در گزارش پیش رو، پای صحبت مرتضی رشــیــدی، مــعــاون اجتمــاعی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصــفهــان نـشسـتـهایـم تا او درباره تلاشهای چندماههای که به برگزاری این رویداد انجامید، تعاملها و نحوه برگزاری رویداد و وجوه تمایز این حضور بگوید.
کلانشهر 24 میلیوننفری شانگهای در شرقیترین نقطه چین، با میزبانی ویژه از اصفهان، به پیشواز روز گرامیداشت این شهر رفت. نمایشگاه بینالمللی واردات چین (China International Import Expo) با هدف حمایت از تجارت آزاد و اقتصاد جهانی و باز کردن درهای بازار چین به روی دنیا هر سال در فصل پاییز برگزار میشود. سازمان تجارت جهانی، کنفرانس تجارت و توسعه ملل متحد و سازمان توسعه صنعتی ملل متحد از مشارکتکنندگان در برگزاری این نمایشگاه هستند. این نمایشگاه در دو بخش ملی و غرفههای شرکتی در بخشهای مختلف؛ اعم از تجهیزات الکترونیکی، خدمات، تجهیزات هوشمند، محصولات غذایی و کشاورزی، محصولات بهداشتی و درمانی و غیره در مساحتی به وسعت 360 هزار متر مربع برگزار میشود. ضربالمثلی درباره چین وجود دارد که مخصوصا گردشگران بسیاری به درستیاش اذعان میکنند: اینکه در چین همه چیز در مقیاس عظیم ارائه میشود. درباره این نمایشگاه هم این نکته صادق است؛ یعنی هر سال بیش از 120 هیئت خارجی و 3800 شرکت از 181 کشور جهان در این نمایشگاه حضور دارند و حتی حجم معاملات به بیش از 71 میلیارد دلار میرسد. ایران با غرفههایی در سطح ملی طی سالهای مختلف در این نمایشگاه حضور داشته، اما امسال برای اولین بار اصفهان به طور خاص و مجزا در این نمایشگاه حاضر شده است؛ نمایشگاهی که هر سال با پیام رئیس جمهور چین افتتاح میشود و جایگاه بسیار مهم بینالمللی دارد. شعار امسال نمایشگاه هم عصر جدید، آینده مشترک (New Era, Shared Future) بود.
سفر صنایع دستی اصفهان به چین
معاون اجتماعی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در گفتوگو با اصفهان زیبا، درباره مختصات حضور اصفهان در این رویـــداد مــهــم آســیــایــی، توضیح داد: «نمایشگاه بینالمللی CIIE از پنجم نوامبر (15 تا 20 آبان) در شهر شانگهای چین برگزار شد. مدیریت شهری اصفهان امسال با توجه به شیوع بیماری کرونا، برای حضور در بزرگترین نمایشگاه چندمنظوره آسیا از توان رایزنان فرهنگی اصفهان در چین استفاده کرد.» به روایت مرتضی رشیدی، هدف این حضور، انجام رسالت معرفی شهر اصفهان و رونق بخشیدن به فرهنگ و افزایش تعاملات بینالمللی اصفهان با کلانشهرهای مهم تجاری جهان بوده است. او افــزود:«برای حضور در این نمایشگاه با ایرانیان مقیم شانگهای و فعالان فرهنگی رایزنی شد و بدون حضور حتی یک نفر از مجموعه شهرداری در چین برای اولین بار در بزرگترین نمایشگاه چندمنظوره آسیا شرکت کردیم و به معرفی آثار، صنایع دستی و فرهنگ شهر اصفهان پرداختیم.»
معرفی اصفهان به زبان چینیها
به گفــتــه رشــیــدی، آمــادهسازی مجموعه مستندهای صنایع دستی و کتابچههایی بهمنظور معرفی صنایعدستی و هنر اصفهان با ترجمه به زبان چینی، معرفی شهر، تاریخ و هویت شهر اصفهان و رونق اقتصاد فرهنگ ازجمله اقدامات مدیریت شهری اصفهان برای حضور در این نمایشگاه بوده که با بازدیدهایی که صورت گرفته، ارتباطات گستردهتری در حوزه ارتباطات فرهنگی با چند شهر چین نیز رقم خورده است. مرتضی رشیدی با اشاره به تهیه گزارش اختصاصی شبکه ملی چین از غرفه اصفهان در نمایشگاه گفت: «رونمایی از تمبر یادبود اصفهان به دست رمضان پرواز، سرکنسول ایران، نیز یکی دیگر از اتفاقهای مهم نمایشگاه بین المللی CIIE بود.» گفتنی است، نام اصفهان به واسطه غرفهای ملهم از معماری سیوسهپل، در این نمایشگاه و در کنار برندهای مطرح دیگر در حوزههای صنایع دستی و گردشگری جهان ارائه شد و آثار فاخر اصفهان در حوزه فرش دستباف و صنایع دستی به نمایش گذاشته شدند. مخاطبان نــمــایــشگاه هم کارتپـستــالها و بــروشــورهــای مــجــازی و حقـیقی اصفهان را به زبان چینی دریافت کردند. نکته جالب توجه درباره نحوه برگزاری ویژه نمایشگاه در دوران کرونا این بود که پیش شرط حضور همه بازدیدکنندگان و شرکتکنندگان در نمایشگاه، آپلود جواب تست کرونا در سایت و دریافت کد سبز بوده است. به روایت معاون اجتماعی سازمان فــرهــنــگی شــهــرداری اصــفــهــان، خبرگزاری شینهوآ، خبرگزاری رسمی جمهوری خلق چین و مشهورترین رسانه این کشور، هم از مراسم نمادین رونمایی از تمبر اصفهان گزارشی تهیه کرد و به معرفی آثار هنری ایران و صنایع دستی اصفهان هم پرداخت.
روایتهای فرهنگی و هنری اصفهان در نانجینگ
اقدام تأملبرانگیز دیگری که در این رویداد برای اصفهان رقم خورد، گفتوگوهایی بود که به همکاری فرهنگی میان شهرداریهای دو شهر اصفهان و نانجینگ منتهی شد و در خلال بازدید شهردار نانجینگ از غرفه اصفهان صورت گرفت؛ همچنین مقرر شد که موزه هنرهای اصفهان در این شهر افتتاح شود و به معرفی آثار فرهنگی و تاریخی اصفهان اختصاص یابد. البته رابطان فرهنگی مدیریت شهری اصفهان در چین پس از برگزاری این نمایشگاه، دست از کار نکشیدند و هنوز هم در حال رایزنی و تعریف هــمــکاریهــای فرهنگیگردشگری میان شهر اصفهان و نانجینگ تا ماه آینده، هستند. جالب است بدانید که شهر 8.5 میلیون نفری نانجینگ (Nanjing) مرکز استان جیانگسو (Jiangsu) در شرق چین به میراث فرهنگی، کوهستان و منابع آبیاش مشهور است. این شهر 330 کیلومتر با شانگهای فاصله دارد؛ یعنی با قطارهای سریعالسیر فقط بین یک تا سه ساعت زمان برای رسیدن به این شهر نیاز است. حالا قرار است 25 دسامبر (5 دی ماه) رویداد هنری اصفهان و ایران در قالب یک فضای موزهای هزار متری، در شهر نانجینگ برگزار شود و طی آن، آثار هنری مختلفی از هنرهای سنتی اصفهان در نمایشگاه به نمایش گذاشته شود.