صف‌های صرافی ملی برچیده شد

بازار ارز در طول سال‌های گذشته به بازاری سودده برای دلالان تبدیل شد. دلالان خیابان سپه هرروز از ساعت 10 صبح تا حوالی شب و حتی نیمه‌شب از معامله‌های ارزی سود زیادی به جیب می‌زنند. نوسان‌های نرخ ارز و اختلاف قیمت خریدوفروش هر دلار سود دلالان را به دنبال دارد. در این میان، ارز مسافرتی فرصت بی‌سابقه‌ای برای دلالان خیابان سپه مهیا کرد تا با اختلاف قیمت حدود دوهزارتومانی نرخ ارز مسافرتی با بازار آزاد، سود چند روز یا چند ماه معامله‌های خود را از یک سهمیه با اجاره کارت ملی به دست آورند؛ ولی به‌تازگی دلالی از ارز مسافرتی به‌واسطه برنامه‌های بانک مرکزی برچیده شده است.

تاریخ انتشار: 10:31 - دوشنبه 1400/11/11
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

اختلاف قیمت ارز ملی یا مسافرتی سال‌ها بستر جولان دلالان در بازار ارز را فراهم کرده، ولی بانک مرکزی با اجرای دستورالعمل‌هایی همچون ارائه بلیت، پاسپورت، ویزا، عوارض خروج از کشور و امثال آن به همراه کاهش سهمیه‌ها در تلاش برای حذف این دلالی‌هاست.
دلال‌های خیابان سپه ساعت 10 صبح یکی پس از دیگری مانند همیشه فعالیت خود را آغاز می‌کنند؛ ولی این روزها کسی حاضر به خریدوفروش دلار نیست. یکی از دلالان خیابان سپه به اصفهان‌زیبا گفت: «الان زمان فروش دلار نیست؛ چون قیمت‌ها مشخص نیست. یکی می‌گوید نتیجه برجام خوب می‌شود و دلار به 20 هزار تومان هم می‌رسد. دیگری می‌گوید رسانه‌های غربی اخباری از طولانی و بی‌نتیجه‌شدن مذاکرات منتشر می‌کنند، دلار به 30هزار تومان بازمی‌گردد؛ ولی باید صبر کنید بزرگ‌ترها اختلافشان را حل کنند، بعد وضعیت بازار معلوم می‌شود.» قیمت بازار آزاد دلار در طول هفته اخیر به کمتر از 26 هزار تومان هم رسید؛ ولی اکنون با بهایی حدود 27 هزار و 940 تومان در خیابان سپه معامله می‌شود. قیمت دلار در صرافی‌های مجاز یا همان سنا نیز نوسان داشته و با افزایش چند تومانی به نرخ 25 هزار و 295 تومان رسیده است. هر اسکناس یک‌دلاری نیز در سامانه نیما با بهایی حدود 24 هزار و 800 تومان عرضه می‌شود. اختلاف قیمت حدود دوهزارتومانی دلار بازار آزاد با صرافی ملی موجب شده است عده زیادی از افراد برای خرید دلار با نرخ پایین‌تر به سمت صرافی‌های ملی کشانده شوند. تا چند روز قبل تنها شرط خرید دلار سهمیه‌ای، همراه‌داشتن کارت ملی بود؛ ولی امروز دلار مسافری به‌راحتی در دستان دلالان قرار نمی‌گیرد و اگر فردی قصد خرید دلار سهمیه‌ای از صرافی را داشته باشد، باید علاوه بر کارت ملی، مدارک دیگری مانند بلیت، ویزا، پاسپورت، عوارض خروج از کشور و… را هم ارائه دهد. یکی از دلال‌ها با نارضایتی از دشواری خرید ارز مسافرتی گفت: «خرید ارز نه‌تنها دشوار شده، بلکه سهمیه آن‌هم کم شده است. من هرروز اخبار را می‌خوانم و بانک مرکزی سهمیه ارز مسافرتی را کم کرده است. قبلا باید چند ساعت یا حتی یک شبانه‌روز در صف، انتظار می‌کشیدیم و حالا باید به دنبال پاسپورت، ویزا و… برای دوهزار تومان سود بیشتر بابت هر دلار باشیم. دیر یا زود باید قید خرید ارز مسافری را هم زد.» گزارش‌ها نشان می‌دهد بانک مرکزی سقف ارز مسافرتی را برای کشورهای با ویزا به‌صورت هوایی معادل دوهزار یورو، برای کشورهای بدون ویزا به‌صورت هوایی ۳۰۰ یورو و مسافرتی به‌صورت زمینی، ریلی و دریایی را ۳۰۰ یورو یا معادل آن نسبت به سایر ارزها تعیین کرده است؛ همچنین هر شخص تنها یک‌بار در سال می‌تواند دوهزار یورو از صرافی‌های مجاز بانک مرکزی خریداری کند. در این میان، شماری از دلالان برای تحریک تقاضا از کمبود سهمیه ارز مسافرتی به مردم می‌گویند. یکی از این دلالان در خیابان سپه توضیح داد: «چرا دولت سهمیه ارز مسافری را کم کرد؟ چون ارز کم است و شاید تا چند ماه دیگر سفره ارز صرافی ملی هم مانند دولتی برچیده شود.» درمقابل، بررسی‌ها نشان می‌دهد دولت با کمبودی در زمینه تأمین ارز دولتی مواجه نیست و تنها دلالان برای تحریک تقاضا و رونق کسب‌وکار خود از کمبود ارز مسافرتی می‌گویند. به گزارش ایبنا، یک مسئول بانک مرکزی نیز با تأکید بر اینکه سهمیه ارز مسافرتی با هدف سامان‌دهی فروش ارز و جلوگیری از تخلفات پیش‌آمده دچار تغییراتی شد، بیان داشت: «هیچ‌گونه کمبودی در منابع ارزی کشور نداریم و نگرانی در این زمینه وجود ندارد.» بر اساس نوسان‌گیری‌ها از بازار ارز دلالان خیابان سپه در این مدت سود خوبی از طریق دریافت سهمیه ارزی مسافری و اجاره کارت ملی با مبالغ ناچیز به دست آوردند؛ ولی دلالی از ارز مسافرتی با برنامه‌های بانک مرکزی برچیده می‌شود و ارز مسافرتی به مسافر واقعی می‌رسد یا به‌قول‌معروف حق به حق‌دار خواهد رسید.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    سعیده غفاری

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط