کرسی‌درمانی

هوا حسابی سرد شده است و هیچ چیز به اندازه نشستن زیر لحاف‌کرسی نمی‌چسبد. به طور حتم یادتان به قدیم و کرسی‌های گرمابخش آن زمان افتاد! زمان قدیم مهم‌ترین وسیله گرمایشی کرسی بود؛ اما حالا دیگر وسایل گرمایشی مثل انواع و اقسام بخاری و هیتر و پکیج جای آن را گرفته است. این در حالی است که کرسی خواص زیادی داشت، ضمن آنکه ضررهای وسایل گرمایشی امروز مثل بخاری را ندارد. در این زمینه دکتر محمود بیات، متخصص طب سنتی نظریه و توصیه‌های خواندنی دارد.

تاریخ انتشار: 08:24 - یکشنبه 1400/11/3
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

کرسی و مطابقت آن با طب سنتی

اجداد و نیاکان ما طی سال‌ها تجربه کرسی را برای گرم‌کردن خود، در زمستان طراحی کرده بودند که به طور دقیق با آنچه در طب ایرانی آمده است، مطابقت دارد.
در طب سنتی توصیه می‌شود برای سلامتی به ترتیب دمای پا بیشتر و دمای بدن متعادل و دمای سر خنک باشد.
بوعلی سینا در کتاب قانون توصیه کرده است که برای سلامتی، هوای خنک (نه سرد) را تنفس کنید و زمانی که این هوا گرم شد، آن را بازدم کنید.
بدین ترتیب شخصی که زیر کرسی می‌نشیند، به ترتیب پاهایش در گرم‌ترین جای کرسی و بدنش در محل متعادل کرسی (زیر لحاف) و سرش در فضای خنک اتاق قرار می‌گیرد. بنابراین همیشه هوای خنک تنفس می‌شود که عامل مهمی در سلامت است.

 فواید کرسی

خون‌سازی بدن: کرسی مکانیزم درمانی جالب و شگفت‌آوری دارد. وقتی زیر کرسی هستید و سرتان بیرون است، پایین‌ترین قسمت‌های بدنتان زیر کرسی می‌رود و آرام آرام شروع به گرم‌شدن کل بدنتان می‌کند.
در این حالت آهسته‌ و به مرور مغز استخوان که کار آن خون‌سازی بدن است، شروع به فعالیت می‌کند که در این صورت باعث فعال‌شدن خون‌سازی می‌شود. بنابراین در درمان کم‌خونی مفید است.
کاهش قند خون: از نظر حکمای قدیم این گرمی ملایم و تدریجی کرسی به تدریج سودا و بلغم زائد را از بین می‌برد و حتی تأثیر مثبتی روی لوزالمعده دارد که برای کاهش قند خون مفید است.
کمک به درمان دردهای عضلانی: بسیاری از دردهای عضلانی در اثر گرم‌شدن تسکین می‌یابد. از این رو استفاده از کرسی می‌تواند تسکین و یا حتی کمکی برای درمان دردهای عضلانی یاشد.
خواب راحت: از طرف دیگر خوابیدن زیر کرسی باعث خواب راحت و عمیق می‌شود. به طور معمول بدن در صورت گرم شدن سریع‌تر آماده خواب می‌شود.
تمرکز و تقویت حافظه: شاید بدانید که گرم‌شدن مغز برای تمرکز و تقویت حافظه لازم است و به تبع زیر کرسی نشستن و گرم شدن پا باعث گرم‌شدن کل بدن تا سر و مغز خواهد شد و بدین تریب و با گرم‌شدن مغز، ذهن بهتر کار می‌کند و در این صورت به تمرکز و تقویت حافظه کمک خوبی خواهد شد.
دورهمی خانواده: امروزه وسایل گرمایشی متعددی در خانه‌ها برای گرم‌کردن وجود دارد که اعضای خانواده گاه هفته‌ها دور هم جمع نمی‌شوند و با یکدیگر صحبت و مشورت نمی‌کنند و به این ترتیب این دوری‌ها باعث می‌شود در جامعه ما روز‌به‌روز فاصله بین پدرها و مادرها با فرزندانشان زیادتر شود؛ این در حالی است که کرسی‌ها علاوه بر گرم‌کردن فضای خانه، زمینه دور هم جمع‌شدن اعضای خانواده و گرم‌شدن روابط بین آن‌ها را فراهم می‌کند. به همین دلیل زمان قدیم کرسی‌ها پایگاه شعرخوانی و قصه‌گویی و شاهنامه‌خوانی بودند و باعث گرمای تفکر و اندیشه اعضای خانواده می‌شدند.
در ضمن طبق تحقیقات دور هم‌بودن خانواده‌ها در سلامت روح و جسم می‌تواند تأثیر مثبتی داشته باشد.

 چند تذکر

امروزه می‌توان از گرم‌کننده‌های برقی ایمن و کم‌مصرف به جای منقل، چاله‌کرسی، خاک زغال به عنوان منبع گرمایشی کرسی استفاده کرد تا خطر گاز خفه‌کننده منوکسید‌کربن از بین برود.
 سیستم‌های گرمایشی که امروزه استفاده می‌کنیم، به طور دقیق برعکس سبک زندگی سنتی ایرانی که طی صدها سال، بلکه هزاران سال تجربه شده است، طراحی و استفاده می‌شود؛ چرا که با سیستم‌های گرمایشی موجود مجبوریم گرم‌ترین هوای محیط زندگی یا کار را تنفس کنیم و قسمت پا در سردترین حالت قرار گیرد.
یکی دیگر از معایب بخاری‌های گازسوز این است که میزان بخار آب و هوای منزل را کاهش داده و باعث خشک‌شدن فضای محیط می‌شوند. به این ترتیب تنفس برای اعضای خانواده به‌خصوص کودکان و سال‌خوردگان سخت‌تر شده و باعث آسیب سیستم تنفسی می‌شوند.
چنان‌چه بخاری گازسوز منبع گرمایش منزل است، به طور حتم باید از دستگاه بخور سرد یا گرم در منزل استفاده شود؛ به خصوص در مناطق خشک کشور مانند یزد و اصفهان و کرمان که میزان رطوبت نسبی هوا بسیار کم است.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    لیلا کهلانی

برچسب‌های خبر