پاراالمپیکی‌ها

شانزدهمین دوره بازی‌های پاراالمپیک از ۲ تا ۱۴ شهریور به میزبانی توکیو برگزار می‌شود و کاروان ورزشی ایران با نام «سردار دل‌ها» با ۶۲ ورزشکار، نهمین حضور خود در پاراالمپیک را تجربه خواهد کرد. اولین حضور ورزشکاران ایرانی در پاراالمپیک در رقابت‌های ۱۹۸۸ سئول ثبت شد و از آن دوره بدون وقفه ادامه داشته؛ اما حضور اصفهانی‌ها در میدان پاراالمپیک برای نخستین بار در آتن 2004 رخ داد و طی ادوار گذشته به جز المپیک لندن، نمایندگان نصف‌جهان در کاروان اعزامی ایران حضور داشته‌اند.

تاریخ انتشار: 10:08 - سه شنبه 1400/06/2
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

در آستانه شروع پاراالمپیک توکیو که با توجه به وضعیت کرونایی با شرایط ویژه و بدون حضور تماشاگر برگزار می‌شود، مروری بر حضور ورزشکاران استان در ادوار گذشته و همچنین نمایندگان نصف‌جهان در این دوره خواهیم داشت.

پاراالمپیک آتن 2004

علی نادری: اولین حضور اصفهانی‌ها در پاراالمپیک با کسب خوش‌رنگ‌ترین مدال برای همیشه جاودانه شد. علی نادری، جانباز 70درصد اصفهانی که سابقه قهرمانی در رقابت‌های جهانی و آسیایی را نیز دارد، در رشته پرتاب نیزه با ثبت رکوردی ویژه موفق به کسب قهرمانی شد و بر سکوی اولی این مسابقات ایستاد. مدال نادری تنها مدال نصف‌جهان در این رویداد مهم محسوب می‌شود و ورزشکار دیگری از استان نتوانسته به مدال برسد.

فرهاد رایگا: فرهاد رایگا نیز که از جانبازان ورزشکار است و سابقه قهرمانی در بازی‌های آسیایی را دارد، یکی از اعضای تیم ملی دوومیدانی کشورمان بود؛ اما دستش از مدال کوتاه ماند و پرونده تنها حضورش با مقام چهارمی بسته شد.

قاسم جوانی: قاسم جوانی جانباز اصفهانی دیگری بود که در رشته تیراندازی، کاروان ایران را همراهی می‌کرد و با رتبه هفدهمی به کارش پایان داد. جوانی که سابقه فعالیت در چند رشته را دارد، در سال‌های گذشته در رشته ورزش زورخانه‌ای فعال بوده است.

پاراالمپیک پکن 2008

علی الهی: این ورزشکار اصفهانی یکی از باسابقه‌ترین دونده‌های بخش نابینایان و کم‌بینایان ایران است که سال‌ها نیز عضو تیم ملی بوده است. الهی در پاراالمپیک پکن در دو ماده 5 هزار و 10 هزار متر با حریفان به رقابت پرداخت و با وجود صعود به فینال، از کسب مدال بازماند.

محمد سرنجی: این ورزشکار کاشانی از باسابقه‌ترین بازیکنان تیم ملی گلبال ایران است که همچنان در تیم ملی حضور دارد و با این تیم در رقابت‌های متعددی شرکت کرده است. سرنجی در پاراالمپیک پکن، تیم ملی کشورمان را همراهی می‌کرد و با این تیم به رتبه نهمی رسید.

پاراالمپیک ریو 2016

علیرضا مختاری: این دونده اصفهانی که سابقه قهرمانی در بازی‌های پاراآسیایی اینچوان را دارد و با تجربه بین‌المللی چند ساله راهی پاراالمپیک ریو شده بود، برای پاراالمپیک ریو در ترکیب تیم ملی دوومیدانی قرار گرفت؛ اما فوت مادرش پس از اعزام او به ریو، باعث شد تا از لحاظ روحی افت کرده و در نهایت نیزدر مسابقه پرتاب وزنه کلاس F53 در رده چهارم قرار گرفت.

هادی نوری: این ورزشکار نجف‌آبادی پس از قهرمانی در بازی‌های پارآسیایی، در رقابت‌های انتخابی نیز سهمیه حضور در پاراالمپیک را به دست آورد و راهی ریو شد. نوری که در رشته کامپوند تیراندازی با کمان فعالیت دارد، در میدان ریو تا مرحله یک شانزدهم صعود کرد؛ اما در مرحله یک هشتم از دور مسابقات کنار رفت.

زینب ملکی: تیم ملی والیبال نشسته بانوان با نایب‌قهرمانی در بازی‌های پاراآسیایی، برای نخستین بار سهمیه حضور در المپیک را کسب کرد و راهی این رویداد شد که زینب ملکی، ملی‌پوش باسابقه این رشته نیز تیم ملی را همراهی می‌کرد. ملکی به همراه تیم ملی والیبال نشسته به‌عنوان پنجمی جهان رسید.

ایمان بگ‌زاده: تیم ملی بسکتبال با ویلچر پس از مدتی وقفه یک بار دیگر فرصت حضور در پاراالمپیک را به دست آورد و ایمان بگ‌زاده نیز به‌عنوان نماینده ورزش اصفهان تیم ملی را همراهی می‌کرد. تیم ملی بسکتبال با ویلچر کشورمان در این رقابت‌ها به رتبه دهمی دست یافت.

Tokyo 2020

علیرضا مختاری: پس از ناکامی در کسب مدال در پاراالمپیک ریو، مخـتـــاری طی ســال‌هــای گذشته تمرکزش را روی مدال‌آوری در این رویداد بزرگ گذاشته است. در جدول پیش‌بینی کسب مدال کاروان ورزشی ایران، نامی از مختاری دیده نمی‌شود؛ اما تمام تلاشش را به کار گرفته تا با کسب مدال، نتیجه زحماتش در دوره‌های گذشته را بگیرد. ابراهیم مؤمنی نیز به‌عنوان مربی، مختاری را همراهی می‌کند.

دانیال ذاکری: پس از اینکه تیم ملی بسکتبال با ویلچر سهمیه پاراالمپیک را کسب کرد، مسئولان کمیته ملی پاراالمپیک، قصدی برای اعزام این تیم به این رقابت‌ها نداشتند؛ اما اعتراض اهالی این رشته و فشار رسانه‌ای باعث شد تا بسکتبال با ویلچر نیز در جمع رشته‌های اعزامی جای بگیرد و دانیال ذاکری و دیگر هم‌تیمی‌هایش فرصت شرکت در این رویداد مهم را به دست بیاورند.

ایمان بگ‌زاده: این ورزشکار باسابقه که طی سال‌های گذشته پای ثابت اردوهای تیم ملی بوده، پس از دوران کرونا نیز تلاش کرد تا با حفظ آمادگی لازم در ترکیب تیم ملی قرار بگیرد. بگ‌زاده با تجربه یک پاراالمپیک، یکی از ملی‌پوشان باسابقه در ترکیب تیم اعزامی است که برای موفقیت این تیم تلاش می‌کند.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط