حوزه هنری، خانه هنرمندان اصفهانی باشد

آیین تکریم مجتبی شاه‌مرادی، رئیس سابق حوزه هنری استان اصفهان و معارفه احمد نوری به عنوان رئیس جدید حوزه هنری استان با حضور رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی کشور، معاون راهبری استان‌های حوزه هنری انقلاب اسلامی و برخی مسئولان و پیش‌کسوتان عرصه فرهنگ و هنر و رؤسای پیشین حوزه هنری، در عمارت تاریخی سعدی اصفهان برگزار شد.

تاریخ انتشار: 10:17 - پنجشنبه 1400/09/11
مدت زمان مطالعه: 7 دقیقه
no image

در آیین تکریم و معارفه مدیران حوزه هنری اصفهان که سه‌شنبه، دهم آذرماه در عمارت تاریخی سعدی اصفهان برگزار شد، معاون راهبری استان‌های حوزه هنری انقلاب اسلامی کشور، ضمن پاسداشت از تلاش‌های مدیر پیشین حوزه هنری استان اصفهان اظهار کرد: در طول مدت تصدی مسئولیت حوزه هنری استان اصفهان تلاش آقای شاه‌مرادی در احیای هنر و گرم‌شدن محافل و روشن‌شدن چراغ هنر در حوزه هنری اصفهان بسیار چشمگیر بود و مجموعه‌ای از رویدادها و برنامه‌ها و فراخوان و محافل که درطول دوران چند ماهه مدیریت ایشان رقم خورد باعث شد خون تازه‌ای در رگ‌های حوزه هنری اصفهان جاری شود و هنر انقلاب و جریان هنر در اصفهان رونق مضاعف گیرد. از ایشان تشکر می‌کنم و امیدوارم خداوند متعال به ایشان در مسئولیت جدید توفیق روزافزون عنایت کند.
میثم مرادی ادامه داد: برادر عزیزی که امروز مسئولیت حوزه هنری اصفهان را به عهده می‌گیرند، غریبه نیستند و حداقل در یک سال گذشته جمع حاضر در این جلسه با ایشان و دیدگاه‌هایشان آشنا شدند. هرچند برای خیلی از دوستان غیراصفهانی در تهران، سابقه فعالیت ایشان در مؤسسات و مراکز مختلف فرهنگی و هنری آشناست. من به حضور ایشان در حوزه هنری اصفهان و افروخته‌ماندن این چراغ امیدوارم و امیدوار هستم که نور این چراغ، اصفهان و ایران را آکنده کند و ان‌شاءالله در اصفهان، در این مهد فرهنگ و هنر ایرانی بیش از گذشته شاهد تولیدات و رویدادهایی از جنس هنر انقلاب اسلامی باشیم.
او تأکید کرد: چیزی که امروز به آن نیاز داریم، بازخوانی سنت اصیل هنر ایرانی در عصر انقلاب اسلامی است که به نظر من حوزه هنری استان اصفهان و آقای نوری می‌توانند از عهده آن برآیند.

