گردشگری و هنر به روایت نارتی‌تی

روزهای شانزدهم تا نوزدهم آذرماه ۱۴۰۰، نخستین سمپوزیوم هنری نارتی‌تی با هدف انسان، طبیعت و هنر برگزار می‌شود. این رویداد به سرپرستی مهدی جواهری و با هنرمندی مرتضی بصراوی، محمود مکتبی، اسماعیل قنبری و کریم‌الله خانی، طی چهار روز با محصول بومی منطقه یعنی انار اجرا می‌شود و همکاری مشترکی بین فعالان گردشگری در استان‌های اصفهان و یزد است. هنرمندان در مدت‌زمان برگزاری این رویداد به ساخت آثار هنری با استفاده از انار و با هدف ارتقای کمی و کیفی آثار هنری در مراکز اقامتی به‌مثابه سرمایه‌های فرهنگی، پیوند و آشنایی بیشتر گردشگری و هنر معاصر و همچنین ارتقای فرهنگ بصری و هنری جامعه می‌پردازند.

تاریخ انتشار: 10:27 - دوشنبه 1400/09/15
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

 رویدادمحورشدن بوم‌گردی‌ها یکی از اهدافی است که به رونق گردشگری در کشور کمک خواهد کرد. در همین راستا، مهدی جواهری، استاد دانشگاه هنر اصفهان و مدیر بوم‌گردی جواهری، در لایو اینستاگرامی همراه با رامتین شهرت، مدیر بوم‌گردی نارتی‌تی، به پرسش‌های مخاطبان پاسخ دادند.
در این لایو اینستاگرامی، مهدی جواهری به‌عنوان هماهنگ‌کننده سمپوزیوم و طراح این پروژه تلفیقی (بین گردشگری و هنر) درباره این رویداد و مفهوم سمپوزیوم و چرایی برگزاری آن در یک مکان گردشگری توضیحاتی داد و به سؤالات علاقه‌مندان پاسخ گفت: اولین سؤال این است که سمپوزیوم چیست؟ سمپوزیوم یعنی چند نفر کارشناس در یک حوزه دورهم جمع شوند و با یک موضوع در کنار هم چند روز فعالیت کنند. این افراد باید کارشناس کارکشته در آن حوزه باشند. سمپوزیوم می‌تواند رقابتی یا غیررقابتی باشد. سمپوزیوم نارتی‌تی غیررقابتی است و افراد با سوابق و تخصص و دانشی که دارند به خلق اثر هنری می‌پردازند. او همچنین اضافه کرد: در بیانیه سمپوزیوم آمده است این رویداد به‌صورت سالانه در آذرماه انجام می‌شود و صفحه اینستاگرامی برای آن (به آدرس art_nartitee) در نظر گرفته شده و هدف از این برنامه این‌گونه بیان شده است: اولین و مهم‌ترین دلیل اینکه حال همگی ما مردم ایران خوب باشد و بهتر شود. علاوه بر این بوم‌گردی‌ها در پنج شش سال اخیر به‌عنوان اقامتگاه‌هایی که در بحث گردشگری بسیار فعال و پررونق بوده‌اند، مکان‌های بسیار مناسبی برای فعالیت هنری هستند و بستر خوبی دارند. درواقع هدف‌مان این است که کارها و فعالیت‌هایی که در گالری‌های مهم تهران انجام می‌شود به شهرستان‌هایی نظیر تفت، بویین و میاندشت، کرمان و… کشیده شود و بوم‌گردی‌ها فضاهای مناسبی برای بسط این موضوع هستند.جواهری با تأکید بر اهمیت برگزاری چنین رویدادهایی در بوم‌گردی‌ها و تلاش برای پویاترکردن فضای گردشگری، درباره تفاوت این برنامه با آرت رزیدنسی‌ها گفت: این اتفاق برای اولین بار در یک بوم‌گردی در حال رخ دادن است. البته آرت رزیدنسی‌هایی در اصفهان و کاشان وجود دارد که هنرمندان می‌روند و یکی دو ماه یا حتی یک سال در آن‌ها اقامت می‌کنند و در آن‌ها به خلق اثر هنری می‌پردازند؛ اما به‌صورت عام‌تر در بوم‌گردی که همه مردم به آن‌ها سر می‌زنند، برای اولین بار رخ می‌دهد و هنر و هنرمندان به میان مردم می‌روند و این موضوع محدود به گروه خاصی نیست.
