انتقال آب به یزد، اشتباه بود

ــشـســت خــبـری مـعـاون عمرانی استانداری اصفهان صبح روز گذشته در محل این سازمان برگزار شد. در این نشست اعلام شد که بر اساس وعده رئیس شرکت آب منطقه‌ای، سامانه دوم تا آخر امسال به بهره‌برداری خواهد رسید. برای احیای زاینده‌رود، قرارگاه آب در استانداری تشکیل شده است و این‌طور که مهران زینلیان در اظهاراتش روی آن تأکید می‌کند تمام بخش‌های استانداری اصفهان پیگیر رفع مشکلات رودخانه هستند. زینلیان در این نشست اشاره‌ای هم به بحث انتقال آب به استان یزد داشت و اعلام کرد: انتقال آب به این استان تصمیم اشتباهی بوده که عملیاتی شده است؛ با این حال، برای احیای زاینده‌رود منافع هر چهار استان در نظر گرفته خواهد شد.

تاریخ انتشار: 09:43 - چهارشنبه 1400/12/18
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

معاون عمرانی استانداری اصفهان اظهار کرد: تأمین آب، محیط‌زیست، آلودگی هوا و فرونشست از اصلی‌ترین دغدغه‌های استان اصفهان هستند. برای رفع مشکلات آب استان، قرارگاه آب در استانداری تشکیل شده است و بخش‌های مختلف حقوقی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی استانداری در این قرارگاه فعال هستند و از نظارت نخبگان دانشگاهی و متخصصان مسائل آب برای رفع مشکلات استفاده می‌شود.
مهران زینلیان تصریح کرد: ما تمام اطلاعات را جمع‌آوری کردیم و تلاش کردیم تا برای احیای زاینده‌رود به یک مدیریت یکپارچه برسیم. حذف مصارف غیرمجاز، کاهش مصارف مجاز، تأمین منابع آب پایدار برای اســتـان و افـزایــش کـیـفـیــت آب از اصلی‌ترین محورهایی هستند که روی آن‌ها تمرکز کرده‌ایم.
زینلیان تأکید کرد: هدف استانداری احیای زاینده‌رود است و مدیریت استان بر مبنای شفافیت و عدالت به پیش می‌رود.
معاون عمرانی استانداری اصفهان خاطرنـشــان کــرد: مـتـأســفـانــه طـــی سال‌های گذشته، نبود مـدیــریــت یکپارچه به مشکلات زیادی منجر شده است. حدود 23 سال پیش مصوب شد که منابع آب پایدار وارد اصفهان شود؛ ولی چنین مصوبه‌ای عملیاتی نشد و هیچ فردی هم پاسخ‌گو نیست.
زینلیان عنوان کرد: کلیپ‌هایی که در فضای مجازی پخش شد و نشان از آب خروشان زاینده‌رود می‌داد در شرایطی بود که ورودی سد 205 مترمکعب بر ثانیه بود؛ درواقع این کلیپ‌ها در این زمان منتشر شد. ما روزانه گزارش‌های ورودی سد را داریم، روز گذشته ورودی سد زاینده‌رود به 6/63 مترمکعب بر ثانیه رسید و خروجی هم 12 متر مکعب بر ثانیه است.
معاون عمرانی استانداری اصفهان اذعان کرد: برای کشت دوم کشاورزان به‌منـظـور آزادســـــازی آب، جـلـســـه چهارجانبه‌ای با جهاد کشاورزی، شرکت آب منطقه‌ای، صنف کشاورزان و استانداری اصفهان برگزار شده و این نیاز از سوی صنف کشاورزان به جهاد کشاورزی اعلام شده است. آن‌ها نیز باید به جمع‌بندی برسند و شرکت آب منطقه‌ای باید تأیید و تصویب کند و در نهایت این تصمیم به استانداری می‌رسد.
او خاطرنشان کرد: بارگذاری‌های اضافه به لحاظ قانونی مردود است و دادگاه نیز حکم به توقف این بارگذاری‌ها داده است. خوشبختانه کارگروه سامان‌دهی بستر زاینده‌رود تشکیل شده و تمام دستگاه‌ها در جلسات حضور داشته‌اند. برای تحقق این امر، باید عزم ملی وجود داشته باشد و رئـیـس دادگستری باید تلاش کند تا حریم قانونی زاینده‌رود برای مردم قابل‌استفاده شود.