حوزه هنری قلب تپنده فرهنگ و هنر نصف جهان

پس از پخش نماهنگی از گزارش‌های تـصویــری عــملکرد یـازده‌مـاهه حــوزه هـــنری اســتان اصــفهان درخصوص تولیدات، فراخوان‌ها، رویدادها، نمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها و نشست‌های تخصصی، رئیس سابق حوزه هنری استان اصفهان اظهار کرد: صمیمانه از همراهی و همدلی همکاران گذشته خودم در حوزه هنری تشکر می‌کنم و خیلی خوشحالم که توفیق یافتم مجددا در خدمت شما باشم. اگر همراهی و همدلی همکاران در حوزه هنری نبود، قطعا این کارها صورت نمی‌گرفت و تشکر ویژه دارم از آقای نوری که درتمام این مدت همراه من بودند و همچنین از همه دوستان در بخش‌های مختلف حوزه تشکر می‌کنم. بدون اغراق ما یک خانواده بودیم و شبانه‌روز را اینجا با هم سپری می‌کردیم و تمام اتفاقاتی که در حوزه افتاده اگر موردطبع اهل فن بوده قطعا با همراهی این دوستان صورت گرفته است و عذرخواهی می‌کنم برای کاستی‌ها و اگر عیبی بوده، قطعا تقصیر بنده بوده است و از این بابت عذرخواهی می‌کنم و حلالیت می‌طلبم و امیدوارم چرخ حوزه هنری هر روز پرشتاب‌تر از روز گذشته بچرخد.
مجتبی شاه‌مرادی افزود: تصور من این است که امروز حوزه هنری در اصفهان در حوزه فرهنگ و هنر واقعا مؤثر است و هنرمندان اعتمادی را که به دلایل مختلف از دست رفته بود به دست آوردند. ما تلاش کردیم که حوزه هنری، خانه هنرمندان اصفهانی باشد و تمام تلاش ما این بود که بدون اغراق حوزه هنری قلب تپنده فرهنگ و هنر نصف‌جهان باشد. امیدوارم این محقق شده باشد.
معاون فرهنگی شهردار و رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان گفت: از خانواده خودم خاضعانه تشکر می‌کنم، این مدت واقعا برای آن‌ها کم گذاشتم که اگر همراهی آن‌ها نبود، قطعا این کارها صورت نمی‌گرفت. تشکر می‌کنم از مدیران مختلف دستگاه‌های شهری و دولتی که واقعا در بخش‌های مختلف ما را همرای کردند و در بخش‌های مختلف همدلی ایجاد شد. تلاش ما این بود که حوزه هنری یک شریک خوب برای فعالیت‌های فرهنگی باشد؛ این باور که به تنهایی کاری از هیچ یک از ما برنمی‌آید و اگر همدلی و همراهی ما نباشد، کاری برای شهر و برای هنر و فرهنگ اصفهان ایجاد نمی‌شود و این باور دارد کم‌کم در همه ما شکل می‌گیرد. از هنرمندان عزیز تشکر می‌کنم که اعتماد کردند. امروز حوزه هنری خانه آن‌هاست و وقتی می‌بینم آن‌ها به حوزه بازگشته‌اند واقعا خوشحال می‌شوم.
او ادامه داد: اتفاقی که در عمارت سعدی، در خانه هنرمندان و در مجموعه سوره رخ داد و امروز همه ما از این اتفاق خوشحالیم، می‌تواند به عنوان یک محرک در بین حوزه هنری‌های کشور عمل کند. من از آقای دادمان و آقای مرادی خواهش می‌کنم که این اعتماد را بکنند و بخشی از کارهایی که عموما در تهران انجام می‌شود را به استان‌هایی مثل اصفهان که بدون تعارف با فاصله بسیار زیادی نسبت به سایر استان‌ها هم بضاعت هنری و فرهنگی و هم توانایی اجرایی دارد، بسپارند. من مطمئن هستم کاری که در اصفهان انجام می‌شود قطعا با کیفیت خیلی بالایی حتی نسبت به تهران خواهد بود.
شاه‌مرادی تصریح کرد: اصفهان برای همه ما عزیز است، اصفهان جان ماست. ما در برابر اصفهانمان بی‌مهر هستیم، اصفهانی که در آن بزرگ شده‌ایم و در آن خاطرات خوب و شیرین و تلخ داریم و اشک ریختیم و خندیدیم؛ اما حق آن را ادا نکردیم. من فکر می‌کنم باید بیش از گذشته به فکر اصفهان بود و اصفهان را پاس داشت و برای اعتلای آن تلاش کرد. اعتلای اصفهان اعتلای فرهنگ و هنر اصفهان است و فرهنگ و هنر اصفهان چیزی غیر از اسلام و تشیع و هنر متعالی نیست. تکریم اصفهان تکریم این هنر و فرهنگ است. خواهش می‌کنم بیش از گذشته برای اصفهان احساس مسئولیت کنیم.
رئیس سابق حوزه هنری استان اصفهان خاطرنشان کرد: برای برادر عزیزم جناب آقای نوری صمیمانه آرزوی موفقیت می‌کنم و مجددا از همکارانم در حوزه هنری حلالیت می‌طلبم و اگر ناخواسته حقی را ضایع کردم عذرخواهم. ما در مجموعه شهرداری پشتیبان و همراه محکم حوزه هنری خواهیم بود و همراهی ما را خواهید داشت و امیدوارم این طلیعه یک فعالیت مشترک و خوب برای شهرمان برای اصفهان دوست‌داشتنی باشد.