او در ادامه درباره همکاری با این هنرمندان افزود: در این پروسه خلق هنری توسط هنرمندان افراد می‌توانند حضور پیدا کنند و از روند خلق اثر دیدن کنند و حتی با آن‌ها همکاری کنند و امیدواریم این اتفاق بیفتد. هنرمندانی که انتخاب‌شده‌اند، کوله‌باری از تجربه و تخصص هستند و توانایی بسیار زیادی دارند و تجارب بین‌المللی بسیاری از سر گذرانده‌اند و این افراد به دعوت ما پاسخ داده‌اند و امیدواریم چند روز خوبی را داشته باشیم. هنرمند ممکن است اثری برای ارائه در ذهن داشته باشد، از طرفی شناختی از حس داخل بوم‌گردی و حضور در این مکان ندارد و تنها یک سری عکس و ویدئو از محیط بوم‌گردی دیده است. ضمن اینکه اتفاق خلق اثر هنری در این سمپوزیوم به‌صورت فی‌البداهه صورت می‌گیرد. همه آرتیست‌ها هم یک همکار نیاز دارند تا بعدازاینکه اتود اولیه زده شود، برای ساخت اثر نهایی به آن‌ها کمک کند. پس با توجه به فضای موجود و شرایطی که توضیح داده شد، نیاز است که تعاملی بین آرتیست و افراد حاضر در جریان پروسه خلق صورت گیرد تا هنرمند راحت‌تر بتواند کارش را انجام دهد. از سویی دیگر هم دانشجوهای هنر به نظر می‌رسد باید از این فرصت استفاده کنند واین امکان خوبی برای علاقه‌مندان برای کسب تجربه است.
جــواهـری دربــاره جــزئیــات بــرگــزاری سمپوزیوم گفت: برنامه به این شرح است که قرار است با استفاده از هنر معاصر (که در جامعه بین‌الملل حرف برای گفتن دارد) و با استفاده از انارهای دورریز باغ نارتی‌تی و باغ‌های مجاور تلاش برای خلق اثر شود. اگرچه ممکن است که آثار مانا نباشند و متریال دچار پوسیدگی شوند، ولی هنرمندان سعی و همتشان را می‌کنند تا اثری خلق کنند که بالاترین حد مانایی را داشته باشند. فضای هنری این سمپوزیوم کاملا مدرن و معاصر است و از فضای کلاسیک به دور است و قرار است اثر یا به‌صورت ویدئو باشد یا به‌صورت یک پرفورمنس درآید یا یک چیدمان یا مجسمه باشد. پیش‌بینی ما این است که یک اتفاق مهم رقم خواهد خورد و فضای خیلی عالی در آن چند روز به وجود می‌آید و ما به‌عنوان افرادی که درزمینه بوم‌گردی کار می‌کنیم، در تلاشیم که نگاهی عمیق‌تر به فعالیت‌های فرهنگی در بوم‌گردی‌ها شود و فضای بوم‌گردی‌ها پویاتر شود و این سمپوزیوم چنین رسالت و هدفی را نیز دنبال می‌کند.رامتین شهرت، مدیر بوم‌گردی نارتی‌تی نیز درباره برگزاری این سمپوزیوم گفت: تلاش کردیم این سمپوزیوم از استاندارد بالایی برخوردار باشد. شأن یک بوم‌گردی به‌هیچ‌وجه شأن متوسطی نیست. هدفمان این است که رویداد در سطح بسیار بالایی برگزار شود و دید عمومی را به پیروی از بسیاری از بزرگان این حوزه همچون اکبر رضوانیان تغییر دهیم. این اتفاقی است که می‌تواند نگاه به بوم‌گردی‌ها را به شکل ویژه‌ای عوض کند.
در مـدت بـرگـزاری این سـمـپوزیوم، نــشــست‌های تــخــصصی با حــضــور هنرمندان، با هدف ارتقای فرهنگ هنری میان فضاهای اقامتی، گردشگری، بومی و محلی و هنری در محل سمپوزیوم برگزار می‌شود که از طریق شبکه‌های اجتماعی پخش می‌شود. در روز جمعه نوزدهم آذرماه، هم‌زمان با اختتامیه این رویداد، علاقه‌مندان می‌توانند در محل اقامتگاه بومگردی نارتی‌تی حاضر شوند و از آثار هنری ساخته‌شده بازدید کنند، البته این آثار در فضای مجموعه نارتی‌تی باقی می‌مانند و در طول سال در معرض دید عموم قرار خواهند گرفت.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    سجاد حقیقت قهفرخی

برچسب‌های خبر