وزارت نیرو عزمش را جزم کند

زینلیان بــیــان کــرد: برای احـیـای زاینده‌رود از وزارت نیرو انتظار می‌رود که به‌عنوان متولی عزمش را جزم کند؛ درواقع برای احیای زاینده‌رود مسئولان کشوری نیز باید کمک کنند. درخواست ما این است که یک ردیف بودجه‌ای (حتی اگر مبلغ آن کم باشد) برای احیای زاینده‌رود اختصاص دهند؛ چون با احیای این رودخانه سایر استان‌ها نیز نفع می‌برند؛ حتی قنات‌ها و چشمه‌های کرمان نیز احیا خواهد شد.
او گفت: بسیاری از چاه‌های غیرمجاز مسدود شده؛ ولی تعداد این چاه‌ها زیاد است و باید همچنان برخورد با برداشت‌های غیرمجاز ادامه پیدا کند. ما برای برداشت‌های مجاز نیز نصب کنتورهای هوشمند را در دستور کار قرار دادیم.
زینلیان اذعان کرد: معتقدیم انتقال آب به یزد اشتباه بوده است. این یک تصمیم اشتباه مدیریتی بوده است که باید اصلاح شود؛ چون 23 سال پیش اعلام کردند منابع آبی زاینده‌رود تأمین شود و آب در این شرایط می‌تواند از استان خارج شود؛ ولی در کمال تأسف آب زاینده‌رود خارج می‌شود و به یزد می‌رود، درحالی که در مقابل فکری برای تأمین منابع آبی زاینده‌رود نشد.
معاون عمرانی استانداری اصفهان اظهار کرد: بر این باور هستم که اگر بخواهیم مشکل آب اصفهان را حل کنیم باید مشکل آب استان‌های خوزستان، یزد، چهار محال و بختیاری و کرمان نیز حل شود. در واقع همه این استان‌ها باید متحد باشند. متأسفانه برخی نمایندگان مجلس شعارهای پوچ می‌دهند که رأی جمع کنند. نباید به حرف‌های برخی از آن‌ها اعتماد داشت؛ حـرف‌هــا بــایـد کـارشـنـاســی باشد.
زینلیان تصریح کرد: اولویت ما تأمین آب شرب مردم استان است و بعد از آن جاری شدن آب برای افزایش حضور گردشگران و همچنین برقراری آرامش ذهنی مردم اصفهان را نیز مدنظر داریم. مصمم هستیم آب برای افزایش حضور توریست‌ها جریان یابد؛ ولی اولویت با همان تأمین آب شرب خواهد بود.

بهره‌برداری سامانه دوم تا آخر امسال

به گفته معاون عمرانی استانداری اصفهان، سامانه دوم بر اساس قول رئیس شرکت آب منطقه‌ای تا آخر امسال به بهره‌برداری می‌رسد. او تأکید کرد: ما با آب‌رسانی به بن_بروجن مشکلی نداریم؛ ولی با بارگذاری‌های اضافه بر زاینده‌رود مخالف هستیم.
زینلیان خاطرنشان کرد: خودروهای هیبریدی می‌توانند در شهر اصفهان رفت‌وآمد داشته باشند و هیچ مشکلی بابت تأمین برق این خودروها وجود ندارد. برای رفع مشکل آلودگی هوا این یکی از اقدامات مهمی است که در دستور کار قرار گرفته است و این اقدام با هماهنگی استانداری انجام می‌شود. در تمام دنیا نیز استفاده از فناوری‌های جدید در دستور کار قرار گرفته است و ما هیچ مخالفتی با این اقدام نداریم.

او گفت: پروژه قطار سریع‌السیر

تهران_اصفهان 30درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. این پروژه پایدار است و با قوت به پیش می‌رود.  برخی تلاش کردند پروژه را جای دیگری ببرند؛ اما جلوی این اقدام گرفته شد و با فعال‌شدن این پروژه گام بزرگی برای آبادانی کشور برداشته می‌شود.
معاون عمرانی استانداری اصفهان ادامه داد: سیاست ما بیشتر از اینکه ساخت مسکن شهری باشد، احیای بافت فرسوده است. متأسفانه اهالی واحدهای مسکونی که در شهرهای جدید اصفهان ساخته شده است بومی نیستند و این به مهاجرت بیشتر کمک کرده است. اکنون افراد زیادی به اصفهان مهاجرت کرده‌اند. در نهایت رویکرد باید به سمت احیای بافت فرسوده و سنتی برود.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    مینا ایزدی

برچسب‌های خبر