 امروز حوزه هنری سرزنده و در میدان است

در ادامه این آیین، رئیس حوزه هنری کشور اظهار کرد: هنر اصیل ایرانی، هنری معنوی و فراتر از موضوع در خدمت ارزش‌های دینی و الهی است. اصفهان پایتخت چنین هنری است. هنری مبتنی بر سلوک انفسی و مجاهده‌ آفاقی. هنر مؤمنانه‌‌ تمدن‌ساز. هنری که هنرمندش اثر خلق‌شده را هدیه‌ای از سوی حضرت حق می‌داند. هنر مسئولانه و خالی از خودنمایی.
محمد مهدی دادمان ادامه داد: هنر انقلاب بر چنین میراثی استوار است و چنین آیتی را طلب می‌کند. هنری که از درون آغاز می‌کند و بیرون را دگرگون می‌سازد. جهان را می‌سازد و خود را. خود را و جهان را. هنر انقلاب چنین هنری است، نه هنری تبعیدشده به موزه‌ها، نه هنری سطحی و بی‌نسبت با عمق معنوی و درونی سلوک هنرمند.
او گفت: تقدیر و تشکر می‌کنم از زحمات برادر عزیزم مجتبی شاه‌مرادی و زحمات همه عزیزانی که در این مدت کمتر از یک‌سال در خانواده حوزه هنری در میان هنرمندان عزیز اصفهانی و بزرگواران شهر اصفهان به حوزه هنری انقلاب اسلامی کمک کردند. جای خوشحالی و تبریک دارد که امروز حوزه هنری سرزنده و در میدان است و به دنبال دغدغه‌های اصیل فرهنگی هنری انقلاب اسلامی در شهر و استان اصفهان است.
دادمان تصریح کرد: خوشامد و خیرمقدم عرض می‌کنم به برادرمان آقای نوری که برادری مجاهد و پرتلاش و فهیم است و خداوند ان‌شاءالله به ایشان توفیق دهد و بار مسئولیت سنگینی که بر دوش ایشان گذاشته شده را بتواند به سرانجام برساند.
او گفت: هر حرکت روبه جلویی حتما نقص‌ها و کاستی‌ها و اشکالاتی دارد، طبیعتا فرصت تغییر مدیریتی فرصتی است که دوباره دوستان ما باید در حوزه هنری اصفهان بیندیشند؛ هرچند این انتخاب از درون خانواده حوزه انجام شد. ان‌شاءالله که با برطرف‌کردن نقص‌ها که خیلی از آن کمبودها و کاستی‌ها را ما باید پشتیبانی کنیم تا برطرف شوند، حرکت حوزه فعال‌تر شده و توفیقات روزافزونی نصیب حوزه هنری و فرهنگ و هنر اصفهان شود. امیدوارم بتوانیم کارهای جدی‌تر، درست‌تر و روبه جلوتری را انجام دهیم و بتوانیم پاسخ‌گوی خون شهدای انقلاب واسلام باشم و ان‌شاالله روح امام عزیز و روح شهدای انقلاب از همه ما راضی باشد.

