چالش استیجاری‌ها در شاهین‌شهر

فرماندار شهرستان شاهین شهر و میمه با تاکید بر اینکه باید این شهرستان در جایگاه واقعی خود دیده شود، گفت: با وجود پتانسیل‌های بالایی که شهرستان دارد، هنوز مکان برخی اداره‌های آن استیجاری است که مهم‌ترین آن‌ها، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی است. اسفندیار تاجمیری با اشاره به اینکه این موضوع نه در شأن مردم و نام شهرستان و نه در شأن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی است ادامه داد: این شهرستان از نظر رشد جمعیت، باسوادی، وجود اقوام مختلف از سراسر کشور و رتبه‌های بالا در حوزه‌های مختلف، در بسیاری از بخش‌ها اثرگذار است؛ به همین منظور نمی‌توان پتانسیل‌های آن را نادیده گرفت.

تاریخ انتشار: 22:24 - شنبه 1399/12/9
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

فرماندار شهرستان شاهین‌شهر و میمه با تأکید بر ارزش بالای فرهنگ مطالعه گفت: باید برای افزایش آگاهی و روی‌آوردن شهروندان به فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی برنامه‌ریزی صحیحی صورت پذیرد. او مطالعه و کتاب‌خوانی را از جمله راه‌های کم‌هزینه و مؤثر در افزایش آگاهی مردم به منظور افزایش کیفیت زندگی و محافظت از آسیب‌های اجتماعی دانست و تصریح کرد: ویروس کرونا در یک سال گذشته همه امور را درگیر خود کرده و کتاب و کتاب‌خوانی هم از آن مستثنا نیست.
تاجمیری ادامه داد: با فراگیر‌شدن فضای مجازی در جامعه، نقش کتاب در زندگی مردم کم‌رنگ شده است. به همین جهت باید برنامه‌های خود را به کتاب و کتاب‌خوانی تغییر داده و یکی از این راه‌ها، استفاده از فضای مجازی از جمله کتاب‌های دیجیتال و مطالعات الکترونیک است. تاجمیری، شهرستان شاهین‌شهر و میمه را دارای چالش‌های بسیاری دانست که از جمله آن نداشتن ساختمان اختصاصی تعدادی از اداره‌های شهرستان از جمله اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی است. او گفت: این مهم زیبنده شهری با ظرفیت و رتبه‌های بالا در استان و کشور نیست و جفا به شهرستانی 300 هزار نفری شاهین‌شهر است.

عرضه کتاب‌های دیجیتال

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان نیز با اشاره به راه‌اندازی اولین کتابخانه سیار در قالب دو دستگاه اتوبوس با عنوان کتابخانه یار مهربان گفت: احداث کتابخانه سیار روستایی به عنوان اقدامی مناسب به صرفه و کم هزینه در دستور کار این نهاد قرار گرفته است. امیر هلاکویی به برگزاری جشنواره‌های متعدد نهاد کتابخانه‌های عمومی در فضای مجازی با توجه به محدودیت‌های کرونا اشاره کرد و گفت: در این چند ماه جشنواره‌های متعددی از جمله شهید سلیمانی با عنوان یار مهربان با ۱۸۰ برنامه اجرا شده است. او افزود: در استان اصفهان بالغ بر ۳۰۰ کتابخانه عمومی فعالیت دارد که از این تعداد ۱۹۴ کتابخانه نهادی و ۱۱۲ مشارکتی، توسط بخش خصوصی و دستگاه‌های مختلف از جمله شهرداری‌ها ایجاد شده است. مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان گفت: هرگز نمی‌توان ارزش و تأثیر در دست گرفتن کتاب برای مطالعه را با خواندن فایل‌های فضای مجازی مقایسه کرد. او تصریح کرد: با توجه به موقعیت فعلی بهداشتی و ارجحیت سلامت مردم، عرضه کتاب‌های دیجیتال بخشی از وظایف جاری کتابخانه‌های عمومی شده است. هلاکویی تعطیلی سالن‌های مطالعه کودکان و نوجوانان، رعایت فاصله‌گذاری در سالن‌های مطالعه بزرگ‌سالان و محور قرار‌دادن برنامه‌های مجازی در کتابخانه‌ها را به عنوان بخشی از اقدامات کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان در راستای رعایت پروتکل‌های بهداشتی برشمرد. او تعامل و همکاری این اداره با پنج نهاد خانواده، آموزش و پرورش، ناشران و کتاب‌فروشان، رسانه‌ها و کتابخانه‌های عمومی را زمینه‌ساز خدمات‌رسانی به شهروندان در حوضه ارتقای فرهنگ و کتاب‌خوانی دانست.

آسیب‌شناسی هزینه‌های کتاب‌خوانی

همچنین رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شاهین‌شهر و میمه گفت: فضای مجازی ظرفیت‌های ویژه‌ای دارد که امیدواریم با ایجاد خلاقیت‌های لازم در کتاب و کتاب‌خوانی و رشد فرهنگ شهروندان اقدامات مؤثری در بهره‌مندی از این فضا انجام پذیرد. فرامرز رادمنش کتاب را به عنوان یک وسیله مطمئن و کارآمد در بهینه‌سازی فرهنگ جامعه برشمرد و تصریح کرد: نقش کتابخانه در انتقال علوم به افراد بسیار سازنده است و کتابخانه را می‌توان به عنوان کانون همایش صاحب‌نظران و موزه پرطراوت اندیشمندان در نظر گرفت. او برگزاری منظم روز قلم در پنج سال متوالی و برگزاری هشت نمایشگاه کتاب در سال گذشته در این شهرستان را دستاوردی مهم دانست که با استقبال زیادی روبه‌رو شد. به گفته او کرونا، امسال نگذاشت این حرکت زیبا در شهر خلاقیت و هنر برپا شود. رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شاهین شهر و میمه پیشرفت هر جامعه را مدیون فرهنگ آن جامعه دانست و گفت: باید دید سرانه مطالعه مردم چقدر بوده و آیا تغییری کرده است و اگر این هزینه‌ها برای ارتقای ساعت مطالعه صرف نشده باشد و آمار مطالعه تغییر نکرده باشد، این هزینه‌ها هدررفت است و باید در برنامه‌ها بازنگری شود. نباید فراموش کنیم که اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی مطالعه در شهرستان مهم است و باید به آن توجه ویژه‌ای شود.

تبدیل فصل خطر به فصل خاطره

مدیر آموزش و پرورش شاهین‌شهر و میمه نیز با اشاره به شیوع ویروس کرونا و ضرورت ماندن در خانه گفت: می‌توان با وقت‌گذاشتن برای مطالعه کتاب به همراه فرزندان، ضمن غنی‌سازی اوقات فراغت، فصل خطر کرونا را به فصل خاطره تبدیل کرد. حامد عجبی افزود: وظیفه و رسالت ما به عنوان کشوری با تمدن اسلامی و ایرانی در ترویج فرهنگ مطالعه و ارتقای تراز دانایی و توانایی جامعه بیش از دیگران است و باید گوی سبقت را در این زمینه از دیگران در جهان ربود. او افزود: کتابخانه‌ها می‌توانند با اندکی شکوفایی استعدادهای دانش‌آموزان و دانشجویان را به ارمغان آورند و در نتیجه به تولید اندیشه و رشد فرهنگ مطالعاتی جامعه منجر شوند. عجبی کتاب را ارزشمندترین عناصر تحول فکری و فرهنگی دانست و گفت: کتاب در افزایش ضریب دانایی و در نهایت توانایی جامعه نقش تعیین‌کننده‌ای دارد.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    ناصر حق‌شناس

برچسب‌های خبر