بازار اصفهان پس از کرونا

واکسیناسیون سرعت گرفته‌است و مسئولان وزارت بهداشت وعده می‌دهند تا شرایط کشور به قبل از شیوع کرونا برگردد؛ ولی بازاریان نسبت به حال و روز بازار پسا‌کرونا دید مثبتی ندارند. عده‌ای از آن‌ها معتقدند کرونا به بازار فیزیکی شهر خسارات سنگینی وارد کرد و بازگشت به شرایط قبل از شیوع کرونا ساده نخواهدبود. بسیاری از مشاغل نیاز به حمایت دارند و بسیاری از آن‌ها شاید بازیگران بزرگی داشته باشند.

تاریخ انتشار: 09:36 - شنبه 1400/07/17
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
no image

ضمن اینکه فروشگاه‌های اینترنتی سهم بزرگی از بازار را تصاحب کرده‌اند و شاید رقابت با آن‌ها پس از کرونا برای بازار فیزیکی راحت نباشد. تعدادی از بازارها به پایان کرونا و اتمام محدودیت‌های این بیماری امیدوارند؛ مانند نوشت‌افزار‌فروشان، آن‌ها امیددارند تا با پایان کرونا مدارس و دانشگاه حضوری شوند. اکبرچیت‌ساز، رئیس اتحادیه لوازم‌التحریرفروشان در این‌باره می‌گوید: «کرونا در تمام جهان اثرات نامطلوبی برجای گذاشت و ما هم همچنان باید مبارزه کنیم، امیدواریم با پایان کرونا و همکاری دولت مشکلات کمتر شود.» تعدادی از بازاریان نیز عقیده دارند شرایط بازار اصفهان هرگز به قبل از شیوع کرونا باز نمی‌گردد؛ زیرا بهمن 98 قیمت دلار کمتر از 17 هزار تومان بود و امروز بالاتر از 28 هزار تومان معامله می‌شود.
 به تعبیر آن‌ها با اتمام واکسیناسیون عمومی هم نه بازار و نه مردم قدرت خرید گذشته را ندارند. بهرام پاکزاد، دبیر انجمن مرغداران گوشتی اصفهان دراین‌باره می‌گوید: «با اتمام کرونا جشن‌ها و مراسم‌ها آغاز خواهد شد، فعالیت رستوران‌ها بیشتر خواهد شد و ولی بحث مهم قدرت خرید مردم است.»
پاکزاد و بازاریان زیادی مدعی‌اند مردم قدرت خرید پیش از شیوع کرونا را ندارند، دبیر انجمن مرغداران گوشتی اصفهان ادامه داد: «اگر قدرت خرید مردم همین باشد، با پایان کرونا هم اتفاقی نمی‌افتد، مخارج آن‌ها نسبت به گذشته افزایش یافته‌است و مرغ یکی از آن‌هاست.»
کسب‌و‌کارهای زیادی مانند تالارهای پذیرایی و استخرها نیز وضعیت بی‌سابقه‌ای دارند. آن‌ها دو سال گذشته کاسبی چندانی نداشتند و بسیاری از آن‌ها به مرز ورشکستگی رسیده‌اند. آن‌ها برای ادامه حیات نیازمند حمایت گسترده‌ای هستند. پاکزاد در این‌باره می‌گوید: «راهی جز حمایت نیست، همان‌طور که بهداشت و سلامت مردم برای دولت مهم بود، حالا باید برای گذر از این شرایط حمایت کند.»
وام کم‌بهره، سیاست‌های مالیاتی و توزیع مواد اولیه ارزان‌قیمت از جمله خواسته‌های اصناف از دولت است. کاسبان زیادی عقیده دارند اگر دولت تا یک سال آینده از آن‌ها حمایت کند، بازار فیزیکی به شرایط قبل از کرونا نزدیک خواهد شد؛ در غیر این صورت واکسیناسیون عمومی به تنهایی حال و روز بازار را درمان نخواهد کرد. در کنار آن انتظار می‌رود بسیاری از مشاغل فیزیکی با وجود حمایت حجم بزرگی از سهم بازار خود را در مقابل فروشگاه‌های اینترنتی از دست بدهند. برخی معتقدند کرونا باعث شد تا سلطه فروشگاه‌های مجازی بربازار آغاز شود و واکسیناسیون کاری برای بازار فیزیکی نمی‌کند.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    عصمت اعرابی

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط