مصرف‌کننده یا بورسی؟ مسئله این است

نوسان‌های ارزی طی سال‌های گذشته دو عبارت جدید را در میان واسطه‌های بازار مسکن رایج کرد: «مصرف‌کننده یا بورسی؟» شرایط معامله و قیمت خریدوفروش به اینکه طرف معامله مصرف‌کننده باشد یا بورسی بستگی دارد. منظور از مصرف‌کننده، خریدار یا فروشنده واقعی است؛ خریداری که می‌خرد تا در آن ملک زندگی کند ولی بازاریان به دلال‌های بازار مسکن بورسی می‌گویند؛ آن‌ها ملک را می‌خرند تا با قیمت بالاتر بفروشند. آن‌ها واسطه‌اند و این واسطه‌ها همیشه کمتر می‌خرند و بیشتر می‌فروشند و همین اتفاق به صورت غیرمستقیم بر قیمت‌ها در بازار مسکن اصفهان تأثیر گذاشته است.

تاریخ انتشار: 10:07 - شنبه 1400/06/20
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
no image

بورسی‌ها نه سازنده‌اند، نه ارزش‌افزوده‌ای روی ملک ایجاد می‌کنند، فقط به دنبال موقعیت خوب می‌گردند تا با قیمت کمتر از عرف بازار بخرند و با قیمتی بیشتر بفروشند.

ظهور بورسی‌ها

بورسی‌ها پدیده تازه‌ای در بازار مسکن اصفهان نیستند؛ ولی به گفته فعالان بازار طی یکی دو سال گذشته تعداد آن‌ها افزایش یافته است. فاطمی، یکی از مشاوران املاک شهر اصفهان، می‌گوید: «ما همیشه بورسی داشتیم، آن‌ها بخشی از بازار ما بودند؛ ولی امروز ما بخشی کوچکی از بازار آن‌ها هستیم.» کارکردن در حرفه بورسی‌های بازار مسکن راحت است، نه نیاز به مجوز قانونی دارد، نه حتی اجاره یک مغازه! فاطمی در این‌باره می‌افزاید: «انگار معاملات را بو می‌کشند. تا می‌آییم یک خریدار واقعی را به فروشنده واقعی برسانیم، بورسی‌ها از راه می‌رسند.» به تعبیر فعالان بازار مسکن اصفهان، بورسی‌ها اجازه کاهش قیمت‌ها را نمی‌دهند. فاطمی در این‌باره می‌گوید: «فروشنده 5درصد ارزان‌تر بفروشد بورسی می‌خرد و 5درصد گران‌تر می‌فروشد، آن‌ها قیمت ملک را بالا می‌برند؛ زیرا در معامله واسطه‌اند.» حضور بورسی‌ها در معاملات بازار مسکن لزومی ندارد؛ ولی آن‌ها شبانه‌روز به دنبال فروشندگان عجول می‌گردند، ملک آن‌ها را زیر قیمت می‌خرند و با قیمت بیشتری در بازار مسکن عرضه می‌کنند.

قیمت بورسی قیمت مصرف‌کننده

قیمت مـلـک برای بـورســی‌هـــا کـمـتـر از مصرف‌کننده است. آن‌ها مردم عادی و خریداران واقعی بازار مسکن را «مصرف‌کننده» می‌نامند. یکی از این بورسی‌ها درباره اختلاف قیمت خودشان با مصرف‌کننده واقعی به اصفهان‌زیبا گفت: «بورسی‌ها معاملات بازار مسکن را روان می‌کنند و حق داریم سود ببریم، اگر شخصی برای فروش عجله دارد ما فقط پول نقد داریم، انتظار دارید به همان قیمت به خریدار بفروشیم؟» قیمت بورسی آپارتمان در بسیاری از مناطق شهر اصفهان بین یک تا 5 درصد کمتر از قیمت مصرف‌کننده است.

بازار مسکن بدون بورسی‌ها

آیا حـضــور بـورســی‌هـا در بـازار مـسـکـن ضرورت دارد؟ فاطمی، فعال بازار مسکن اصفهان، در این‌باره می‌گوید: «مشاوران املاک و فعالان بازار مسکن فروشنده و خریدار را به هم می‌رسانند و پس از عقد قرارداد درصد مشخصی کمیسیون می‌گیرند؛ ولی بورسی‌ها از خریدار می‌خرند و به فروشنده می‌فروشند.» فعالان بازار مسکن گزارش می‌دهند بورسی‌ها بارها معاملات آن‌ها را بر هم زده‌اند تا در معامله دلال باشند.
فاطمی در این‌باره بیان می‌کند: «بورسی‌ها چندین مرتبه در هفته با من تماس می‌گیرند، فلان معامله را به‌هم‌بزن و با قیمت کمتری برای من بخر. اگر قبول نکنیم فروشنده و خریدار را پیدا می‌کنند و با وعده‌های دروغین معامله را به هم می‌زنند.»

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    سعیده غفاری

برچسب‌های خبر