گرمای کریپتوکارنسی بورس تهران را سرد کرد

شاخص کل بورس بازهم فاز ریزشی برداشت تا پس از یک موج صعودی قدرتمند که از محدوده یک‌میلیون و 95 هزار واحد تا یک‌میلیون و 572 هزار پیش رفت، دوباره به کانال یک‌میلیون و 300 هزار واحد برگردد. این در حالی است که انتظار می‌رفت با روی کار آمدن دولت رئیسی، بورس از روزهای سیاه فاصله بگیرد. هم‌زمان با نوسان‌های نزولی شاخص کل، بیت‌کوین صعودی شد تا به بالاتر از 60هزار دلار بازگردد. با این اتفاق، امروز عده‌ای در شبکه‌های اجتماعی از حرکت معکوس شاخص کل بورس و بیت‌کوین می‌گویند.

تاریخ انتشار: 09:55 - دوشنبه 1400/07/26
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
no image

 این افراد خود را کارشناس بازارهای مالی می‌نامند و مدعی‌اند تا زمانی که بیت‌کوین به عدد 100 هزار دلار نرسد، بورس تهران اوج نخواهد گرفت.
آیا شاخص کل بورس با بیت‌کوین هم‌بستگی دارد؟ بررسی نمودارهای هر دو نشان می‌دهد دست‌کم طی یک سال گذشته بیت‌کوین و بورس تهران برخلاف جهت یکدیگر حرکت می‌کردند. با هر صعود بیت‌کوین، شاخص کل بورس نزولی می‌شد و موج صعودی قبلی بورس تهران نیز پس از اصلاح قیمتی بیت‌کوین در ماه‌های گذشته بود. با این حساب، انتظار می‌رود بورس تهران تا ژانویه روند صعودی جدیدی را آغاز نکند؛ ولی پس از بیت‌کوین 100 هزار دلاری شاید شاخص دو میلیون واحدی عجیب نباشد.

هم‌بستگی شاخص کل و بیت‌کوین

دوشنبه 20 مرداد 1399 روز سیاه بورس تهران بود. شاخص کل پس از یک رالی صعودی، روند ریزشی بزرگی آغاز کرد و از دو میلیون و 103 هزار و 310 در مدت 61 روز به یک‌میلیون و 225 هزار و 240 واحد رسید. 20 مرداد 1399 هم‌زمان با 10 آگوست 2020 بیت‌کوین با یک کندل قدرتمند روزانه به 12 هزار دلار رسید، 61 روز بعد نیز در همین محدوده باقی ماند. شاخص بورس تهران چند ماهی نوسان کرد تا اینکه 122 روز بعد محدوده یک‌میلیون و 130 هزار واحد لمس شد؛ ولی روند ریزشی آن متوقف نشد تا اینکه 191 روز پس از آغاز اصلاح، شاخص کل به عدد یک‌میلیون و 95 هزار واحد رسید.
122 روز پس از ریزش شاخص کل، بیت‌کوین در قله 18 هزار و 500 واحدی برای گذشتن از سقف تاریخی خود تلاش می‌کرد و 191 روز پس از اصلاح بورس تهران، در روزی که شاخص کل کف جدیدی ثبت می‌کرد، بیت‌کوین 52 هزار دلار قیمت داشت. روند صعودی بیت کوین تا نهم ماه می 2021 ادامه داشت و سپس از نزدیک 60 هزار دلار تا کمتر از 30 هزار واحد ریخت. بیت‌کوین 69 روز پس از آن به کمتر از 30 هزار دلار رسید در مقابل 19 اردیبهشت شاخص کل بورس یک‌میلیون و 151 هزار واحد بود و 69 روز بعد به یک‌میلیون و 585 هزار واحد رسید. سپس با آغاز روند اصلاحی شاخص کل بورس، بیت‌کوین موج صعودی جدید را شروع کرد. اگرچه افراد زیادی مدعی هستند میان شاخص کل بورس تهران و بیت‌کوین ارتباطی وجود ندارد؛ ولی نمودارها نشان می‌دهد دست‌کم در طول یک سال گذشته فراز و نشیب‌های بیت‌کوین و بورس تهران برخلاف یکدیگر بودند.

شاخص دو میلیونی در انتظار بیت‌کوین 100 هزار دلاری

تحلیلگران فـضای مجازی به کاربران خود وعده داده‌اند تا پایان روند صعودی کریپتوکارنسی خـبـری از رشــد بورس نخواهد بود. یکی از این تحلیلگران با بیش از صدهزار دنبال‌کننده در یک لایو گفت: «وقتی بیت‌کوین 100 هزار دلار شد و روند کریپتو ریزشی شد، شاخص کل بورس تهران دو میلیون واحد را رد می‌کند.» تحلیلگران بسیاری در جهان مدعی‌اند بیت‌کوین طی دو تا شش ماه آینده به بالاتر از 100 هزار دلار می‌رسد. اخباری مانند تصویب صندوق سرمایه‌گذاری بیت‌کوین توسط بورس آمریکا در تاریخ 25 اکتبر و رفتار مشابه پادشاه ارزهای دیجیتال در سه‌ماه پایانی هر سال پس از هاوینگ،‌ احتمال 100 هزار دلاری شدن آن را بالا می‌برد. تحلیلگران بزرگ جهان از جمله پلن‌بی مدعی‌اند بازار گاوی کریپتوکارنسی در بهترین حالت ممکن تا شش ماه دیگر ادامه خواهد داشت و سپس کریپتو به فاز خرسی می‌رود. در مقابل عده‌ای معتقدند با شروع ریزش در بازار رمزارزها شاخص کل بورس موج جدیدی به سمت شاخص دو میلیونی آغاز خواهد کرد. یکی از تحلیلگران فضای مجازی با 300 هزار دنبال‌کننده دراین‌باره برای کاربران خود نوشت: «شاخص بورس تا ژانویه یعنی اوایل زمستان حرکت صعودی نخواهد داشت ولی اگر کریپتو ژانویه ریزشی شد ما بین اسفند تا اردیبهشت شاخص دو میلیونی بورس تهران را می‌بینیم.»

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    عصمت اعرابی

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط