کارتونیست‌ها و وعده‌های انتخاباتی

یکی از دغدغه‌های همیشگی خانه کاریکاتور اصفهان مسائل اجتماعی است که در قالب همکاری با سازمان‌های مختلف و با هدف فرهنگ‌سازی ارائه شده است. سال گذشته همکاری مشترک خانه کاریکاتور و اداره امور اجتماعی سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با پروژه سالمند موفق آغاز شد که این روزها نمایشگاهی از کاریکاتورها به همراه محتوایی در قالب طنز در ایستگاه‌های مختلف متروی اصفهان دیده می‌شود و مجموعه مکتوب آن نیز در دست تهیه است.

 

تاریخ انتشار: 08:56 - سه شنبه 1400/03/4
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
no image

همچنین کودکان کار دومین همکاری خانه کاریکاتور با اداره امور اجتماعی شهرداری است که با هدف فرهنگ‌سازی برای شهروندان درحال آماده‌سازی است که مجموعه مکتوب و نمایشگاه آن نیز ارائه خواهد شد. اما یکی دیگر از پروژه‌های خانه کاریکاتور اصفهان در سال جاری مسابقه فصلی با موضوع وعده‌وعیدهاست که براساس شعارهای کاندیداها در انتخابات مختلف کشور ارائه شده و علاقه‌مندان تا دهم خردادماه فرصت دارند آثار خود را به خانه کاریکاتور اصفهان ارسال کنند.

سالمند موفق با هدف فرهنگ‌سازی برای عموم

پیام پورفلاح در این باره می‌گوید: «خانه کاریکاتور اصفهان از سال‌های گذشته با دستگاه‌های فرهنگی که بخش فرهنگی دارند یا کار فرهنگی می‌کنند ارتباط داشته است و عموما این همکاری‌ها به درخواست آن سازمان‌ها انجام شده؛ چراکه که قصد دارند در حوزه فرهنگ‌سازی تولید اثر داشته باشند و به همین منظور کاریکاتور را انتخاب می‌کنند یا در مشاوره با ما به کاریکاتور می‌رسند که ابزار هنری مناسبی برای انتقال مفاهیم با هدف فرهنگ‌سازی است.»

مدیر خانه کاریکاتور اصفهان می‌افزاید: «ما در خانه کاریکاتور سال‌هاست که با بخش‌های مختلف شهرداری از جمله اداره اجتماعی سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان کار کرده‌ایم؛ ضمن اینکه باتوجه به فعالیت پیشین در کمیته فرهنگ شهروندی شهرداری، این آشنایی به لحاظ ساختاری کار نیز  از گذشته با رشته کاریکاتور شکل گرفته بود. بر این اساس، سال گذشته پیرو چند جلسه با مدیران اداره اجتماعی شهرداری پیشنهاد بر این بود که بتوانیم با موضوعات مرتبط با آسیب‌ها و معضلات اجتماعی و با هدف فرهنگ‌سازی و آگاهی‌رسانی به اجتماع آثار کاریکاتوری تولید کنیم.»

او با اشاره به اینکه نخستین همکاری خانه کاریکاتور اصفهان با اداره اجتماعی شهرداری در سال گذشته با موضوع سالمند موفق شکل گرفت، تصریح می‌کند: «مجموعه اداره اجتماعی برای تولید آثار کاریکاتور اولویت بندی خاصی داشتند و زمانی که این همکاری را اواخر پاییز سال قبل شروع کردیم، رونمایی تولیدات به مناسبت روز سالمند اتفاق افتاد و به این ترتیب اولین فعالیت خانه کاریکاتور با اداره امور اجتماعی شهرداری با موضوع سالمند شکل گرفت که در این خصوص اولویت‌ها و دغدغه‌های اداره اجتماعی در فرایندهای تولید محتوا و توضیحات علمی موردنظر بوده است و بعد از برگزاری جلسات و اتاق فکرها، طرح‌های اولیه انجام شده و توسط کارفرما و کارشناسان مجموعه خانه کاریکاتور مورد بررسی قرار گرفته و انتخاب شدند.»

نمایش در ایستگاه‌های متروی اصفهان

این کاریکاتوریست یادآوری می‌کند: «مجموعه سالمند موفق با هدف فرهنگ‌سازی برای عموم تولید شد تا مردم ضمن آشنایی با دوره سالمندی، با شیوه‌های ارتباط با سالمند هم آشنا شوند؛ ضمن اینکه بخشی از مخاطبان آن نیز سالمندان بودند تا بدانند دوره سالمندی موفق چه ویژگی‌هایی دارد و چطور می‌توانند به آن برسند که در انتخاب آثار، مسائل هنری، خلاقیت، بکر بودن ایده، قدرت‌های طراحی، تکنیکی و همچنین تناسب طرح‌ها با سیاست کارفرما درخصوص فرهنگ‌سازی در زمینه سالمند از جمله محورهای موردنظر بوده است.» پورفلاح بابیان اینکه مجموعه سالمند موفق دارای یازده اثر است، ادامه می‌دهد: «باتوجه به اینکه آثار هنری ممکن است مفهومی بوده و ارتباط آن‌ها با عموم مردم تا حدی سخت باشد ما تصمیم گرفتیم برای هر اثر یک محتوای طنز مکتوب نیز طراحی کنیم تا فهم کار بهتر و راحت‌تر شود، به همین دلیل برای این یازده اثر یازده متن کوتاه طنز نیز نوشته و به یک مجموعه تبدیل شدند که فرایند تولید مجمومه سالمند موفق به عنوان اولین همکاری خانه کاریکاتور اصفهان با اداره اجتماعی سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در پایان سال گذشته به اتمام رسید. سپس نمایشگاهی از این آثار در مجموعه ایستگاه‌های متروی اصفهان ایجاد شد و آثار همراه با محتوای مکتوب طنز به صورت نمایشگاهی در ابعاد خیلی بزرگ در ایستگاه‌های مترو نصب شد؛ ضمن اینکه مجموعه مکتوب آن نیز به زودی منتشر خواهد شد.»

