غوغای سرطان در اصفهان

نشست خبری ویژه هفته سلامت زنان برگزار شد. در این نشست، فرشته دانشمند، نایب‌رئیس انجمن زنان و زایمان اصفهان، با اشاره به اینکه مطابق با آمار اولیه شمار موالید امسال که از سوی سازمان ثبت‌احوال کشور منتشر شده است، از ۳۰ اسفند ۹۹ تا ۱۶ مهر ۱۴۰۰، تعداد ۷۹۱ کودک از مادران ۱۰ تا ۱۴ساله متولد شده‌اند، بیان کرد: این در حالی‌ است که این موضوع اصلا پذیرفتنی نیست. خوشبختانه در این آمار، استان اصفهان جایگاهی نداشته است.

تاریخ انتشار: 10:20 - چهارشنبه 1400/07/28
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
no image

نــایــب‌رئیــس انـجمــن زنــان و زایمان اصفــهــان بــا بــیــان اینکه کیست‌های تــخــمــدان و بــیــمــاری آنــدومــتــریوز در حــال حــاضــر ازجـمــله شـایــع‌ترین بــیــمــاری زنــان در هــمــه دنــیــا ازجمله اصــفــهــان اســت، اظــهـار کـرد: وجـــود مراکز صنعتی در استان می‌تواند به این بیماری‌ها دامن بزند و باعث افزایش آن‌ها شود. به گفته او، سن سرطان پستان در ایران از همه دنیا پایین‌تر است. «ام‌اس» نیز یکی از بیماری‌هایی است که شاید به غیر از استرس‌های محیطی، وجود مراکز صنعتی نیز یکی از دلایل آمار بالای آن در اصفهان است. نایب‌رئیس انجمن زنان و زایمان اصفهان با اشاره به اینکه حاملگی زیر ۱۸ سال و بالای ۳۵ سال ازجمله بارداری‌های پرخطر به‌شمار می‌آیند، بیان کرد: به ویژه حاملگی در سن پایین و زیر ۱۸ سال از نظر پزشکی و علمی بسیار پرخطر است و می‌تواند سلامت جسمی مادر را تهدید کند. او با اشاره به اینکه در کل دنیا سالانه از هر هشت زن، یک نفر به سرطان پستان مبتلا می‌شود، گفت: غربالگری زنان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است؛ چون بیماری وقتی در مراحل اولیه تشخیص داده شود، درمان‌پذیر است. نایب‌رئیس انجمن زنان و زایمان اصفهان با اشاره به افزایش مرگ‌ومیر مادران باردار در دوران کرونابیان کرد: واکسیناسیون زنان باردار باید زودتر انجام می‌شد.

زنان بیشتر افسرده می‌شوند

او گفت: اختلال‌های روانی در دوران کرونا افزایش یافته است؛ همچنین میزان افسردگی زنان نسبت به مردان در دنیا بیشتر گزارش شده است؛ بنابراین توجه به سلامت روان زنان نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به گفته این متخصص زنان و زایمان، براساس اعلام وزارت بهداشت ۲۳درصد جمعیت کشور دچار بیماری‌های روانی هستند که در پاندمی کرونا این آمار چهار برابر شده و روند مشاجره‌ها، خشونت‌های خانگی و افسردگی نیز افزایش داشته است.

مراجعه زودهنگام درمان سرطان را آسان می‌کند

پوریا عادلی، دبیر هیئت‌مدیره سازمان نظام‌پزشکی استان اصفهان، نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه سرطان پستان، یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در کل دنیاست، افزود: متأسفانه دهک سنی افراد مبتلا به سرطان در کشور ایران پایین‌تر از بقیه کشورهاست؛ همچنین پاسخ به درمان نیز در این زنان جوان، ضعیف‌تر است. به گفته او، نه‌تنها آمار سرطان پستان که آمار تمام سرطان‌ها در اصفهان بالاست. هرچه شهر صنعتی‌تر و سبک زندگی غربی در آن بیشتر باشد، سرطان نیز در آن افزایش می‌یابد؛ اصفهان نیز از این مقوله مستثنا نیست.
عادلی با اشاره به اینکه چیزی به نام سونامی سرطان البته در ایران وجود ندارد، بیان کرد: شیوع سرطان در ایران بسیار شبیه آمار افراد مبتلا به این بیماری در ترکیه است؛ هرچند میزان مبتلایان در ترکیه کمی بیشتر است. او ادامه داد: اتفاق خوبی که در سال‌های اخیر در شهر اصفهان افتاده، این است که با غربالگری‌هایی که انجام شده، شاهد مراجعه زنانی هستیم که توده‌های سرطانی آن‌ها بسیار کوچک است. این موضوع هم درمان را آسان می‌کند و هم پاسخ به درمان را. اما همچنان در شهرستان‌های اطراف اصفهان مشکل مراجعه زنان با توده‌های بزرگ را شاهد هستیم؛ به دلیل تشخیص دیرهنگام و همچنین درگیر شدن بیمار با درمان‌های خانگی و سنتی پس از تشخیص بیماری؛ درمان‌هایی مثل استفاده از طب سنتی و زالو درمانی و… . این درحالی است که این درمان‌ها باعث متاستاز و پیشرفت بیماری می‌شود و درمان را سخت می‌کند.
این متخصص رادیوتراپی آنکولوژی با بیان اینکه هنوز علت کاهش سن سرطان پستان مشخص نشده است، اظهار کرد: تنها ویتامینی که به نوعی می‌تواند از سرطان‌های مختلف پیشگیری کند، ویتامینD است؛ درحالی‌که تقریبا همه زن‌ها با کمبود ویتامین D  مواجه‌اند. دبیر هیئت‌مدیره سازمان نظام‌پزشکی استان اصفهان در ادامه با بیان اینکه 40درصد سرطان‌ها درمان‌شدنی هستند، افزود: 30درصد افراد مبتلا به سرطان با درمان، عمر طولانی‌تری می‌گیرند و 30درصد دیگر تنها با درمان تسکین می‌یابند؛ البته افراد مبتلا به سرطان پستان و همچنین سرطان دهانه رحم در صورتی که زود به پزشک مراجعه کنند، به درمان نیز پاسخ خواهند داد.
او در ادامه با اشاره به اینکه توده‌های مختلفی در پستان زنان ممکن است ایجاد شود، بیان کرد: ممکن است برخی از این توده‌ها خوش‌خیم و برخی دیگر بدخیم باشند. تشخیص نوع این توده‌ها به مراجعه به پزشک نیاز دارد. البته ممکن است برخی از زنان متوجه توده نشوند؛ بنابراین هر زن 20 سال به بالا باید سالی یک‌بار برای معاینه سینه به پزشک مراجعه کند؛ همچنین زنانی که در سنین بالای 35 سال قرار دارند، سالی یک بار باید برای مامو گرافی مراجعه کنند.
دبیر هیئت‌مدیره سازمان نظام‌پزشکی استان اصفهان در ادامه با بیان اینکه سرطان، رشد افسارگسیخته سلول‌های هر ارگان است، تصریح کرد: پستان نیز از این قاعده مستثنا نیست و رشد سلول‌ها در پستان باعث به‌وجودآمدن آن می‌شود. این سرطان، سطوح مختلف دارد. او در ادامه با بیان اینکه انواع خوش‌بوکننده‌هایی که حاوی آلومینیم هستند، ممکن است برای زنان مشکلاتی را به‌وجود آورند (البته به وطور قطع این موضوع به اثبات نرسیده است)، اظهار کرد: توصیه می‌شود از موادی که حاوی آلومینیم است، استفاده نشود.

