تغییر عادت موجب مرض نیست

آیا تغییر عادت واقعا موجب مریضی می‌شود؟ ضرب‌المثلی که نسل به نسل گشته است و حالا برخی به بهانه تغییر نکردن در عادات خود از آن استفاده می‌کنند! به هر حال انسان‌ها هم عادت‌های خوب دارند، هم عادت‌های بدی که نیاز به تغییر دارد و به راحتی با چند راهکار ساده می‌توان آنها را برطرف کرد. پس بهانه را کنار بگذارید و بدین منظور از راهنمایی‌هایی که دکتر رضا کرمی، روانشناس برای تغییر رفتار به آنها اشاره می‌کند، توجه کنید.

تاریخ انتشار: 14:39 - جمعه 1400/09/19
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
no image

شناخت صحیح

گام اول برای مقابله با عادت‌های بد، شناخت صحیح نسبت به آنهاست، تا زمانی که این شناخت اتفاق نیفتد کاری از پیش نخواهد رفت، بعد از شناخت هم استدلال با توجه به سن افراد و رفتارگرایی باید مورد توجه قرار گیرد.
شناخت پیدا کردن به جوانب عادت‌هایی که به آنها خو گرفته‌اید، در عدم بازگشت به عادت‌های منفی مساله کلیدی است. در واقع برخوردهای احساسی و یکباره نخواهد توانست هدف شما را تامین کنند. چرا که طراوت و انرژی این برخوردها بعد از چند ساعت یا چند روز کمرنگ خواهد شد.

اعتماد به نفس

مساله مهم دیگر مثبت‌اندیشی و اعتماد به نفس است. این دو لازم و ملزوم یکدیگرند و از همدیگر تغذیه می‌کنند. مثبت‌اندیشی می‌تواند تمام وجوه و جزییات زندگی فرد را تحت تاثیر خود قرار دهد. بنابراین کسی که به عناصر زندگی‌اش با دیدی مثبت نگاه کند، بهتر خواهد توانست در برابر عادت‌های بد ایستادگی کند.
در واقع همه افراد به نوعی در معرض خطا و رفتارهای غلط قرار دارید، اما آنچه مهم به نظر می‌رسد شیوه برخورد ما با رفتارهای غلط است. افرادی که عزت نفس بالایی دارند، اگرچه ممکن است دست به خطا بزنند، اما بینش بالای آنها اجازه نخواهد داد این رفتارها، شکل یک عادت را به خود بگیرد.
توجه داشته باشید که اتکا به توانایی‌ها و استعدادها در ترک عادت‌های ناپسند بسیار حیاتی است، شما می‌توانید به دفعات جمله «من می‌توانم» را در ذهنتان تکرار کنید.

برخورد اطرافیان

برخوردهای اطرافیان نیز تاثیر فوق‌العاده‌ای دارد. اطرافیان اگر چه ممکن است نگران شما باشند که تصمیم به ترک یک عادت گرفته‌اید، اما بروز این نگرانی نباید به گونه‌ای باشد که شما را در معرض فشارهای روانی و انتظارات بیش از حد قرار دهد. گاهی حتی لازم است خانواده نسبت به یک موضوع خاص بی‌تفاوت باشند تا شما راحت‌تر بتوانید مساله را حل کنید.

تصمیم قاطع

یکی از راه‌های دیگر برای ترک عادت بد و تغییر خلق و خو، تصمیم جدی و قاطع است.
از همین الان تصمیم بگیرید عادت بد خود را ترک کنید و به هیچ عنوان تعلل نکنید. مطمئن باشید اگر در تصمیمی که می‌گیرید قاطعانه باشید و جدی عمل کنید، هیچ نیرویی نمی‌تواند شما را از هدفتان باز دارد. به خاطر بسپارید که تا خودتان نخواهید نمی‌توان عادت  غلط را ترک کنید. اهمیت این موضوع کمتر از شناخت عادت نیست. با شناخت خود و روحیاتتان بهتر و سریع‌تر می‌توان به آنچه مد نظر است، رسید.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    لیلا کهلانی

برچسب‌های خبر