هاکی روی یخ در ایران نوپاست

هاکی روی یخ رشته چندان شناخته‌شده‌ای در ورزش ایران نیست؛ اما در همین ورزش ناشناخته، دختران ایرانی در تورنمنت بین‌المللی امارات شرکت کردند و به نایب قهرمانی رسیدند. البته اصفهان هم از این رویداد بی‌بهره نبود و سمانه ناظری، به عنوان دروازه‌بان تیم ملی را همراهی می‌کرد تا به این بهانه به سراغ او برویم. ناظری که سابقه عضویت در تیم ملی اینلاین هاکی را دارد و در این رشته در رخدادهای داخلی و برون‌مرزی، عناوین متعددی را کسب کرده، در این مصاحبه درباره این ورزش مهیج و جذاب صحبت می‌کند.

تاریخ انتشار: 10:13 - پنجشنبه 1400/08/6
مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
no image

از مسابقات امارات و اولین تجربه بین‌المللی تیم ملی هاکی روی یخ بگویید؟

این اولین تجربه بین‌المللی تیم‌های هاکی روی یخ ایران بود؛ زیرا به دلیل شیوع ویروس کرونا، نتوانسته بودیم در بسیاری از مسابقات بین‌المللی که پیش بینی شده بود، شرکت کنیم. خوشبختانه اواخر مهر زمینه حضور در مسابقات کاپ آزاد امارات فراهم شد که مسابقات از سطح کیفی بالایی هم برخوردار بود.

چه مراحلی را برای آمادگی جهت حضور در این تورنمنت پشت سر گذراندید؟

با وجود پاندمی کرونا و مشکلاتی که ایجاد کرده بود، تست‌های مختلف تکنیکی و بدن‌سازی از بازیکنان گرفته می‌شد تا همه در سطح مناسبی از آمادگی قرار داشته باشند و نسبت به تست‌های قبلی، شرایط بدنی و تکنیکی خود را ارتقا دهند.

حضور تیم ملی هاکی روی یخ در امارات بازتاب زیادی داشت. دلیلش را چه می دانید؟

این مسابقات، اولین حضور بین‌المللی تیم هاکی روی یخ بانوان ایران بود و این موضوع در بازتاب خبری آن نقش داشت؛ ضمن اینکه با نتایج خوبی که در این رویداد کسب کردیم، همه شگفت‌زده شدند.

چقدر این موضوع به علاقه‌مند شدن بیشتر دیگر ورزشکاران کمک می‌کند؟

 قطعا بسیار زیاد؛ زیرا افراد بسیاری تصور می‌کنند چون این ورزش در کشور ما نوپاست، نتیجه‌گرفتن در میادین بین‌المللی خیلی سخت  یا حتی غیر ممکن است ولی با بازتاب اخبار این مسابقات، متوجه می‌شوند با تلاش فراوان و با همت و زحمات کادر فنی و حامیان این رشته، می‌توان در میادین بین‌المللی به نتایج خیلی خوبی رسید.

واکنش اطرافیان و خانواده نسبت به مسابقات امارات و توجه رسانه‌ها به تیم ملی چه بود؟

بیشتر بازیکنان هاکی روی یخ را ورزشکاران اینلاین هاکی (اسکیت هاکی) تشکیل می‌دهند، در سال‌های گذشته بارها در مسابقات مختلفی شرکت کرده و به سکوهای آسیایی نیز دست پیدا کردیم؛ اما این موفقیت‌ها هیچ‌گاه دیده نمی‌شد و اخبار پیروزی ما به گوش مردم نمی‌رسید که برای ما ناراحت‌کننده بود، اما در اعزام امارات که رسانه‌ها توجه قابل قبولی به حضور، نتایج و پیروزی تیم ملی داشتند، هم باعث خوشحالی و غرور خانواده‌ها و ورزشکاران این رشته شد و هم موجب شد که بسیاری از هم‌وطنان متوجه بشوند که این رشته نه‌تنها در کشور ما هم وجود دارد، بلکه در این سطح و کیفیت در حال تمرین و حضور در میادین مختلف است و حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

شرایط اعزام تیم ملی برای این تورنمنت چگونه فراهم شد؟

اعزام تیم ملی به امارات با حمایت باشگاه هاکی فرمانیه بود و این موضوع باعث دلگرمی برای بازیکنان و کادر فنی شد، جا دارد از این فرصت استفاده کرده و از مسئولان ایرانمال که شرایط ساخت زمین یخ را فراهم کرده و آیس‌باکس و شرکت آیفیت پرو که شرایط تجهیز و کامل‌کردن و نگهداری یخ را ایجاد کردند، تشکر کنم. آرزوی بسیاری از ورزشکاران بازی روی یخ بود و با این مساعدت‌ها این آرزو به واقعیت تبدیل شد.

توسعه هاکی روی یخ در گرو چه شرایطی است؟

اگر به تعداد حامیان این رشته اضافه شده و توجه بیشتری به آن شود تا بازیکنان دغدغه مالی کمتری داشته و تمرکزشان را روی بهتر‌بازی‌کردن و نتیجه‌گرفتن بگذارند، قطعا به جایگاه‌های خوب و قابل توجهی در زمینه‌های مختلف بین‌المللی می‌رسیم. همچنین اگر مسئولان به این رشته توجه کنند و در همه استان‌های کشور زمین استاندارد یخ داشته باشیم، به تعداد ورزشکاران این رشته اضافه می‌شود و به طبع آن استعدادهایی در سراسر کشور پیدا می‌شوند که می‌توانند برای تیم ملی کشورمان افتخار‌آفرینی کنند.

