سختی ساخت‌وساز با گرانی مصالح ساختمانی

مرکز آمار ایران گزارش داده است که میانگین افزایش قیمت مصالح ساختمانی در سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال ۹۸، ۷۶,۴درصد افزایش قیمت داشته است. روند صعودی قیمت مصالح ساختمانی در سال 1400 نیز متوقف نشد؛ تا آنجایی که قیمت سیمان بارها خبر ساز شد و بهای هر پاکت آن مرز 100هزار تومان را در تابستان گذراند. به تازگی آهن‌آلات در مدار گرانی قرار گرفته است و نوسان‌های قیمتی در این بازار بر پایه و اصول خاصی اتفاق نمی‌افتد؛ همچنین وضعیت آتی بازار قیر به آزاد بودن یا ممنوعیت صادرات این کالا بستگی دارد و مشخص نبودن
 آینده بازار مصالح ساختمانی موجب نگرانی فعالان عرصه ساخت‌وساز شده است.

تاریخ انتشار: 08:36 - سه شنبه 1400/08/11
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
no image

هزینه ساخت مسکن هر ساله افزایش چشمگیری پیدا می‌کند و این هزینه در سال جاری نیز با شیب تندی رشد کرده است. آهن‌آلات گران شد، اخباری از افزایش قیمت احتمالی قیر منتشر می‌شود و… با این اوصاف ساخت‌وساز در شرایط فعلی دشوارتر از هر زمانی‌ است.

آهن آلات

گفت‌وگو با فعالان بازار آهن نشان می‌دهد قیمت آهن‌آلات همچنان روی مدار صعودی قرار دارد و طبق آمار آهن پرایس از قیمت آهن در روزهای پایانی مهرماه، بهای میلگرد رشد ۵۰ تا ۲۰۰تومانی تجربه کرد؛ برای نمونه، میلگرد آج‌دار ۱۶ ذوب‌آهن اصفهان با قیمت ۱۶هزار و ۲۰۰ تومان، یعنی رشد 50 تومانی معامله شد؛ همچنین قیمت تیرآهن در هر کیلو افزایش ۱۰۰ الی ۲۰۰تومانی داشت و قیمت ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی در تعداد زیادی از شرکت‌ها ۲۰۰ تومان افزایش یافت. به گزارش تسنیم، حمیدرضا رستگار، رئیس اتحادیه فروشندگان آهن، قیمت هر کیلوگرم میلگرد را در بازار ۱۵هزار و ۱۰۰ تا ۱۵هزار و ۲۰۰ تومان اعلام کرد و گفت که قیمت تیرآهن نیز به قیمت میلگرد نزدیک است. درمجموع سازندگان از هزینه‌های سنگین آهن‌آلات می‌گویند و این بازار در طول چند هفته گذشته رنگ آرامش و ثبات را به خود ندیده است؛ تا جایی که شماری از پروژه‌های ساخت‌وساز کشور به‌دلیل مشخص‌نبودن قیمت آهن متوقف شده است. به گزارش تسنیم، رئیس اتحادیه فروشندگان آهن با اشاره به طبیعی‌بودن رکود بازار در فصل پاییز و زمستان توضیح داد: «بازار خریدوفروش آهن در رکود قرار دارد و کمتر معامله‌ای صورت می‌گیرد؛ بلاتکلیف بودن قیمت‌ها در بازار فولاد هم بر تشدید رکود بازار آهن اضافه کرده است.» بر اساس گزارش‌های اصفهان‌زیبا و تغییرات قیمت آهن‌آلات در روزهای گذشته، پیش‌بینی اوضاع بازار و قیمت آهن  در روزهای آتی دشوار است؛ زیرا نوسان‌ها بر پایه و اصول خاصی اتفاق نمی‌افتد.

