دست‌های سیمانی پشت‌پرده!

 این روزها افزایش قیمت سیمان بلبشو به راه انداخته و منجر به افزایش قیمت تمام‌شده مسکن شده است. اگرچه انتظار می‌رفت که هم‌زمان با عرضه سیمان در بورس دست دلالان از این بازار کوتاه شود؛ ولی حالا فعالان بازار از آغاز مشکلات دیگری سخن می‌گویند. هم‌زمان با عرضه سیمان در بورس، برخی افراد سیمان را با تناژ بالا  از بورس خریداری کرده و در بازار با قیمت آزاد می‌فروشند. درصورتی ‌که وضعیت به همین روال ادامه پیدا کند قیمت سیمان کاهشی نمی‌شود. حالا انبوه‌سازان اصفهان با صراحت اعلام می‌کنند که افزایش قیمت سیمان منجر شده تا قیمت ساخت هر مترمربع مسکن حدود 700هزارتومان افزایش یابد و درنهایت این نابسامانی قیمتی 15درصد قیمت هر واحد مسکونی را افزایش داده است.
 
تاریخ انتشار: 05:08 - یکشنبه 1401/04/12
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
no image
قطعی‌ها؛ عامل گرانی‌ها!
تولیدکنندگان سیمان اعلام کرده‌اند که به‌دنبال کمبود برق، قیمت سیمان به‌یک‌باره افزایشی شده است. بدالرضا شیخان، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، به‌دنبال حواشی ایجادشده پیرامون گرانی سیمان،توضیحات خود را این‌طور به رسانه‌ها اعلام کرده است: «به هرمیزان مگاوات برقی که سال گذشته کارخانه‌های سیمان مصرف برق داشته‌اند، امسال ۵۰درصد آن تعلق خواهد گرفت. این موضوع سبب خواهد شد که کارخانه‌های سیمان نتوانند تولید خود را ادامه دهند و تولید کلینکر آن‌ها  که برای فعالیت کوره نیاز به برق دارد، متوقف خواهد شد. چنانچه برق موردنیاز برای تولید کلینکر تأمین نشود، قطعا تولید متوقف خواهد شد.» شیخان این راهم گفته است که «با خواب تولید، کاهش تولید در کشور جدی خواهد شد که این موضوع اصلی‌ترین افزایش قیمت سیمان در بازار آزاد خواهد بود.»  تولیدکنندگان سیمان در حالی قطعی برق را بهانه‌ای برای گرانی سیمان می‌دانند که درمقابل بتن‌سازان اعلام کرده‌اند که افزایش 200درصدی قیمت سیمان تنها ظرف دوهفته عجیب و غیرمنطقی است. درواقع این افزایش قیمت سیمان اقدام تولیدکنندگان است تا دلالان به فعالیت بپردازند. بتن‌سازان همچنین از رواج معاملات صوری نیز هم‌زمان با پیشی گرفتن عرضه از تقاضا خبر داده‌اند.
افزایش 15درصدی قیمت ساختمان
سال گذشته نیز عرضه سیمان در بورس مشکلاتی را ایجاد کرد؛ تا جایی که رئیس اتحادیه مصالح‌فروشان اصفهان به «اصفهان‌زیبا» گفت: «عده‌ای با دریافت چندین کد بورسی، سیمان را در تناژ بالا می‌خرند و با قیمت گزاف در بازار آزاد می‌فروشند.» نــابســامــانی بــازار مصــالح ساختمــانی می‌تواند بخش مسکن را به‌عنوان یک حوزه پیشران تحت‌تأثیر قرار دهد. درحال‌حاضر دولت پروژه چهارمیلیون واحدی نهضت ملی مسکن را در دستور کار خود قرار داده که هرنوع افزایش قیمت مصالح ساختمانی گذشته از آنکه می‌تواند پروژه‌ها را با رکود مواجه کند، اثرات سوئی بر قیمت تمام‌شده واحدها خواهد داشت که بار آن بر دوش متقاضیان می‌افتد. به گفته نایب‌رئیس انجمن انبوه‌سازان استان، افزایش قیمت سیمان منجر شده تا 700هزار تومان قیمت ساخت هر مترمربع مسکن افزایش پیدا کند. ساختمانی که با قیمت هر مترمربع پنج‌میلیون تومان ساخته می‌شد هم‌زمان با افزایش قیمت سیمان با قیمت پنج‌میلیون و 700هزار تومان ساخته می‌شود. عرضه سیمان در بورس و افزایش قیمت منجر شده تا قیمت ساختمان 15درصد افزایش پیدا کند که از توان قشر آسیب‌پذیر جامعه خارج است.
دست‌های پشت پرده!