برای ورزش هاکی روی یخ الزاما باید در اسکیت تبحر داشت؟ همه ورزشکاران این رشته اسکیت‌باز حرفه‌ای هستند؟

پایه رشته هاکی روی یخ، اسکیت روی یخ هست و علاقه‌مندان باید حتما دوره‌های اسکیت روی یخ را پشت سر بگذارند و بعد از تسلط کامل روی اسکیت یخ، هاکی روی یخ را شروع کنند. یک ورزشکار برای عضویت در تیم ملی و حضور در میادین بین‌المللی، باید از لحاظ اسکیت، از نظر بدنی و تکنیکی در سطح حرفه‌ای باشد.

با این لباس‌های سنگین حرکت سخت نیست؟

برای کسانی که تازه این رشته را شروع می‌کنند، در ابتدا پوشیدن و وزن وسایل کمی مشکل است، اما با تمرینات مداوم در شرایطی قرار می‌گیرند که اصلا وزن و حجم لوازم برایشان مشکل نیست و به راحتی فعالیت می‌کنند.

با توجه به اینکه شناخت زیادی از رشته هاکی روی یخ وجود ندارد، درباره قوانین بازی و شرایط مسابقه هاکی روی یخ توضیحاتی ارائه کنید.

هاکی روی یخ، رشته بسیار مهیج و با سرعت بالایی است که برای شروع بازی، در هر تیم باید یک دروازه‌بان و پنج بازیکن در زمین حضور داشته باشند و با تکنیک و تاکتیک خاص خود باید پاک (اسم توپ هاکی) را به درون دروازه برسانند و امتیاز بگیرند. این بازی قوانین خاص خود مثل آفساید و آیسینگ دارد و در سه نیمه بیست‌دقیقه‌ای دنبال می‌شود.

در اصفهان شرایط هاکی روی یخ چگونه است؟

در اصفهان به‌خاطر عدم وجود زمین یخ، تیم هاکی روی یخ وجود ندارد و بازیکنان در رشته اینلاین هاکی فعالیت می‌کنند و برای تمرین در رشته هاکی روی یخ باید به تهران بروند.

زمین این رشته چه شرایطی باید داشته باشد؟

ابعاد استاندارد رینک هاکی روی یخ، ۳۰ در ۶۰ متر است که کف آن را لایه‌ای با ضخامت مشخصی از یخ پوشانده است. همچنین شکل زمین مستطیل نیست، یعنی چهار گوشه زمین گرد است و نباید زاویه نود داشته باشد.

در کشورمان زمین استاندارد این رشته را داریم؟

تنها زمین استاندارد یخ در ایرانمال تهران واقع شده است.در مشهد هم یک زمین یخ وجود دارد؛ اما مثل ایرانمال استاندارد نیست.

اصلا چطور شد به رشته هاکی روی یخ علاقه‌مند شدید؟

من از ده سالگی فعالیت خودم را در رشته اینلاین هاکی (اسکیت هاکی) شروع کردم و در این رشته در مسابقات لیگ برتر عناوین بسیاری کسب کردم و به تیم ملی نیز دعوت شدم. به همراه تیم ملی نیز در مسابقات جهانی شرکت کردم و در مسابقات آسیایی نیز سابقه کسب دو عنوان سومی را دارم؛ اما با افتتاح زمین یخ در تهران، توانستم به آرزوی دیرینه خودم که فعالیت در رشته هاکی روی یخ بود برسم و روزبهروز برای حرفه‌ای‌تر شدن در این رشته تلاش کنم.

به نظر می‌رسد هاکی روی یخ رشته پر ریسکی است و احتمال مصدومیت در آن بالاست. واقعا این‌طور است؟

به‌خاطر سرعت بالایی که یخ برای ورزشکاران فراهم می‌کند، از نظر دیگران رشته خطرناکی به نظر می‌آید؛ اما این طبیعی است که در هر رشته‌ای احتمال هرنوع مصدومیتی وجود دارد. بازیکنان هاکی روی یخ، بازیکنان از گاردها و محافظ‌هایی استفاده می‌کنند که ریسک مصدومیت‌ها را بسیار کاهش می‌دهد.

 چرا این رشته با وجود جذابیت‌هایی که دارد، در کشور ما چندان شناخته‌شده نیست؟

رشته هاکی روی یخ حدود دو سال است که به عضویت فدراسیون جهانی هاکی روی یخ درآمده است، این تأخیر هم به‌خاطر این بود که در کشور، زمین استاندارد یخ نداشتیم. پیش از این، ورزشکاران در رشته اینلاین هاکی (اسکیت هاکی) فعالیت می‌کردند که مقام‌های قهرمانی آسیا در بخش آقایان و سوم آسیایی را در بخش بانوان کسب کرده بودیم، بعد از افتتاح زمین یخ استاندارد در ایرانمال تهران، ورزشکاران اینلاین هاکی فعالیت خود را در هاکی روی یخ شروع کردند.

با چه مشکلاتی برای فعالیت در این رشته مواجه هستید؟

 مهم‌ترین مشکل، وجود تنها یک زمین استاندارد هاکی روی یخ در ایران است که در بازار بزرگ ایران (ایرانمال) تهران واقع شده  است؛ این موضوع باعث می‌شود برای علاقه‌مندان و ورزشکاران این رشته در سایر استان‌های کشور، با سختی‌ها و مشکلات زیادی برای تمریناتشان مواجه شوند.

افراد علاقه‌مند برای فعالیت در این رشته چه پیش‌نیازهایی را باید پشت سر بگذرانند؟

به دلیل اینکه اسکیت روی یخ، پایه و لازمه شروع هاکی روی یخ است، علاقه‌مندان در هر رده سنی که هستند، باید اول دوره‌های اسکیــت روی یــخ را بـــگذراننــد، سپــس هــاکی روی یخ را شروع کنند.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    مهری مصور

برچسب‌های خبر