سایه خشک‌سالی بر سر باغ‌ها

از ابتدای سال آبی جاری، کم‌بارشی شدیدی در کشور و استان اصفهان حاکم شد؛ به‌گونه‌ای که بر اساس آمار ایستگاه‌های هواشناسی، بارش‌های امسال نسبت به متوسط بلندمدت ۳۰ درصد و نسبت به سال گذشته ۳۵درصد کاهش نشان می‌دهد. نتیجه این قهر آسمان با زمین و کاهش شدید بارش‌ها، به خطر افتادن حیات باغ‌های استان بود؛ طوری که به گفته مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان نیمی از باغ‌های مثمر این استان با حدود ۴۰هزار هکتار دچار خشک‌سالی شده‌اند.

تاریخ انتشار: 10:03 - دوشنبه 1400/06/22
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

کاهش بارندگی و افزایش گرمای هوا در سال زراعی جاری در اصفهان بخش کشاورزی این استان را دچار آسیب فراوانی کرده است. این را مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان می‌گوید. هرچند به گفته احمدرضا رئیسی‌زاده آب‌رسانی سیار در بخشی از اراضی باغی استان انجام‌شده است، اما او تأکید می‌کند توجه به برنامه آمایش سرزمینی در کشت محصولات کشاورزی مهم است.در این راستا توسعه کشت گلخانه‌ای و استفاده از روش‌های جدید آبیاری و انتقال آب با استفاده از لوله به جای کانال و جوی آب برای کاهش هدررفت منابع برای جلوگیری از خشک‌شدن بخش کشاورزی موردتوجه است.رئیسی‌زاده عدم استقبال کشاورزان از بیمه مراتع و باغ‌ها را در کنار خشک‌سالی، عامل مهمی در خسارت‌ها می‌داند و می‌گوید: در سال زراعی امسال کمتر از ۵۰ درصد باغ‌ها تحت پوشش بیمه قرارگرفته‌اند. او ضمن هشدار به باغداران که باغ‌های خود را در سال زراعی آینده بیمه کنند، تأکید کرد: بیمه هنگام بروز حوادث طبیعی امکان جبران بخشی از خسارت‌ها را فراهم می‌کند. مجموع اراضی باغی اصفهان حدود ۸۰ هزار هکتار است و مجموع تولیدهای باغی و گلخانه‌ای در شرایط عادی حدود ۸۰۰ هزار تن برآورد می‌شود.

خشک‌سالی بی‌سابقه در 50 سال اخیر

درهمین‌باره مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از خسارت بالای خشک‌سالی به باغ‌های فعال و قدیمی استان خبر می‌دهد. به گفته منصور شیشه‌فروش، استان اصفهان امسال بیشترین آسیب را بر اثر خشک‌سالی و کم‌آبی کشور متحمل شد؛ به‌طوری‌که به هزاران هکتار باغ‌های فعال و قدیمی استان خسارت وارد شد. او که معتقد است امسال موضوع خشک‌سالی و کم‌آبی در کشور، شرایط خاصی داشته و در ۵۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است، خبر می‌دهد که در استان اصفهان شدیدترین شرایط خشک‌سالی را تجربه می‌کنیم. به گفته او، در بهار و تابستان امسال بیش از ۵۰درصد کاهش بارندگی نسبت به بلندمدت را شاهد بودیم که این شرایط باعث شد اثرات خشک‌سالی در استان ویژه شود.

 افزایش کانون‌های گردوغبار

افزایش دما در تابستان عامل تأثیرگذار دیگری است که مدیرکل مدیریت بحران استانداری از تبعات منفی آن خبر می‌دهد. شیشه‌فروش می‌گوید: به‌طورکلی در تابستان امسال شاهد افزایش دما (۲ تا ۶ درجه) در استان نسبت به مدت مشابه بودیم که باعث شد وزش بادهای گرم و خشک، نم و رطوبت خاک را به‌شدت از بین ببرد و شرایط بحرانی را به‌وجود بیاورد. خشک‌سالی امسال در استان همچنین باعث افزایش کانون‌های گردوغبار شد. در استان اصفهان بیش از ۳۲۰۰ هکتار بیابان وجود دارد و هشت شهرستان دچار معضل گردوغبار هستند. شیشه‌فروش به اثرات بحران گردوغبار بر استان و ازجمله فرونشست زمین می‌پردازد و خاطرنشان می‌کند: از ابتدای سال جاری تاکنون ۴۵ روز ناسالم در شهر اصفهان و ۲۰ روز ناسالم را در شهر اردستان تجربه کردیم. همچنین امسال شرایط کمبود آب و خشک‌سالی باعث ایجاد فرونشست زمین شده و بیشتر دشت‌های استان اصفهان ازجمله دشت اردستان با فرونشست ۵ تا ۱۸ سانتی‌متر درگیرهستند.

 تنش آبی درختان حاشیه زاینده‌رود

به گفته او، کم‌آبی و خشک‌سالی باعث شده بیش از ۱۰۰هزار هکتار از اراضی کشاورزی حاصلخیز محدوده زاینده‌رود کشت نشود؛ همچنین ۱۶ کانون بحران فرسایش بادی در استان اصفهان شناسایی و مطالعه شده که بیش از یک‌میلیون و ۹۰ هزار هکتار وسعت دارد. از دیگر تبعات خشک‌سالی امسال در استان این بوده که بیش از ۴۴ هزار رأس گونه‌های جانوری در نقاط مختلف و عرصه‌های حفاظت‌شده با کمبود آب و علوفه مواجه شده‌اند که مدیریت بحران استانداری تنها توانسته است بااعتبار ۲۵ میلیارد ریال مشکل کم‌آبی این حیوانات را برطرف کند. استان اصفهان امسال بیشترین آسیب را بر اثر خشک‌سالی و کم‌آبی کشور متحمل شد و این موضوع در تاریخ استان بی‌سابقه بوده است. امسال کم‌آبی باعث شده به باغ‌های فعال و قدیمی استان خسارت وارد شود؛ همچنین ۵۰۰ هزار اصله درخت کهن و قدیمی اطراف زاینده‌رود در معرض تنش آبی شدید قرارگرفته است. از ابتدای خردادماه سال جاری تاکنون بیش از ۵۸ شهر و ۳۶۰ روستای استان اصفهان در معرض کم‌آبی قرار دارند که باعث افزایش آب‌رسانی سیار در سطح استان شده است. شیشه‌فروش با بیان این مطالب تأکید می‌کند که مطالبه جدی مسئولان و شهروندان استان از وزارت نیرو احیای رودخانه زاینده‌رود و تالاب گاوخونی است که این وزارت را مکلف می‌کند پیگیر حقابه‌های قانونی کشاورزان و حقابه‌های زیست‌محیطی شود.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    اکبر منتشلو

برچسب‌های خبر