واکسن برای 40 هزار تبعه مقیم اصفهان

براساس سند ملی واکسیناسیون و همچنین به دلیل قطع زنجیره کرونا و رعایت اصل عدالت، تمامی افرادی که در ایران زندگی می‌کنند، باید در مقابل این ویروس واکسینه شوند و بتوانند واکسن مورد نیاز خود را به‌موقع دریافت کنند. در همین راستا واکسیناسیون جمعیت خارجی دارای مجوز که مقیم ایران هستند و تعداد آن‌ها نزدیک به یک میلیون نفر است نیز از بهمن ماه سال گذشته تاکنون مورد توجه قرار گرفته و تا پیش از این نیز برخی از آن‌ها که شرایط سنی لازم را داشته‌اند، توانسته‌اند واکسن دریافت کنند؛ به طوری که وزارت بهداشت اعلام کرده تا به الان، حدود ۸۰ هزارنفر از اتباع قانونی کشور واکسینه شده‌اند.

تاریخ انتشار: 01:45 - پنجشنبه 1400/07/1
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

 آن‌طور که حمیدرضا نجاری، مسئول اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در گفت‌وگو با «ایسنا» گفته: «اتباع خارجی می‌توانند از طریق شناسه‌ای که دارند اقدام به ثبت نام در سامانه کنند؛ زیرا این افراد برای دریافت خدمات مراقبت سلامت پیش از این هم به سیستم بهداشت و درمان کشور مراجعه کردند و اسامی آن‌ها ثبت شده است و می‌توانند با همان شناسه هویتی که ثبت شده‌اند، اکنون هم برای ثبت نام واکسیناسیون اقدام کنند و در پایان فرایند تلقیح واکسن نیز گواهی انجام واکسیناسیون را دریافت می‌کنند. تخمین ما این است که میزان سهمیه واکسن سازمان بهداشت جهانی برای اتباع پاسخ‌گوی نیاز اتباع قانونی باشد اما، برای اتباع غیرقانونی نیز نامه‌نگاری‌هایی صورت گرفته است که در مراحل بعدی واکسیناسیون اتباع فاقد مجوز قانونی تحت پوشش قرار گیرد.» او همچنین گفته: «واکسن‌ها مجوز سازمان بهداشت جهانی را دارند و این‌گونه نیست که واکسن نامطلوب در اختیار اتباع قرارگیرد. واکسن اتباع هم از طریق سبد کووکس در اختیار کشورها قرار می‌گیرد، ولی متفاوت از حجم خریداری‌شده کشورها برای شهروندانشان خواهد بود و به شکل اهدایی به اتباع تعلق می‌گیرد.»

حضور 160 هزار اتباع خارجی قانونی در اصفهان

هم‌زمان با تسریع فرایند واکسیناسیون و برداشته‌شدن شروط سنی و دسترسی بسیاری از گروه‌های هدف به واکسن، واکسیناسیون اتباع خارجی مقیم استان اصفهان نیز شتاب گرفته است. براساس آمار اعلام شده از سوی اداره اتباع اصفهان، حدود 300 هزار اتباع خارجی در استان اصفهان مقیم‌اند که 160 هزار نفر آن‌ها دارای اقامت دائمی هستند. مهدی سلیمانی، مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری اصفهان در گفت‌وگو با «اصفهان‌زیبا» با اشاره به اینکه براساس مصوبه ستاد ملی کرونا واکسیناسیون اتباع از بهمن ماه سال گذشته و براساس شرایط سنی آغاز شده، می‌گوید: آن‌ها با داشتن مدارک اقامتی، گذرنامه و… به مراکز تجمیعی مراجعه و واکسن دریافت می‌کنند. البته به دلیل اینکه پراکندگی در مدارک اقامتی آن‌ها معلوم نیست که چه تعدادی از اتباع بالای 18 سال در استان حضور دارند.
به گفته او، حدود 99 درصد اتباع مقیم اصفهان از کشور افغانستان وبقیه از عراق، ترکیه، هند، پاکستان و برخی از کشورهای اروپایی هستند.
سلیمانی ادامه می‌دهد: فعلا فقط اتباع دارای مجوز قادر به دریافت واکسن هستند. در مراحل بعدی و براساس فراخوان وزارت بهداشت، افرادی که فاقد مدارک اقامتی هستند نیز می‌توانند واکسن دریافت کنند؛ زیرا افراد بدون مجوز مدرکی که نشان دهنده سن آن‌ها باشد در دست ندارند.

واکسیناسیون اتباع،‌ بخش کوچکی از واکسیناسیون عمومی است

در‌همین‌باره رضا فدایی، مدیر مرکز بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان می‌افزاید: واکسیناسیون افراد غیرایرانی مقیم ایران دقیقا مشابه باقی هم‌وطنان است و هیچ فرقی با دیگران ندارد؛ منتهی هنگام ثبت واکسیناسیون، اگر آن‌ها کد ملی نداشته باشند، از کد دیگری (کد مهمان) برای آن‌ها استفاده می‌شود و به این طریق جمعیت غیرایرانی می‌توانند واکسن خود را دریافت کنند.فدایی ادامه می‌دهد: تاکنون، حدود 40 هزار نفر از اتباع غیرایرانی مقیم استان اصفهان، واکسن خود را دریافت کرده‌اند. اتباع نیز با ثبت نام در سامانه سلامت قادر به انتخاب روز و مکان واکسیناسیون هستند. اگر به هر دلیلی موفق به ثبت‌نام در سامانه سلامت نشدند، هنگام مراجعه به مراکز واکسیناسیون قادر به دریافت واکسن خواهند بود. او با اشاره به نحوه دریافت واکسیناسیون اتباع خارجی مقیم استان اصفهان که فاقد شناسنامه هستند، بیان می‌کند: فرقی نمی‌کند؛ براساس شرط سنی اتباع مجاز یا غیرمجاز واکسینه می‌شوند و در این باره محدودیتی وجود ندارد. برخی از این افراد هم مانند ایرانی‌ها ممکن است پرونده سلامت داشته باشند. اولویت دریافت واکسن با اتباع مقیم استان است، اما به هر حال اگر این افراد از شهرهای دیگر نیز برای دریافت واکسن مراجعه کنند، واکسن به آن‌ها تزریق خواهد شد.
فدایی  بیان داشت: آماری از اینکه چه تعداد از این افراد در سنین بالای 17 سال، قرار دارند در دسترس نیست و از آن اطلاعی نداریم؛ به همین دلیل نیز نمی‌توان آمار دقیقی از جمعیت اتباع خارجی مقیم استان اصفهان که نیازمند دریافت واکسن هستند گزارش داد و زمان‌بندی دقیقی برای اتمام واکسیناسیون آن‌ها اعلام کرد؛ چرا که خیلی از این افراد، اصلا به صورت خانوادگی در استان اصفهان زندگی نمی‌کنند و افرادی هستند که به صورت انفرادی برای یافتن شغل در این استان ساکن شده‌اند؛ اما به هرحال بخش اندکی از واکسیناسیون عمومی را اتباع خارجی مقیم استان اصفهان تشکیل می‌دهند.
مدیر مرکز بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان ادامه می‌دهد: مراجعه اتباع خارجی به مراکز واکسیناسیون، برای دریافت واکسن همچون سایر ایرانی‌ها به صورت داوطلبانه است و آن‌ها هیچ اجباری برای دریافت واکسن نخواهند داشت. آن‌ها در سرتاسر استان اصفهان با مراجعه به مراکز واکسیناسیون می‌توانند واکسن خود را به صورت رایگان دریافت کنند.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    لیلا مقیمی

برچسب‌های خبر