شهروندان و کودکان کار

پورفلاح می‌گوید: «در ادامه همکاری با اداره اجتماعی سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان دومین اولویت این اداره موضوع کودکان کار با هدف فرهنگ‌سازی بود که شهروندان مخاطب اصلی در این پروژه هستند تا در این زمینه فرهنگ‌سازی انجام شده و ضمن آشنایی شهروندان با پدیده کودکان کار و دانستن شأن، منزلت و شیوه درست ارتباط با آن‌ها، روشن شود که وظیفه و جایگاه و شأن کودک، کار نیست و تحصیل است و شهروندان با چگونگی برخورد با مباحث مرتبط با کودکان کار آشنا باشند مثلا بدانند که وقتی کودک کار مورد آزار قرار می‌گیرد چه باید بکنند و با کجا تماس بگیرند و چه کسی را مطلع کنند.مدیر خانه کاریکاتور اصفهان می‌افزاید: «بعد از ارائه محتوای این بخش و طرح‌های اولیه، جلسه بررسی و داوری با کارفرما انجام شد و پانزده اثر انتخاب شدند که در مرحله اجرا قرار دارند و به‌زودی وارد مرحله طراحی گرافیک و نویسندگی متن خواهند شد و مانند پروژه سالمند موفق نمایشگاه‌های شهری پروژه کودکان کار نیز برگزار می‌شود؛ ولی مکان و زمان نمایشگاه در آینده مشخص خواهد شد، ضمن اینکه مجموعه مکتوب آن به عنوان دومین مجموعه همکاری خانه کاریکاتور اصفهان با اداره اجتماعی شهرداری منتشر می‌شود.»

مسابقه فصلی کارتون

پورفلاح همچنین بابیان اینکه یکی دیگر از برنامه‌های خانه کاریکاتور اصفهان در سال 1400 مسابقه فصلی کارتون است، می‌گوید: «ما در خانه کاریکاتور پروژه‌ها و نمایشگاه‌های متعددی داریم که همگی دوستان برای یک هدف مشترک در آن مشارکت می‌کنند. رویکرد ما در مسابقه فصلی کارتون نیز تقریبا مانند قبل و هدفمان تولید آثار فاخر و درعین حال کشف استعداد و تربیت هنرمندان جوان و ایجاد بستر برای این کشف است؛ بر این اساس، برگزاری مسابقه‌ای به شکل فصل را تعریف کردیم که در هر فصل موضوعی دارد و ممکن است آن موضوع به مناسبت روز ارتباط داشته یا نداشته نباشد.» او ادامه می‌دهد: «فصل اول مسابقه فصل کارتون با موضوع وعده‌وعیدها و شعارهای توخالی انتخاب شده و به این موضوع می‌پردازد که در زمان‌های نزدیک به ادوار مختلف انتخابات در کشور، بسیاری از کاندیداهایی که قرار است مقام و منصبی بگیرند شعار و وعده‌وعید می‌دهند که فلان کار را می‌کنیم یا نمی‌کنیم؛ این درحالی است که بسیاری از وعده‌ها عملی نمی‌شود و یا اصلا در حوزه اختیارات آن مسئولیت نیست و یا وقتی که آن فرد توسط مردم انتخاب می‌شود وعده‌وعیدها و شعارهای خود را فراموش می‌کنند، یا نمی‌تواند و یا نمی‌خواهند و انجام نمی‌دهند.»

وعده‌وعیدهای انتخاباتی

مدیر خانه کاریکاتور اصفهان بابیان اینکه مسابقه فصلی کارتون با موضوع وعده‌وعیدها نگاهی انتقادی نسبت به شعارهای کاندیداهای انتخابات است، تصریح می‌کند: «این مسابقه ویژه اعضای خانه کاریکاتور اصفهان است؛ اما محدودیتی برای حضور شهرهای دیگر وجود ندارد و هنرمندان دیگر شهرها نیز می‌توانند به عنوان مهمان و بر اساس شرایط موجود در مسابقه شرکت کرده و در این رقابت حضور داشته باشند. تکنیک و تعداد آثار ارسالی نیز آزاد و آخرین مهلت برای ارسال دهم خردادماه سال جاری است؛ ضمن اینکه در این خصوص یک کارگاه ایده‌یابی نیز در خانه کاریکاتور اصفهان برگزار شده است.»  پورفلاح می‌افزاید: «بعد از داوری آثار که توسط خانم‌ها مهناز یزدانی، منصوره دهقانی و آقای مجتبی حیدرپناه انجام می‌شود، به سه رتبه نخست جوایز ارزنده‌ای اهدا می‌شود و آثار برتر در سایت و صفحات مجازی متعلق به حوزه هنری و خانه کاریکاتور اصفهان به‌صورت نمایشگاه مجازی ارائه می‌شوند، همچنین تعدادی از این آثار نیز به موشن کارتون یا شبه انیمیشن تبدیل خواهند شد؛ همچنین مجموعه نمایشگاهی و مکتوب آن در پایان سال ارائه می‌شود.»

 

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    شیرین مستغاثی

برچسب‌های خبر