 سیمان

خرید سیمان باوجود خاموشی‌ها و تعطیلی کارخانه‌ها در فصل تابستان کار ساده‌ای نیست؛ زیرا درصد بالایی از مصالح‌فروشان قیمت بالایی برای سیمان ارائه می‌دادند. درنهایت، دولت عرضه سیمان در بورس را آغاز کرد تا روند عرضه و قیمت‌گذاری سامان یابد. به گزارش ایسنا، ابوالقاسم کوره‌چینی، دبیر اجرایی اتاق اصناف، درباره وضعیت بازار سیمان بیان داشت: «در حال حاضر در خصوص بحث سیمان، کمبود و مشکلی وجود ندارد و این بازار در شرایط آرامی قرار گرفته است و به نظر می‌رسد شرایط بازار سیمان در آینده نیز پایدار بماند. هم‌اکنون قیمت هر کیسه آن حدود ۳۷هزار تومان است.» البته پیش‌بینی شرایط آرام برای بازار سیمان به حقیقت نپیوست و فعالان این بازار از کمبود انرژی برای تولید سیمان در روزهای سرد سال می گویند. ماجرا از این قرار است که جواد اوجی، وزیر نفت دولت سیزدهم، چند روز قبل از کمبود ۲۵درصدی ذخایر و مخازن سوخت مایع نیروگاه‌ها به‌نسبت سال ۹۹ خبر داد. به بیان دیگر، پاییز و زمستان سال جاری روزانه تا ۲۰۰میلیون مترمکعب کمبود گاز وجود خواهد داشت. حال تولیدکنندگان به‌دنبال انتشار این اخبار نگران تأمین سوخت خود در فصل زمستان هستند و فعالان در حوزه ساخت‌وساز دغدغه گرانی و کمبود عرضه سیمان را در روزهای آینده دارند. به گزارش تجارت‌نیوز، عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن سیمان، در این زمینه توضیح داد: «اکنون زمزمه‌هایی مبنی بر کمبود گاز وجود دارد. این مسئله دوباره می‌تواند بر نحوه تولید اثر بگذارد و قیمت سیمان را دچار نوسان کند. دولت تا چندی پیش باید بخشی از مازوت را به تولیدکنندگان تحویل می‌داد؛ این در حالی است که برای ارائه مازوت سنگ‌اندازی می‌کنند و هنوز این سوخت را به بسیاری از کارخانه‌ها تحویل نداده‌اند.» بررسی میدانی از مصالح ساختمانی نشان می‌دهد پاکت 40کیلوگرمی سرباره نائین 65 هزار تومان، سیمان سفید بنوید 65 هزار تومان و سیمان سفید پرتلند ساوه 69 هزار تومان قیمت دارد؛ همچنین پاکت ۵۰کیلوگرمی سیمان شمال تیپ ۲ با قیمت 35هزار تومان و سیمان تیپ ۲ تهران با نرخ 35هزار تومان به فروش می‌رسد. قیمت سیمان در روزهای گذشته ثابت مانده است؛ ولی اگر دولتمردان مشکل کمبود انرژی در فصل سرد را برطرف نکنند، آرامش فعلی بازار سیمان مانند آرامش قبل از طوفان خواهد بود.

 قیر

اخباری از افزایش قیمت قیر منتشر می‌شود و دولتمردان دلال‌بازی را عامل این گرانی می‌دانند. به گزارش خانه ملت، محمدرضا رضائی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس، 27 مهرماه از افزایش یک میلیون تومانی قیر در هر تن خبر داد و اظهار کرد: «عرضه محصولات در بورس به معنی افزایش بی‌نهایت آن نیست؛ کما اینکه برای قیر این اتفاق افتاد و متأسفانه به محض عرضه در بورس به شکل سرسام‌آوری افزایش قیمت پیدا کرد که هزینه تمام‌شده پروژه‌های عمرانی را بالا برده است؛ از این رو تأکیدمان این است که قیمت واقعی باشد تا پروژه‌های عمرانی مسیر طبیعی خود را طی کنند.» درمقابل تصمیم‌های کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از متوقف‌شدن صادرات قیر به‌منظور جلوگیری از افزایش قیمت‌ها حکایت می‌کند و صادرات قیر باید پس از تأمین نیاز داخلی و مازاد بر مصرف کشور انجام شود؛ همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز به این موضوع ورود خواهد کرد تا صادرات قیر و تمامی مصالح موردنیاز ساخت مسکن، اعم از فولاد و سیمان پس از تأمین نیاز داخلی صورت گیرد. البته این تصمیم دولتمردان هنوز به مرحله اجرا نرسیده است و اکنون بدون توجه به نیاز داخلی قیر صادر می‌شود؛ ولی باوجود این تصمیم‌ها انتظار نمی‌رود قیمت قیر تا پایان سال افزایش یابد.

 مصالح ساختمانی دیگر

فعالان عرصه ساخت‌وساز از ثبات نسبی قیمت سایر مصالح ساختمانی می‌گویند. حسینی، یک از انبوه‌سازان شهر، دراین‌باره به اصفهان‌زیبا گفت: «اگر قیمت آهن به ثبات برسد، سیمان با قیمت منطقی و به میزان نیاز در بورس عرضه شود و بازار قیرساختمانی با مشکلی مواجه نشود، خرید سایر مصالح ساختمانی کار دشواری نیست؛ هرچند قیمت آن‌ها در مقایسه با دوسه سال قبل افزایش یافته است.» طبق بررسی میدانی، بسیاری از مصالح ساختمانی در طول سال‌های گذشته نوسان‌های قیمتی چندبرابری را تجربه کرده‌اند و اکنون قیمت آن‌ها به شرح جدول زیر است:

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    سعیده غفاری

برچسب‌های خبر