کریم داووی در ادامه در گفت‌وگو با «اصفهان‌زیبا» تصریح می‌کند: «قیمت سیمان از هر تن 600هزار تومان به قیمت هر تن یک‌میلیون و 500هزار تومان در بازار آزاد رسیده است که اگر خریداری نشود، ما هم ناچاریم از بازار آزاد خریداری کنیم. درغیراین صورت پروژه‌هایمان متوقف می‌شود. سیمانی که در بورس عرضه می‌شود مشخص نیست به دست خریدار اصلی می‌رسد یا افرادی که وابسته به کارخانه‌ها هستند!»داوودی عنوان می‌کند: «پیش‌تر هر تن بتن را با قیمت 170هزار تومان خریداری می‌کردیم که الان قیمتش به هر تن 650هزار تومان رسیده است. سازنده‌ها درگیر مشکلات زیادی هستند و نقدینگی لازم را ندارند تا از یک ماه تا دوماه قبل بتوانند پول لازم برای خرید بتن را پرداخت کنند. از طرفی هم وقتی از بازار آزاد خریداری می‌کنند، قیمت تمام‌شده مسکن افزایش پیدا می‌کند و از توان قشر آسیب‌پذیر جامعه خارج است.» نایب‌رئیس انجمن انبوه‌سازان استان خاطرنشان می‌کند: «قضیه عرضه سیمان در بورس و مشکلاتی که به‌دنبال دارد پیش‌تر درخصوص عرضه فولاد در بورس نیز صدق می‌کرد و به معضلی برای سازنده‌ها تبدیل‌شده است. فولاد را هم ‌زمانی که کارخانه‌ها عرضه می‌کردند رقابتــی بـــود؛ ولـــی وقتـــی در بــــورس عرضـــه شـــد، افـــراد خــاص خریـــداری می‌کردند و شــرکــت‌های خــاصــی تشکیــل شـــد.  افرادی هم که الان سیمان از بورس خریداری می‌کنند مشخص نیست که به کدام کارخانه‌ها وابسته هستند. شاید این اقــدامات براســاس طــرح‌هــای از قبــل برنامه‌ریزی‌شده‌ای انجام می‌شود.»داوودی تأکید می‌کند: «قبل از این  که کارخانه‌ها در بورس محصولاتشان را عرضه نمی‌کردند، فروشنده‌ها سه یا چهارماهه سیمان خریداری می‌کردند و این چرخش ایجاد می‌کرد؛ ولی عرضه سیمان در بورس به ضرر انبوه‌سازان تمام شد.»
پروژه‌هایمان متوقف شد!
سیمان ماده اصلی ساخت‌وساز محسوب می‌شود و گرانی این محصول در بازار اجرای پروژه‌های عمرانی و ساختمانی را با مشکل مواجه ساخته است.این روزهـا بحث‌هـای داغــی از گــرانی سیــمان در بــازار شنـیــده می‌شــود که همین موضوع باعث نگرانی بسیاری از سازندگان و انبوه سازان شده است. برخی انبوه‌سازان اصفهان از توقف پروژه‌هایشان هم‌زمان با افزایش قیمت بتن خبر می‌دهند. دبیر انجمن انبوه‌سازان اصفهان به «اصفهان‌زیبا» می‌گوید: «برنامه‌ریزی برای عرضه سیمان در بورس اقدام درستی بود؛ ولی عجولانه رفتارکردن در این خصوص اشتباه بود. همان‌طور که وقتی قیمت‌ها در بورس یک‌باره تغییر می‌کند و کف جامعه می‌بازند، این‌گونه رفتارهای تعجیلی نیز منجر به ایجاد تنش می‌شود.»مهدی شیــخ‌سجــادیــه بیــان می‌کنــد: «این اقدام عجولانه منجر شد تا قیمت هر تن سیمان از 600هزار تومان به سه‌میلیون و 600 هزار تومان برسد. در این شرایط بسیاری از افراد در بورس، سیمان را با قیمت پایین خریداری کرده و گـران‌تر فــروختنـد که ایــن رفتارها تنش‌زاست.»او اذعان می‌کند: «ما به‌عنوان فعالان ســاخت‌وســاز در سـه‌پــروژه بتــن‌ریزی داشتیم؛ ولی متأسفانه سه‌هفته‌ای پروژه‌ها را تعطیل کردیم. این مشکلات بـــاعث تعطیـــلی کــارگـــاه‌هـــا، بیکاری کـــارگران و تأخیــر در اجــرای پـــروژه‌هــا می‌شود.»او خاطرنشان می‌کند: «بتنی که هر تن 300هزار تومان به فروش می‌رفت توسط دلال و بنکدار خریداری‌شده و باقیمت هر تن یک‌میلیون و 550هزار تومان به فروش می‌رود. در این صورت قیمت تمام‌شده نیز افزایش پیداکرده و روی قیمت واحد مسکونی اثر می‌گذارد. ما هم که بودجه دولتی و یارانه دریافت نمی‌کنیم، باید به‌خاطر افزایش هزینه‌ها واحد مسکونی را گران‌تر بفروشیم. متأسفانه این مشکلات منجر به آسیب به کف جامعه می‌شود.» شیخ‌سجادیه اظهار می‌کند: «هیچ کجا در دنیا مردم و بخش خصوصی چنین تنش‌هایی را ندارند. این تنش‌ها به کسب‌وکارها ضرر می‌زند؛ ولی بنده امیدوار هستم که تا یک ماه یا دوماه آینــده ایــن وضعیـت ســروسـامــان پیـدا کند.»او خاطرنشان می‌کند: «تولیدکننده مصرف زیادی ندارد که چندهزار تن سیمان خریداری کند؛ بلکه دلالان و بنکداران خریدهای با حجم بالا انجام می‌دهند و در بازار با قیمت بالاتری به فروش می‌رسانند. متأسفانه سال‌ها در بحث میلگرد هم شاهد بروز چنین مشکلاتی بودیم.»دبیر انجمن انبوه سازان اصفهان بیان می‌کند: «درصورتی‌که مصرف‌کننده واقعی  بتواند سیمان را با حجم پایین خریداری کند، موافق عرضه سیمان در بورس هستیم.»
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    میناایزدی