رتبه اول تولید گوشت سفید به اردستان رسید

استان اصفهان با داشتن ۱۸۰۰ واحد مرغداری و تولید سالانه ۲۰۵هزار تن گوشت سفید و ۱۰۵ هزار تن تخم‌مرغ، رتبه دوم تولید کشور را در این حوزه‌ها دارد؛اما به گفته سرپرست جهاد کشاورزی، شهرستان اردستان رتبه اول تولید گوشت سفید در سطح استان اصفهان را در اختیار دارد. 

تاریخ انتشار: 04:04 - سه شنبه 1401/04/7
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
no image
اسحاق شفیعی با اعلام این خبر افزود: شهرستان اردستان باوجود ۴۷۵ رشته قنات، رتبه دوم ازلحاظ تعداد قنوات در میان شهرستان‌های استان اصفهان را دارد. او ادامه داد: طول این قنوات ۲۶۵ کیلومتر است که از این نظر رتبه اول استانی را داریم. سرپرست جهاد کشاورزی اردستان تصریح کرد: شهرستان اردستان درمجموع دارای ۱۷هزار و ۸۹۵ هکتار اراضی کشاورزی است که حدود ۱۲هزار هکتار اراضی زراعی و پنج‌هزار و ۴۰۰ هکتار اراضی باغی را شامل می‌شود. شفیعی خاطرنشان کرد: تعداد افراد تحت‌پوشش و بهره‌بردار از جهاد کشاورزی در این شهرستان حدود هفت‌هزار نفر هستند که متوسط مالکیت هر فرد حدود ۱,۷ هکتار است. او ادامه داد: یک مدیریت جهاد کشاورزی در اردستان و یک مرکز خدمات جهاد کشاورزی در زواره، مهاباد و روستای نیسیان به باغداران، کشاورزان، مرغداران و دامداران خدمات ارائه می‌دهند. سرپرست جهاد کشاورزی اردستان خاطرنشان کرد: گندم، جو، ذرت و صیفی‌جات از مهم‌ترین محصولاتی هستند که در شهرستان اردستان کشت می‌شوند. میزان تولید مجموع آن‌ها ۲۷۰ هزار و 400 تن است.
بیشترین سطح باغ‌ها در اردستان مربوط به انار است
شفیعی یادآور شد: بیشترین سطح باغ‌ها در این شهرستان مربوط به انار است که حدود هزار و ۱۵۰ هکتار است و رتبه اول استانی را در سنوات گذشته در اختیار داشته است. او خاطرنشان کرد: متأسفانه در سنوات گذشته به علت کم‌آبی و بیماری‌های فراوان رتبه اول را ازدست‌داده‌ایم و اکنون در رتبه سوم هستیم؛ همچنین سطح این محصول نیز از دوهزار و ۹۰۰ هکتار به یک‌هزار و ۱۵۰ هکتار تغییر پیدا کرده است.او ادامه داد: رتبه بعدی باغ‌های مربوط به پسته است. حدود دوهزار و ۹۵۰ هکتار باغ پسته در شهرستان اردستان داریم و بقیه باغ‌ها نیز شامل گردو، بادام و انگور بوده که میزان تولید محصولات باغی در کل سال حدود ۱۱هزار و ۹۴۳ تن است. سرپرست جهاد کشاورزی اردستان در خصوص تعداد دام در این شهرستان تصریح کرد: شهرستان اردستان حدود ۳۵۰۰ رأس دام سنگین دارد و بالغ‌بر ۱۴۰هزار رأس دام سبک که به‌صورت داشتی و پرواری در دامداری‌های شهرستان و به‌صورت گله‌داری در مراتع نگهداری می‌شود.
اردستان 18درصد تولید کل گوشت سفید استان  را داراست
شفیعی با اشاره به رتبه اول اردستان در تولید مرغ در سطح استان‌، تأکید کرد: ۱۸درصد تولید کل گوشت سفید استان اصفهان مربوط به اردستان است. در گذشته تعداد واحد فعال مرغداری ۹۶ واحد بود که در حال حاضر ۱۲۳ واحد مرغداری فعال گوشتی داریم. او بیان کرد: میزان جوجه‌ریزی به‌صورت میانگین در هر دوره پرورش چهارمیلیون و ۸۰۰ قطعه در شهرستان اردستان است که رقم بسیار بالایی را به خود اختصاص داده است. سرپرست جهاد کشاورزی اردستان خاطرنشان کرد: کاری را که در طی چند سال گذشته شروع کردیم، بحث تولید و کشت گیاهان دارویی است که جزو گیاهان کم‌آب محسوب می‌شوند و به‌صورت کشت‌های کم‌آب در توسعه کشت قرارگرفته و تسهیلات کم‌بهره نیز در نظر گرفته  شده است. شفیعی ادامه داد: تأسیس گلخانه‌ها شامل گلخانه‌های کوچک‌مقیاس و بزرگ‌مقیاس می‌شود که با توجه به کم‌آبی در شهرستان و افت سفره‌های آب زیرزمینی می‌تواند در بحث تولید بسیار مفید باشد. او تصریح کرد: درزمینه ادوات کشاورزی، حدود چهارده‌هزار و ۵۳۳ میلیون ریال تسهیلات کم‌بهره به بهره‌برداران پرداخت کرده‌ایم. سرپرست جهاد کشاورزی اردستان بیان کرد: در خصوص اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در سال گذشته با توجه به وجود اعتبارهای کم در استان، حدود ۴۷۸ هکتار طرح انجام دادیم. مبلغ اعتبار بلاعوض دولتی که در شهرستان آوردیم، حدود ۷۷ میلیارد تومان بود. شفیعی خاطرنشان کرد: در حال حاضر هم حدود ۵۰۰ هکتار در دست اقدام است که امید می‌رود کارهای اداری و مطالعاتی آن انجام شود و به مرحله اجرا برسد./ مهر
 
 
 
 
 
  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا