لالیگا در حد لالیگا نیست

لالیگا برای اغلب فوتبال دوستان لیگی جذاب با خاطرات تلخ و شیرین گوناگون است زیرا در سه دهه اخیر با موفقیت‌های دو تیم بزرگ رئال مادرید و بارسلونا در اروپا و نیز حضورستارگان بزرگی همچون رونالدینیهو، مسی، رونالدو و زیدان این لیگ به مرکز اصلی توجهات رسانه‌ها و علاقه‌ مندان به فوتبال تبدیل شده است. همه ما الکلاسیکوهای جذاب این لیگ را به یاد داریم؛ مسابقه‌ای که بی‌شباهت به جنگ ستارگان نبود و شاید بتوان گفت که حساس‌ترین مسابقه برای هر فوتبال دوستی به شمارمی‌رفت.

تاریخ انتشار: 16:39 - دوشنبه 1400/09/8
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

رئال مادرید و بارسلونا دو تیم بزرگ این لیگ در تاریخ لالیگا بوده‌اند. با اینکه تیم‌های بسیاری حتی به صورت مقطعی قهرمان این لیگ شده و یا درخشش قابل توجهی داشته‌اند اما هیچ گاه تاج اصالت و سلطنت را از این دو تیم نگرفته‌اند. شاید یکی از دلایل جذابیت لالیگا حضور پرتعداد ستارگان دنیای فوتبال در این دو تیم بزرگ بود. شاید همین نگین‌های زیبای ترکیبشان ما را مجذوب خودشان کرد و ما دلباخته این دو باشگاه شدیم.
اما به راستی چرا لالیگا در چند فصل اخیر با شیب نزولی نخاطبان و نیز جذابیت روبرو شده است؟

عدم حضور ستارگان

برای فوتبال دوستانی که هر هفته مشتاق دیدن ستارگان محبوبشان در داخل زمین چمن بودند تا از هنرنمایی آن‌ها لذت ببرند؛ نبود فوق ستارگانی همچون مسی و رونالدو و دردناک تر از آن ترکیب خالی از ستاره کنونی این تیم‌ها چندان زیبا نیست.
برای بسیاری از نوجوانان و یا جوانانی که با لالیگا و دریبل‌های مسی و یا گلزنی‌های بی وقفه رونالدو بزرگ شده‌اند؛ اینکه تیم‌هایی را مشاهده کنند که دیگر نه قدرت سابق را دارند و نه بازیکنی که او را الگوی خود قرار دهند و با گل‌هایش از فوتبال لذت ببرند، اصلا جذابیت ندارد.
زمانی این دو تیم هر کدام یک سوی مراحل فینال و یا حداقل نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا بوده‌اند؛ اما اکنون بیش از اینکه این تیم ها را با آن فینال‌های خاطره انگیزشان به یاد بیاوریم باید تعداد گل‌هایی که در مقابل حریفانشان دریافت می‌کنند و یا کامبک‌های شرم آورشان را مرور کنیم.
با اینکه می‌گویند «هیچ بازیکنی از باشگاه بزرگ ‌تر نیست» اما شاید این برای برخی تیم‌ها صادق باشد. هواداران جاه طلب این دو غول اسپانیا تیمشان را بدون ستاره نمی‌خواهند. یکی از فخر فروشی‌های این هوادارن اصلا به رخ کشیدن همین ستارگان در برابر تیم‌های کوچک‌تر بود.

