درمان طبیعی برای چربی کبدی

 کبد،  دومین ارگان بزرگ بدن است. این بخش، به هضم مواد مغذی حاصل از مواد غذایی و نوشیدنی ها کمک می کند و مواد مضر خون را فیلتر می کند. کبد چرب از جملــه بیمــاری‌هــایی اســت کـه امـــروزه به‌شدت رو به افزایش است و هرچند در اوایل بیماری خطری برای فرد مبتلا ندارد، اما در درازمدت این بیماری می‌تواند خطر مهمی به‌شمار رود؛ ازجمله اینکه در صورت بی‌توجهی، می‌تواند به سیروز کبدی تبدیل شود. ازاین‌رو شایسته دیدیم توصیه‌هایی را از دید دکتر مهناز نادری، کارشناس بهداشت خانواده ارائه دهیم. او ضمن توضیحی راجع به کبد چرب و علائم آن، به درمان از راه طبیعی می‌پردازد.
 
تاریخ انتشار: 04:10 - یکشنبه 1401/03/22
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
no image
کبد چرب ساده معمولا به شکل اتفاقی کشف می‌شود و 70 تا 80درصد بیماران مبتلابه آن نشانه‌ای ندارند و برای بیماری‌های دیگر به پزشک مراجعه می‌کنند که پزشک برحسب اتفاق متوجه کبد چرب آن‌ها می‌شود، اما گاهی احتمال دارد بیمار علاوه بر احساس خستگی، دردهایی در ناحیه کبد داشته باشد. امروزه به علت اتخاذ برنامه غذایی نــاسالم، کبـــد چرب شایـــع شــده است.کبد چرب همانند چربی شکمی نیست و نباید آن را مشکل ساده کبدی تلقی کرد.لازم است به‌محض مشخص‌شدن بیمــاری، درمـــان را شـــروع کرد؛ زیــــرا به‌مرورزمان لایه‌های چربی روی کبد رشد می‌کند و سوءهاضمه شدید به‌وجود می‌آورد. بیشتر افراد متوجه بیماری خود می‌شوند، اما چندان به موضوع درمان آن توجه نمی‌کنند. برای کسب نتیجه بهتر در درمان این بیماری توصیه‌هایی می‌شود که در ادامه می‌خوانید.
سبزی‌های سبز
سبزی‌های سبز مصرف کنید. سبزی‌های سبز سرشار از آنتی‌اکسیدان است که سموم را از بدن دفع می‌کند. بهتر است بدانید که افزودن سبزی‌ها به برنامه غذایی روزانه، یکی از بهترین راه‌های مقابله با سندروم چربی کبد است.
سیب
سیب از میوه‌هایی است که حامل ویتامین C است و تراکم اضافه چربی در کبد را از بین می‌برد. درواقع تراکم چربی در کبد، عملکرد کبد را کند می‌کند.
کلم‌پیچ
این گیاه برگ‌دار سرشار از منیزیم و آهن است. این دو ماده مغذی عناصر مهمی در روند ترمیم کبد دارد.
ماست پروبیوتیک
این نوع ماست برای کبد مفید است. باید بدانید که باکتری ماست به کبد کمک می‌کند تا دوباره آنزیم تولید کند.
زردچوبه
 این ادویه خاصیت درمانی دارد. کورکومین آن کبد را از سموم تصفیه کرده و آلودگی‌ها را از سلول‌های کبد دفع می‌کند.
سیر و پیاز
هــــردو حــــاوی ســــولفـــور هستــنـد و بــــا آسیب‌هایی که رادیکال‌های آزاد در کبد ایجاد می‌کند، مقابله می‌کنند و روند رشد سلول‌های جدید کبد را افزایش می‌دهند.
لیمو
آب‌لیموی تازه حاوی ویتامین C و آنتی‌اکسیـــدان است. مصــرف آب‌لیــمو به‌طـــور روزانــه، سلــول‌های چــرب کبـــد را سم‌زدایی می‌کنــد.
توت
انواع توت غنی از آنتی‌اکسیدان است و کبد را ترمیم می‌کند. برای دفع چربی از سلول‌های کبد، از انواع توت‌ها استفاده کنید.
تره‌فرنگی
کلروفیل و سولفور، دو نوع ماده مغذی برای کبد است که در این گیاه وجود دارد.
 خار مریم
در طب قدیم، از این گیاه برای درمان کبد استفاده می‌شد. این گیاه، روند بازسازی سلول‌های کبد را به‌خوبی تقویت می‌کند.
انجیر
8 تا 10 عدد برگ انجیر معابد را بکوبید، سپس با آب سرد مخلوط‌کنید و بنوشید. در طب کهن هند، این روش، یکی از بهترین روش‌های درمانی کبد چرب است.
ممنوعیت‌های غذایی
غذاهای چرب: غذاهای چرب را حذف کنید تا بیماری وخیم‌تر نشود. با مصرف غذاهای چرب، ترشح اسید معده به‌طور چشم‌گیری کاهش پیدا می‌کند؛ بنابراین مصرف غذاهای چرب باعث سوءهاضمه و حالت تهوع می‌شود. ترشی: از مصرف مواد ترش مانند ترشی که برای کبد مضر است، بپرهیزید.الکل: یکی از علل عمده در شکل‌گیری چربی کبد، مصرف مشروبات الکلی است. اغلب این نوشیدنی‌ها چاق‌کننده است و چربی اضافه آن در کبد رسوب می‌کند.
ورزش
پیاده‌روی تند برای سالم‌ماندن و بهبود عملکرد اعضای داخلی بدن مفید است. پیاده‌روی کبد را سالم نگه می‌دارد.ورزش‌هایی مانند یوگا، جریان گردش خون در شکم را افزایش می‌دهد؛ ازاین‌رو در بهبود عملکرد کبد مؤثر است.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    لیلا کهلانی