 قدم به قدم اصفهان حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد

در ادامه، رئیس حوزه هنری استان اصفهان نیز اظهار کرد: خدا را شاکر هستم که توفیق خدمت در حوزه هنری را دارم، حوزه‌ای که به‌واسطه انقلاب اسلامی شکل گرفته است. از آقای شاه‌مرادی، رئیس پیشین حوزه هنری استان اصفهان تشکر می‌کنم که در حق من برادری کردند و من از ایشان حلالیت می‌طلبم و اینکه ایشان الان در شهرداری حضور دارند، من احساس دور ی با ایشان ندارم.
احمد نوری افزود: حوزه هنری در دوره جدید روی شعار «حوزه هنری قلب تپنده فرهنگ و هنر نصف‌جهان» مانور دارد که به این معناست که حوزه هنری در کنار همه دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی اصفهان خودش را در کنار دوستان و همراه آن‌ها می‌دید و به این ترتیب در حوزه فرهنگ و هنر اصفهان هم‌افزایی در همه دستگاه‌های فرهنگی ایجاد شد که من از همه نهادهای فرهنگی هنری که به حوزه هنری کمک کردند، تشکر می‌کنم؛ چراکه مساعدت آن‌ها همیشه به صورت مستمر بوده است و درواقع این شعار به این مفهوم است که ما در کنار هم هستیم و کمک می‌کنیم هم‌افزایی در فضای هنر اصفهان به صورت جدی‌تر پیش برود.
او با اشاره به فعالیت‌های حوزه هنری تصریح کرد: ما در چند دسته فعالیت جدی داریم؛ تولید آثار هنری، شبکه‌سازی و هم‌افزایی بین هنرمندان، جریان‌سازی فرهنگی‌ هنری در استان و کشور از آن جمله است. همچنین یک اتفاق جدی که ازطرف آقای شاه‌مرادی شروع شد و الان هم به کمک همکاران ما به صورت جدی‌تر درحال پیش‌رفتن است، شناسایی و کشف استعدادهای هنری در کل استان مخصوصا شهرستان‌هایی است که کمتر به آن‌ها نگاه شده است و من امیدوارم این موضوع را بهتر از گذشته جلو ببرم.
رئیس حوزه هنری استان اصفهان گفت: اصــفهان هــمیــشه از دو سرچشمه، حیات می‌گرفته است؛ یکی بحث آب زاینده‌رود و دیگری هنر اصفهان است که همیشه زبانزد بوده و در سطح کشور و دنیا حرف‌های بسیاری برای گفتن داشته است.
زاینده‌رود درحال حاضر خشک است و ما داریم اثرات آن را می‌بینیم؛ اما امیدوارم با لطف خداوند متعال و تدبیر مدیران استان این اتفاق هرچه زودتر حل شده و دوباره آب به زاینده‌رود بازگردد. من از همه دوستان خواهش می‌کنم که کمک کنند تا هنر اصفهان کم‌رونق نشود تا بتوانیم مثل همیشه که هنر اصفهان در کشور جریان‌ساز و زبانزد بوده است این موضوع همچنان تداوم پیدا کند.
نوری ادامه داد: ترویج فرهنگ و هنر معاصر ایرانی اسلامی، مردمی‌کردن هنر و توجه ویژه به مردمی‌کردن هنر یکی از دیگر مسائلی است که به صورت جدی در حوزه هنری اصفهان به آن توجه خواهیم داشت. اصفهان ظرفیت ویژه‌ای در بحث تاریخ شفاهی دارد و کوچه‌به‌کوچه و قدم‌به‌قدم اصفهان تاریخ و روایت و حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد. اصفهان می‌تواند به مرکز اصلی تاریخ شفاهی کشور تبدیل شود و رتبه اول را در این زمینه به دست بیاورد.
او اضافه کرد: امیدوارم در بحث گردشگری با نگاه هنر اتفاقات خوبی در اصفهان رخ دهد و استاندار محترم نیز بر این موضع تأکید داشته‌اند. از موقعیت مکانی حوزه هنری اصفهان که بسیار ویژه است و از همه کسانی که در این خصوص تلاش کرده‌اند تا حوزه هنری اصفهان و عمارت سعدی در کشور زبانزد باشد، تشکر می‌کنم.
نوری تصریح کر: تشکر می‌کنم از آقای دادمان که این مسئولیت را به بنده سپردند و امیدوارم شرمنده اعتمادشان نشوم و امیدوارم حال خوب اصفهان را بهتر کنم و هر روز قدمی برای اعتلای فرهنگ و هنر اصفهان و ایران بردارم.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    شیرین مستغاثی

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط