاوره بیابید.

تاریخ انتشار: 16:03 - چهارشنبه 1400/06/10
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
no image

اوقاتی را برای بازی با آنان اختصاص دهید

 گذراندن وقت با کودک این پیام را به او می‌دهد که از بودن با وی لذت می‌برید و به رغم ضعف‌هایی که دارد، او را می‌پذیرید.این پیام‌های مثبت اعتمادبه نفس او را بالا می‌برد.

به کودکان در تصمیم گرفتن کمک کنید

اگر شما در تمام موارد برای کودکان خود تصمیم‌گیری کنید، آنها در آینده در تصمیم‌گیری مشکل خواهند داشت و شانس تجربه احساس موفقیت برای تصمیم‌های خوب و احساس شکست برای تصمیم‌های نادرست را پیدا نخواهند کرد. از همان سال‌های اول زندگی به تدریج مسئولیت تصمیم‌گیری در کارهای کوچک را به کودکان خود بدهید. مثلا انتخاب پیراهن از بین دو پیراهنی که مادر پیشنهاد می‌کند.

از گفتن جملات منفی و ناامیدکننده به کودکان اجتناب کنید

با شنیدن کلمات یا جملاتی نظیر«نه، نکن، بسه دیگه، تو همیشه کارها را اشتباه انجام می‌دهی و…» کودکان انگیزه خود را برای تغییر از دست می‌دهند. به جای این جملات می‌توانید آنچه را که در یک موقعیت مشاهده می‌کنید، توصیف کنید. مثلا به جای اینکه به کودک بگویید: «کلا کودک بی‌نظمی هستی»، بهتر است بگویید«امروز بعدازظهر اتاقت واقعا به هم ریخته بود.»

به وعده‌هایی که به کودکان می‌دهید، عمل کنید

 وقتی به وعده‌های خود عمل نمی‌کنید، کودکان فکر می‌کنند به آنان توجهی ندارید و برایشان احترام قائل نیستید، در نتیجه احساس می‌کنند که ارزشمند نیستند و اعتماد به نفس آنها آسیب می‌بیند.

به صحبت‌های کودک خود خوب گوش بدهید

سعی کنید به صحبت‌های کودک خود خوب گوش بدهید و هر چیزی که باعث حواس‌پرتی شما می‌شود، حذف کنید. مثلا روزنامه را کنار بگذارید یا تلویزیون را خاموش کنید. یک راه مفید برای اینکه کودک بداند واقعا صحبت‌های او را گوش می‌دهید آن است که بعضی از صحبت‌هایش را تکرار کنید یا خلاصه گفته‌هایش را بیان کنید. یادتان باشد برقراری ارتباط چشمی یعنی نگاه کردن به کودک به هنگام صحبت کردن یا گاهی سر تکان دادن نیز می‌تواند به منزله توجه کردن و گوش دادن باشد.

کودکان را بخاطر موفقیت‌ها و کارهای مثبت‌شان تشویق کنید

 مثلا نقاشی آنان را جایی که در معرض دید باشد، قرار دهید. این کار احساس خوبی در آنها ایجاد می‌کند و احساس می‌کنند که حداقل به اندازه کودکان دیگر هم سن خود توانایی‌های لازم را دارند.

متناسب با سن کودکان به آنها مسئولیت بدهید

 خودتان همه کارها را برای کودکان انجام ندهید بلکه به آنان بیاموزید که چگونه کارها را انجام دهند. کارهایی نظیر لباس پوشیدن و مرتب کردن وسایل خودشان را به آنان واگذار کنید و هدف از این کارها کمک به کودکان در به دست آوردن حس پیشرفت و همکاری با خانواده است.

از کودکان بخواهید ویژگی‌های مثبت‌شان را نام ببرند

به کودکان ویژگی‌های مثبت‌شان را یادآوری کنید و یا از آنها بخواهید که آن ویژگی‌ها را نام ببرند. در ضمن کمک کنید تا از این استعدادهای مثبت خود بهره ببرند و بدین ترتیب احساس بهتری نسبت به خودشان پیدا کنند.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    لیلا کهلانی

برچسب‌های خبر