ضعف صنایع تبدیلی در فلاورجان

سید جواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی همراه با رئیس‌جمهور به اصفهان آمد و در ادامه از شهرستان فلاورجان بازدید کرد.

تاریخ انتشار: 03:17 - شنبه 1401/03/28
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image
در این بازدید مسئولان ارشد شهرستان نیز حضور داشتند. وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه ۲۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی در قالب سرمایه درگردش به دامداران و مرغداران پرداخت می‌شود، اظهار کرد: تاکنون این بودجه به ۳۷ هزار نفر پرداخت شده که در قالب ۵۰ درصد است و برای مابقی دامدارانی که تسهیلات دریافت نکرده‌اند، در آینده‌ای نزدیک اعتبارات لازم واریز خواهد شد. سید جواد ساداتی‌نژاد افزود: این تسهیلات با ارائه چک برگشتی، معوقه، سفته و…. ارائه می‌شود؛ با این هدف که راهکارهای مختلف برای شرایط مطلوب تولیدکننده فراهم و تولیدکننده ترغیب شود. او از اجرای طرح اصلاح اقتصادی خبر داد و گفت: در این طرح تأمین نهاده تا ۲۱ خرداد در سامانه بازارگاه بارگذاری شد و در تیرماه با مالکان تمامی نهاده‌ها تسویه خواهد شد. همچنین یک‌میلیون تن نهاده در بازارگاه وجود دارد که دامداران با استفاده از تسهیلات می‌توانند آن را خریداری کنند. وزیر جهاد کشاورزی، خرید توافقی را راهکار کاهش دغدغه دامداران دانست و افزود: خرید توافقی از این هفته اجرا می‌شود؛ به این صورت که دامدار در سامانه بازارگاه خرید خود را انجام می‌دهد تا موضوعات مالی آن را به همت واردکننده به‌صورت سه یا شش ماه رفع کند و نهاده به مقصد منتقل شود. به گفته ساداتی‌نژاد، نهاده در اختیار کارخانه‌های خوراک دام قرار داده می‌شود تا به‌صورت اعتباری به همت تولیدکننده به فروش برسد. او تصریح کرد: شرکت‌های توزیع‌کننده به‌صورت اعتباری نهاده را به دامداران و مرغداری‌ها می‌فروشند. او گفت: اتحادیه‌های تولیدکننده، نهاده را به‌صورت اعتباری دراختیار تولیدکننده قرارمی دهند. وزیرجهادکشاورزی از پیش‌بینی 3هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای اجرای طرح‌های کشاورزی استان خبر داد و خاطرنشان کرد: امسال ۲۰ درصد تولید شرکت‌های دانش‌بنیان کشور به بخش کشاورزی اختصاص داده شد تا با به‌کارگیری دانش و فناوری و با تغییراقلیم، تولید افزایش پیدا کند و در بخش کشاورزی، معیشت و اقتصاد رونق یابد. به گفته ساداتی‌نژاد مجلس تا پایان شهریور امسال، وزارت جهاد کشاورزی را ملزم کرده است تا تغییر الگوی کشت را به کشاورزان ابلاغ کنند که این موضوع در استان اصفهان نیز با توجه به شرایط کم‌آبی ابلاغ خواهد شد. او به اجرای طرح کشاورزی قراردادی اشاره کرد و افزود: امسال این طرح اجرا شد؛ به این صورت که کشاورز نهاده را از نهادهای ذی‌ربط خریداری کند تا دچار مشکل نقدینگی نشود و تمرکز بر تولید باشد.
تخصیص ۲۰ میلیارد تومان نقدینگی دامداران
وزیر جهاد کشاورزی از اختصاص دوهزار میلیارد تومان تسهیلات برای سرمایه‌گذاری صنایع تبدیلی بخش کشاورزی خبر داد و خاطرنشان کرد: صنایع تبدیلی در شهرستان فلاورجان به‌صورت خام فروشی است که ارزش‌افزوده در بر ندارد. ساداتی‌نژاد از تخصیص ۲۰ میلیارد تومان نقدینگی دامداران خبر داد و افزود: ۲۰ میلیارد تومان نقدینگی در قالب دامدار کارت به دامداران پرداخت خواهد شد که باید برای اجرای این طرح، سرعت را به یک هفته کاهش دهیم و کشاورزان را به ارائه تسهیلات ترغیب کرد. او صدور اسناد اراضی شهرستان فلاورجان را در دستور کار قرار داد و افزود: ۹۰ درصد اراضی شهرستان فاقد سند است که باید به‌سرعت اسناد اراضی صادر شود که خود مانعی برای تغییر کاربری اراضی است.به گفته وزیر جهاد کشاورزی از این هفته تصمیم‌گیری برای صادرات گوشت قرمز اتخاذ می‌شود و صادرات تخم‌مرغ و شیرخشک بدون عوارض آزاد است.
ایجاد مزرعه نمونه در فلاورجان
در ادامه این دیدار امام‌جمعه فلاورجان بر ایجاد مزرعه نمونه در شهرستان تأکید کرد و افزود: کاهش مصرف آب و افزایش بهره‌وری از مزایای طرح آب‌رسانی قطره‌ای است. حجــت‌الاســلام‌والمســـلمیــن مــحــمـد قدوسی افزود: باید برای اجرای هرچه بیشتر این طرح تسهیلات به کشاورزان ارائه شود تا زمینه ترغیب هرچه بیشتر کشاورزان به اجرای آبیاری قطره‌ای در مزارع فراهم شود. قدوسی تخصیص اعتبارات موردنیاز برای مشاغل خانگی در روستاها را خواستار شد و افزود: روستاها باید محور تولید شوند که این امر کاهش دغدغه‌های معیشتی شهروندان و روستاییان را به همراه دارد. امام‌جمعه فلاورجان خاطرنشان کرد: با توجه به کمبود خانه عالم در روستاهای شهرستان تخصیص اعتبار لازم برای احداث خانه عالم در روستاها لازم است. تاکنون شش خانه عالم در روستاها احداث شده و هفت خانه عالم در حال احداث است که این موضوع در روستاها الگویی برای جوانان روستاست.قدوسی خواستار برخورد قانونی با اتباع افاغنه فاقد مجوز سکونت شد و افزود: بیشترین جمعیت این قشر در بخش پیربکران سکونت دارند.
جلوگیری از نابودی زمین‌های کشاورزی بخش پیربکران و قهدریجان
در ادامه این دیدار، نماینده شهرستان فلاورجان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم جلوگیری از نابودی زمین‌های کشاورزی بخش پیربکران و قهدریجان گفت: زمین‌های کشاورزی این دو بخش به دلیل اینکه ده سال زیر کشت نرفته و آب به آن نرسیده، خاکش مرده است. حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید ناصر موسوی لارگانی با بیان اینکه شهرستان فلاورجان پروژه‌های نیمه‌تمام ردیف‌دار ندارد، افزود: نصب سوله سالن ورزشی دوهزارنفری شهر فلاورجان به همت خیران به اتمام رسید؛ اما تکمیل آن نیازمند تخصیص اعتبارات لازم است. موسوی لارگانی با اشاره به خروج یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب آب از استان اصفهان گفت: یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب آب توسط شهرستان‌های سمیرم، فریدن و فریدون‌شهر از استان خارج می‌شود و ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب پشت سد ذخیره است؛ این درحالی است که ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب برای مصارف شرب استان نیاز است.
 
 
 
 
 
  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    سمیه فکاری