رقابتی در کار نیست

یکی از معایب و نقاط ضعف لالیگا، حتی در زمانی که این لیگ سرشار از جذابیت بود؛ عدم وجود رقابت بین تیم‌ها و عموما دو قطبی بودن قهرمانی در این لیگ بود.
شاید این مشکل برای لیگ‌هایی همچون آلمان و یا ایتالیا و حتی لیگ جزیره نیز مطرح شود ولی با اینکه آن‌ها نیز قهرمانان ثابتی دارند اما جدال برای باقی رتبه‌ها بسیار سخت و نفسگیر بوده و مسابقات تیم‌های کوچک‌تر در برابر غول‌های آن لیگ کاملا یک طرفه نیست.
در لیگ جزیره در هر مسابقه حتی بین منچسترسیتی قهرمان چند سال اخیر لیگ برتر و تیمی ‌ضعیف ‌تر هر اتفاقی ممکن است رخ بدهد و یا در آلمان همانطور که در مسابقات اخیر شاهد بودیم، تیمی‌ که برای بقا تلاش می‌کند صدر نشین این لیگ را شکست داد.
البته که این مشکل را می‌توان از دیدگاه فلسفی نیز بررسی کرد. در دیگر لیگ‌ها ما آنچنان بازی مالکانه مطلق با میانگین 80 درصدی توپ تیم قوی‌تر را شاهد نیستیم. حتی اگر هم شاهد باشیم تیم کوچک ‌تر در ضد حملات بسیار سهمگین خواهد بود اما در اسپانیا به دلیل وجود فلسفه مالکیتی که در گوشت و پوست همه تیم‌ها قرار گرفته؛ تیم‌های بزرگتر هیچ اجازه‌ای به دیگر تیم‌ها برای خود نمایی نمی‌دهند و شاید خودشان نیز کاری از پیش نبرند اما پاس کاری‌های خسته کننده خود را رها نخواهند کرد.
شاید با افت این دو غول بزرگ اسپانیا کمی‌فضا رقابتی تر شود اما به هر حال باید بدین گونه لالیگا را بپذیریم.

مشکلات مالی

تصمیمات اشتباه مدیریتی شروع دوران سخت ومشکلات دو غول اسپانیایی بود. خریدهای نجومی‌ اشتباه در کنار فسادهای پشت پرده‌ای که نتیجه اقدامات اشتباه مدیران بود اصل و پایه وضعیت کنونی این دو تیم است.
با جداشدن ستارگان سابق، این دو تیم به دنبال جانشینی برای آن‌ها بودند. درهمین راه با تصمیمات اشتباه و فقط براساس نام این بازیکنان و یا قیمتی که بازار برای آن‌ها تعیین کرده بود آن‌ها را جذب کردند و بدهی‌های سنگینی را بدون به دست آوردن سودی متمحل شدند.
به طور مثال در پرونده خرید کوتینیو از لیورپول باشگاه بارسلونا به قدری بد عمل کرده است که با وجود قهرمانی کوتینیو با بایرن مونیخ، این بارسلونا بود که باید پاداشی به لیورپول پرداخت می‌کرد.
این اتفاق با خرید‌ هازارد و یا حتی یوویچ برای رئال مادرید نیز صادق است. این دو باشگاه فقط بر اساس درخشش مقطعی یک بازیکن و یا بازتاب زیاد نام او در رسانه‌ها اقدام به خرید کردند و پس از آن متوجه تطبیق نداشتن آن بازیکن با سیستم آن‌ها و یا بد شانسی‌های مصدومیتی او شدند.
البته که باید بعد رسانه‌ای و حق پخش را در نظر گرفت. درآمد تیم‌های چمپیونشیپ و یا حتی کوچک ترین تیم‌های انگلیس بسیار بیشتر از تیم‌های نسبتا قدرتمند اسپانیا است. این مسئله به خصوص در دوران کرونا باعث ضرر بیشتر این تیم‌ها شده و تا حدی اکثر منابع درآمدشان را نیز از بین برده است.
در نهایت اما همه ما عاشقانه فوتبال را دوست داریم و بارسلونا و رئال مادرید هر دو همچون تزئیناتی به این پدیده زیبای جهان، درخشش را عطا می‌کنند. همانطور که میلان از خاکستر برخواست و می توانیم امیدوار باشیم همانطور که این دو تیم از دیگر فرود‌های باشگاهشان در طول تاریخ قدرتمند برخاستند، این دفعه نیز قدرتمند بر خواهند خواست و بار دیگر الکلاسیکویی جذاب و لالیگایی جذاب‌تر را به نظاره خواهیم نشست.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    امیرعباس شریفی

برچسب‌های خبر