روان‌شناسی بازار

دانش سرمایه‌گذاری در سال‌ها و دهه‌های اخیر به‌قدری تغییر کرده و به‌روز شده است که دیگر نمی‌توان فقط دانش اقتصادی را مهم‌ترین فاکتور موفقیت در بازارها دانست. به‌خصوص آنکه فرایند کسب‌وکار یا سرمایه‌گذاری در برخی موارد تحت تأثیر ویژگی‌های بیولوژیکی انسان قرار می‌گیرد. درنتیجه کم‌کم پای علوم دیگر نیز به دانش سرمایه‌گذاری باز شد. کتاب «روان‌شناسی بازار» نیز با رویکرد تنظیم مجدد قواعد بازی سرمایه‌گذاری، مجهز یا مسلح‌کردن و آموزش افراد برای پیروزی در جنگ روانی در بازار گردآوری و نگارش شده است. موضوعات مطرح‌شده در کتاب نیز با استناد به آخرین پژوهش‌های انجام‌شده درزمینه علوم عصب‌شناسی، مالی رفتاری و روان‌شناسی بالینی است.

تاریخ انتشار: 10:16 - دوشنبه 1400/01/16
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
no image

 بر این اساس، محور و شالوده کتاب نه روش‌های سرمایه‌گذاری بلکه آشنایی با مباحث روان‌شناسی است. به اعتقاد محمد شبانی، نویسنده این کتاب، «اکثر فعالان بازار ازنظر سنی بزرگ‌سال محسوب می‌شوند، اما هویت آن‌ها در مرحله اولیه رشد و نمو قرار دارد.  این فقدان تکامل و آگاهی کامل آن‌ها را در معرض بزرگ‌ترین فشار گروهی یعنی جو روانی حاکم بر بازار قرار می‌دهد.»
در فصول ابتدایی کتاب به هویت سرمایه‌گذاران پرداخته می‌شود و اینکه چرا فعالان بازار به هویت نیاز دارند؟ در ادامه شخصیت و سرشت در کسب‌وکار و سرمایه‌گذاری واکاوی می‌شود. در ادامه باید مشخص کنید که چه چیزی بیشتر برای شما مهم است؟ در میانه‌های کتاب تله‌های ذهنی سرمایه‌گذاران معرفی می‌شود. این بخش تا حدودی با کتاب «هنر شفاف اندیشیدن» رولف دوبلی همپوشانی‌هایی دارد و از سوی دیگر،  تأکید دارد که کدام‌یک از تله‌های ذهنی می‌تواند سرمایه‌گذاران را از موفقیت دور کند.
درنهایت نیز با معرفی برنامه مدیریت استرس مالی، راهکارهایی برای بهبود عملکرد در کسب‌وکار یا سرمایه‌گذاری مطرح می‌شود.در گام نخست باید به این موضوع اشاره‌کنم که خواندن این کتاب نه‌تنها برای سرمایه‌گذاران، کارآفرینان و صاحبان کسب‌وکار مفید است، بلکه برای تمام افرادی که به دنبال رسیدن به اهداف خاص در زندگی هستند نیز می‌تواند راهگشا باشد. از مزایای دیگر این کتاب تمریناتی است که در خلال مباحث آورده شده است و درنتیجه مجبور می‌شوید زمان‌هایی را به حل تمرینات کتاب اختصاص دهید. پرسشنامه سنجش شخصیت یکی از مواردی است که با پاسخ‌گویی به آن می‌توانید مسیر راه خود را شفاف‌تر کنید.
کتاب روان‌شناسی بازار توسط محمد شبانی در پاییز 1394 نوشته شده است و در سال 1396 توسط انتشارات بورس چاپ شده است.
شاید در نگاه اول کتابی با 424 صفحه مطالب علمی، کتاب ثقیلی به نظر برسد، به‌خصوص اینکه فهم و درک برخی بخش‌ها فصول نیاز به چند بار بازخوانی دارد. اما نتیجه پایانی، خوشایند و رضایت‌بخش است.  چراکه در هنگام مطالعه کتاب مجبور می‌شوید مسیر سرمایه‌گذاری یا کسب‌وکار خود را چندین بار بررسی کرده و در خلال آن به اشتباهات و نقاط ضعف و قوت خود پی می‌برید. درنتیجه می‌توانید در سرمایه‌گذاری‌های بعدی، مسیر کم‌اشتباه‌تری را در پیش بگیرید.
در روی دیگر سکه، مطالب کتاب یکدست نیست. برخی مطالب کتاب به‌طور مشخص ترجمه خط به خط از منابع خارجی است و این مسئله در نوع جمله‌بندی و گنگ بودن برخی بخش‌ها مشخص است. اما آن بخش‌هایی که به قلم نویسنده، نگارش شده است هم خواناست و هم قابل‌فهم. این موضوع از سوی دیگر نشان می‌دهد برخی فصول قبل‌تر آماده‌شده است و برخی فصول و بخش‌ها در دقایق نود به دست ناشر رسیده است، چراکه ویراستاری آن بخش‌ها خالی از اشکال نیست. بااین‌حال، مزایای این کتاب بسیار بیشتر از خرده‌اشکالات آن است. به‌خصوص اگر به حوزه مالی رفتاری علاقه دارید، این کتاب می‌تواند برای شما لذت‌بخش باشد.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    امیرحسین واعظ

برچسب‌های خبر