بازار سیاه و داغ آموزش بلاگرشدن

خیلی‌ها تحت عنوان دکتر و متخصص، دوره‌های آموزش بلاگری برگزار می‌کنند و خیلی‌ها برای حضور در این دوره‌ها میلیونی پول می‌پردازند. عده‌ای زیر بار هزینه کلاس بلاگری نمی‌روند و به جای آن پکیج آموزش بلاگرشدن با قیمت مناسب‌تر تهیه می‌کنند. در این میان عده‌ای پول هنگفتی به حساب بلاگرها واریز کرده، با آن‌ها طرح دوستی می‌ریزند و یک شبه چند هزار دنبال‌کننده جذب کنند. بلاگر شدن باوجود فعالیت تعداد بی‌شماری بلاگر در اینستاگرام سخت است؛ ولی درآمد بالای این حرفه، خیلی‌ها را بر آن می‌دارد تا چندین میلیون تومان در ازای کلاس، پکیج آموزشی یا دوستی‌های یکی دو ماهه بپردازند و بلاگر شوند.

تاریخ انتشار: 08:57 - سه شنبه 1400/06/23
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

بررسی‌های میدانی حاکی از آن است عده زیادی از بلاگرها در دنیای واقعی شغل مناسبی داشتند؛ ولی خروج از آن شغل و پرداختن به شغل بلاگری برای آن‌ها درآمد بیشتر و شهرت به ارمغان آورده است. همین مسئله بازار بزرگی برای فروش دوره، پکیج آموزشی و دوستی‌های گران برپا کرد.

بلاگری با دکتر و متخصص

مدرسان کلاس‌های «بلاگر موفق» خود را دکتر، متخصص یا فردی موفق در عرضه مجازی معرفی می‌کنند. در یکی از این تبلیغات در فضای مجازی، فرد خودش را شخصی معرفی کرده بود که در عرض یک سال بیش از 10 بلاگر با راهنمایی‌های او، دنبال‌کنندگان چندصد هزارتایی پیدا کرده بودند. برای مثال یکی این دکترها در فیلم تبلیغاتی خود می‌گوید: «می‌خواهی بلاگر شوی ولی نمی‌دونی چگونه؟! بلاگر شدن در این بازار پر رقیب سخت است؟ من دکتر فلانی به تو کمک می‌کنم، با من بلاگر شو!» در هنگام ضبط این فیلم‌های تبلیغاتی نیز با پوشیدن لباس‌های مارک، اکسسوری لوکس همراه با گجت‌های گران از قبیل آی‌مک اپل یا موبایل‌های ورتو به مخاطب نشان می‌دهند در زمینه آموزش بلاگری موفق بوده و تاکنون درآمد بالایی از این راه کسب کرده‌اند. جالب این است بیشتر این افراد برای تبلیغات و پیدا کردن شاگرد جدید دست به دامن بلاگرهای معروف می‌شوند. بررسی‌های میدانی در اینستاگرام از قیمت بالا و متفاوت دوره‌های مجازی بلاگری حکایت دارد. این دکتر یا متخصصان بلاگری بابت دوره‌های آموزشی خود بین 5 تا 30 میلیون تومان دریافت می‌کنند و تعداد جلسات هر دوره 5 تا 12 جلسه 90 یا 120 دقیقه‌ای به صورت تماس تصویری یا لایو در اینستاگرام است. همچنین جست‌وجو در اینترنت و فضای مجازی نشان می‌دهد بیشتر این مدرسان نه مدرک تحصیلی بالایی دارند و نه فرد معروفی هستند. ولی درآمد زیاد بلاگرها باعث شده تقاضا برای ثبت‌نام در دوره‌های آموزشی آن بالا باشد.

بلاگری با پکیج آموزشی

«اگر می‌خواهی راه صدساله رو یک‌شبه بری و بلاگری موفق و پردرآمد بشی همین الان پکیج آموزشی من رو تهیه کن.» این قبیل جملات برای تبلیغ پکیج‌های آموزشی بلاگری در فضای مجازی منتشر می‌شود.
 پکیج‌های آموزشی به بیان نکاتی برای بلاگرشدن اشاره می‌کند و ارزان‌ترین شیوه آموزش بلاگرشدن در فضای مجازی است. پکیج‌های آموزشی بلاگری قیمت مشخصی ندارد و باتوجه به سلیقه مدرس و فروشنده قیمت‌گذاری می‌شود. گاهی بهای یک پکیج آموزشی بلاگری کمتر از یک میلیون تومان است و در مواقعی یک پکیج تا سقف 15 میلیون تومان هم قیمت دارد؛ برای نمونه یکی از این پکیج‌های آموزشی شامل 13 ساعت آموزش در زمینه بلاگری در 25 جلسه است که فقط 750 هزار تومان قیمت خورده است. درمقابل یکی از این پکیج‌های آموزشی متشکل از 15 ساعت آموزش در 30 جلسه با قیمت 10 میلیون و 350 هزار تومان به فروش می‌رسد. همچنین این دوره‌های آموزش در سه درجه مبتدی، متوسط و پیشرفته طراحی می‌شود و درجه کلاس در قیمت آن تأثیر بسزایی دارد؛ برای مثال هزینه یک دوره مبتدی آموزش آنلاین بلاگری 750 هزار تومان است و این هزینه برای دوره‌های متوسط و پیشرفته به ترتیب به بیش از 2و 10 میلیون تومان می‌رسد.

بلاگری با بلاگرها

یکی دیـگـر از راه‌های بـلاگــرشــــدن، دوستی با بلاگرهاست! بلاگرها علاوه بر استوری و پست‌های تبلیغاتی، پول هنگفتی از طریق رفت‌وآمد با افراد ناشناس جهت بلاگرشدن آن‌ها دریافت می‌کنند. بررسی‌ها در اینستاگرام نشان می‌دهد اعضای یک خانواده یا یک گروه دوستانه که همگی بلاگر هستند از فرد کم‌شهرت مبلغ زیادی را جهت معرفی او به نام دوست صمیمی خود دریافت می‌کنند، سپس دو بار در هفته با یکدیگر به کافی‌شاپ، رستوران یا مرکز خرید می‌روند و دورهمی می‌گیرند تا تعداد دنبال‌کنندگان فرد کم‌شهرت بالا رود. این روش تأثیر زیادی بر جذب دنبال‌کننده دارد؛ ولی هزینه آن بسیار زیاد است، برای مثال باید به یکی از این گروه‌های بلاگری بابت اعلام دوستی با شخصی عادی جهت بلاگرشدن، 160میلیون تومان پرداخت و هزینه تمام دورهمی‌ها، کافی‌شاپ‌ها و… نیز با شخص کم‌شهرت است.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    ثنا کبیری

برچسب‌های خبر