آماده‌باش مالیاتی برای خانه‌های لاکچری‌

0 میلیارد تومان به بالا! تعداد کمی از آپارتمان‌های شهر اصفهان در زمستان سال90 حوالی یکی‌دو میلیارد تومان قیمت‌گذاری می‌شدند؛ ولی با توجه به افزایش چشمگیر قیمت مسکن در سال‌های اخیر و تورم بالایی که کشور تجربه کرد، در زمستان 1400 آپارتمان‌های لاکچری و سوپرلاکچری اصفهان بیشتر از 20 میلیارد تومان قیمت خورده‌اند تا سال آینده مالکان بابت این خانه‌ها به دولت مالیات بپردازند. در این میان بعضی از فروشندگان منازلی با بهای 20میلیارد تومانی دیروز را امروز با قیمت 19میلیارد و چند صدمیلیون تومان آگهی کرده‌اند تا مشتری بابت مالیات از خرید خانه پشیمان نشود.

تاریخ انتشار: 09:49 - چهارشنبه 1400/11/20
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

خانه در بیشتر محله‌های به اصطلاح بالاشهر اصفهان با قیمتی بالاتر از 20 میلیارد تومان معامله می‌شود و این لاکچری‌نشینان شهر باید یک تا پنج در هزار از ارزش کلی ملک خود را سال 1401 به‌عنوان مالیات به حساب دولت واریز کنند.

20 میلیارد؛ ملاک لوکس‌بودن

ماجرای مالیات بر خانه‌های لوکس از دو سال گذشته مطرح شد؛ ولی اجرای این طرح نیازمند تصویب آیین‌نامه در هیئت دولت بود که دولت دوازدهم این آیین‌نامه را به تصویب نرساند.
با روی کار آمدن دولت سیزدهم، این آیین‌نامه به تصویب رسید تا سال آینده مالکان خانه‌های لوکس مالیات بپردازند. 10 میلیاردی بودن ارزش یک خانه تا چند هفته قبل ملاک لوکس‌بودن تلقی می‌شد که این ملاک با مخالفت‌های زیادی همراه بود.
به گزارش تـسـنـیـم، غـلامـحـسـیـن رمضانی، عضو کمیسیون تلفیق، دراین‌باره گفت: «امروز قیمت خانه یک کارمند که چند سال قبل خریداری کرده، به حدود شش تا هفت میلیارد تومان رسیده است.
 این افراد جزو دهک‌های بالای جامعه نیستند که بخواهیم از آن‌ها مالیات بر خانه‌های لوکس بگیریم.» درنهایت کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی کف مالیات‌ستانی از خانه‌های لوکس را از ۱۰ میلیارد تومان به ۲۰ میلیارد تومان افزایش داد. بر این اساس، میزان مالیات خانه و باغ‌ویلاهای لوکس نسبت به مازاد ۲۰ تا ۲۵ میلیارد تومان یک در هزار، نسبت به مازاد ۲۵ تا ۳۵ میلیارد تومان دو در هزار، نسبت به مازاد ۳۵ تا ۵۰ میلیارد تومان سه در هزار، نسبت به مازاد ۵۰ تا ۷۰ میلیارد تومان چهار در هزار و نسبت به مازاد ۷۰ میلیارد تومان پنج در هزار است. درنتیجه مالک یک خانه ۲۵ میلیارد تومانی باید سالانه پنج میلیون تومان یا مالک خانه‌ای با ارزشی معادل ۷۰ میلیارد تومان باید معادل ۲۵۰ میلیون تومان در سال مالیات بپردازند.

۲۰ تا ۲۵ میلیارد تومانی‌های اصفهان

تعداد خانه‌های لوکس در کشور زیاد است و شمار زیادی از آن‌ها را می‌توان در مناطق مختلف اصفهان پیدا کرد. البته مشاهده‌های میدانی و گفت‌وگو با فعالان بازار مسکن اصفهان نشان می‌دهد قیمت پیشنهادی فروشندگان کاهش جزئی یافته است. نوروزانی، فعال بازار مسکن اصفهان، مـی‌گوید: «فروشندگان تا چند روز قبل قیمت خانه خود را دست بالا می‌گرفتند. ولی پس از تعیین ملاک 20 میلیارد تومانی برای پرداخت مالیات، ارزش خانه خود را کاهش جزئی داده‌اند؛ برای نمونه قیمت خانه را از 20 میلیاردتومان به 19 میلیارد و 900 میلیون تومان کاهش داده‌اند تا خریدار بابت مالیات از خـریـد خـانـه پشیمان نشود.»
طبق بررسی‌ها، آگهی‌های فروش تعداد زیادی از خانه‌های لوکس با ارزش 20 تا 25 میلیارد تومان در سه منطقه جلفا، شیخ صدوق و مرداویج قرار دارد؛ برای نمونه آپارتمان ۲۷۰ متری با قیمت 25 میلیارد تومان در مرداویج آگهی شده است. بعضی از خانه‌های 20 تا 25 میلیاردی نصف‌جهان نیز ساختاری قدیمی و کلنگی دارند؛ مانند منزل کلنگی 360 متری در خیابان شیخ صدوق به ارزش 21 میلیارد تومان و خانه ۳۰۰ متری کلنگی در جلفا با قیمت 24میلیارد و 20 میلیون تومان.

25 تا ۳۵ میلیارد تومانی‌های اصفهان

خانه‌های 25 تا 35 میلیارد تومانی نسبت به دسته قبلی نوساز و بزرگ‌ترند و حتی در بین آن‌ها پنت‌هاوس‌های لاکچری هم به چشم می‌خورد. این دسته خانه‌ها بیشتر در چهارباغ بالا، آینه‌خانه، مهرآباد و رودکی قرار دارند.
سازندگان خانه‌های 25 تا 35 میلیاردی، متراژ 250 تا 450 مترمربعی برای آن‌ها درنظر گرفته‌اند و در بین آن‌ها خانه‌های کلنگی با متراژ 600 تا 700 مترمربع هم وجود دارد.

۳۵ تا ۵۰ میلیارد تومانی‌های اصفهان

خانه‌های لاکچری خاقانی، مشتاق، آبشار، حکیم نظامی، آپادانا، بزرگمهر و سعادت‌آباد بین 35 تا 50 میلیون تومان قیمت دارند. این منازل سه تا چهار اتاق خواب با متراژ بالا دارند و از طراحی مدرنی بهره می‌برند. همچنین ساختمان‌های دو تا چهار طبقه در مناطق نام‌برده با رنج قیمت 35 تا 50 میلیارد تومان برای فروش آگهی شده است. ولی تعداد خانه‌های کلنگی در این رنج قیمت در اصفهان زیاد نیست.

۵۰ میلیارد تومان به بالا در اصفهان

شاید تصور شود تعداد خانه‌هایی با قیمت 50 میلیارد تومان به بالا در نصف‌جهان انگشت‌شمار باشد؛ در مقابل شمار این منازل قابل‌تأمل است. سوپرلاکچری‌های 50 میلیارد تومانی به بالا متراژ یک تا سه هزار متر مربع دارند و به صورت ویلایی نوساز با منظره‌ای بی‌نظیر و تجهیزات لوکس طراحی شده‌اند. برای خرید این سوپرلاکچری‌ها باید به باغ زیار، چهارباغ بالا و بوستان سعدی سر زد.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    سعیده غفاری

برچسب‌های خبر