طب سنتی با شرط‌وشروط!

کامــران مــنــتــظــری، رئــیــس ســازمان نظام‌پزشکی استان اصفهان، نیز در ادامه با اشاره به طب سنتی و اسلامی و مکمل، افزود: طب سنتی دارای تعریف علمی و رشته تخصصی در دانشگاه است. اگر درمان بیماران توسط متخصصان این حوزه انجام شود، درمانی درست خواهد بود؛ در غیر این صورت، این درمان یقینا به‌جز آسیب‌زدن به فرد، نتیجه دیگری نخواهد داشت. رئــیــس سازمان نظام‌پزشکی استان اصـفــهــان بــا بــیــان اینــکه متأسفانه برخی افراد برای درمان به سمت‌ افراد غیرمتخصص می‌روند، افزود: این موضوع برای پزشکان مشکل ایجاد کرده است؛ برای مثال، فرد به سرطان مبتلا شده، اما خودش را برای درمان به این افراد می‌سپارد؛ مریضی که روز و ساعت آن برای درمان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
منتظری در ادامه با اشاره به اهمیت غربالگری زنان بیان کرد: از آنجایی که این مسئله از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، بهتر است غربالگری اجباری و رایگان در بخش‌های مختلف اجرا شود؛ حتی پزشکان را اجبار کنیم سالی یکی‌دو بار وضعیت سلامتی خود را ارزیابی کنند.
او خاطرنشان کرد: در کشورهایی مثل کانادا از طریق بیمه، افراد مجبور به غربالگری می‌شوند؛ زیرا برای بهره‌مندی از امکان استفاده از بیمه باید به اجبار به ماموگرافی بروند؛ برای همین افراد همواره غربالگری می‌شوند.

سلامت زنان تضمین‌کننده سلامت جامعه است

محسن مصلحی، قائم‌مقام سازمان نظام‌پزشکی استان اصفهان، نیز در ادامه با اشاره به بهره‌مندی از  طب سنتی برای درمان بیماران افزود: این مسئله از ابعاد مختلفی برخوردار است؛ برای مثال، براساس قانون نظام‌پزشکی، در ایران هر فردی برای پرداختن به حرفه پزشکی باید پروانه طبابت داشته باشد. برخی از افراد مدعی طب سنتی، با کاسب‌کاری و با شکل‌های عجیب‌غریب از سادگی مردم سوءاستفاده می‌کنند؛ درحالی‌که سلامت مردم در این وضعیت به‌شدت تهدید می‌شود.
او با بیان اینکه سلامت زنان، سلامت جامعه را نیز تضمین می‌کند، افزود: سلامت به ابعاد مختلف روحی، جسمی، اجتماعی و معنوی تقسیم می‌شود. هر کدام از این‌ها زیرشاخه‌های مختلفی دارند که قابل سنجش است؛ برای مثال، سلامت اجتماعی که اتفاقا به آن کمتر هم پرداخته می‌شود، چه چیزی است؟ آیا رفتن به ورزشگاه یا دوچرخه‌سواری است یا موضوع‌های عمیق‌تری را در برمی‌گیرد؟ نباید به دنبال آدرس غلط رفت و دغدغه زنان را در این مسائل مختصر محدود  کرد.
قائم‌مقام سازمان نظام‌پزشکی استان اصفهان در ادامه با اشاره به اینکه نقش مادر در سلامت معنوی و اجتماعی خود و جامعه بسیار زیاد است، تصریح کرد: به این مسئله باید براساس شرایط اقتصادی و اجتماعی جامعه پرداخته شود.
به گفته او، باید یک برنامه کلان کارشناسی‌شده تدوین شود که در آن همه ابعاد سلامتی زنان در نظر گرفته شده باشد؛ همچنین شاخص‌های مختلف سلامتی طی سال‌های مختلف ارزیابی شوند.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    لیلا مقیمی

برچسب‌های خبر