قولنج‌درمانی علیه فشارخون بالا و پایین

یکی از بیماری‌هایی که در حال حاضر جزو بیماری‌های زمینه‌ای برای ابتلا به کووید19 است، اختلال در فشارخون است؛ ازاین‌رو پیگیری برای رفع آن ضروری است؛ اما یکی از راهکارهای ویژه برای مهار این بیماری به‌کارگیری قولنج‌درمانی است که در رابطه با آن، حکیم بهنام یوسفیان، متخصص قــولــنـــج‌درمــانــی و محــقــق طــب سـنــتــی، توضیح‌هایی ارائه می‌دهد.

تاریخ انتشار: 23:14 - سه شنبه 1400/06/30
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

فشارخون بالا و قولنج‌گیری

بیش از 30 سال پیش، فشارخون بالا را علت پیری می‌دانستند؛ چون علائمی که دیده می‌شود، رسوب‌های گچی داخل رگ‌ها به‌مرورزمان است. بر اثر این رسوب‌ها، رگ‌ها حالت نرمی خود را از دست می‌دهند و به دلیل کمبود انعطاف‌پذیری، شکننده و تنگ می‌شوند؛ طوری که جریان خون اصطکاک بیشتری پیدا کرده و باید با فشارخون بیشتری حرکت کند؛ یعنی قلب باید بیشتر فعالیت کند که در این صورت انسان احساس ناراحتی‌های مختلفی خواهد کرد. ازجمله این ناراحتی‌ها، احساس ضربان و گردش در شقیقه، تغییررنگ پوست به حالت قرمز غیرطبیعی، تنفس کم و ناراحتی قلبی  است.اما امروزه افراد جوان نیز در سنین 20 تا 40 به این بیماری مبتلا می‌شوند؛ بنابراین آن را علامت پیری نمی‌توان دانست؛ بلکه باید علل این بیماری را در اثرات واکنشی محیط دانست؛ مثل مشکلات زیاد زندگی در خانواده و محیط کار، کمی حرکات جسمی، پرخوری و استفاده از سیگار و مشروبات الکلی و… .
بیشتر اوقات علائمی مثل جمع‌شدن خون در سر، احساس سرگیجه، صدای زوزه در گوش‌ها و زود عصبانی‌شدن و تپش و سنگینی قلب در هنگام حرکات جزئی و سبک را نادیده می‌گیرید؛ درحالی‌که فشارخون بالا بی‌صدا، ولی با این علائم به‌وجود می‌آید.
فشارخون طبیعی در هر سن 120 روی 80 است و وقتی از فشارخون بالا صحبت می‌شود که اندازه آن‌ها 140 روی 90 یا بیشتر باشد؛ در این صورت باید برای نرمال‌کردن آن کوشید تا مبادا بیماری‌های قلبی و رگی ایجاد شده و نهایتا به سکته‌های قلبی و مغزی و مرگ منجر شود.
قولنج‌گیری برای فشارخون بالا، در کنار معالجه پزشکی مثل کنترل تغذیه و ورزش، به قرار زیر انجام می‌شود:
 دو طرف انگشت میانی دست چپ را میان انگشتان نشانه و شست دست راست گرفته و محکم فشار دهید و محکم بکشید؛ طوری که می‌خواهید سر انگشت میانی را بکنید؛ سپس با انگشت دست راست همین عمل را پنج بار در روز و هر بار به مدت سه دقیقه انجام دهید.
نرمک گوش چپ را بین انگشت شست و سر ناخن انگشت نشانه گرفته و به‌طور ملایم فشار دهید.
 بین جایی که انگشت شست دست چپ تمام می‌شود و مچ دست شروع می‌شود، به‌طور ملایم فشار دهید.
  قسمت فرورفتگی زیر زانوی پای چپ را با سر انگشت میانی یا نشانه ماساژ دهید.
 توجه: سر انگشت را به‌آرامی ماساژ دهید و به‌طرف چپ بدن بکشید. آرامش در انجام این کار مهم است (در فشارخون زیاد امکان تشکیل رسوب‌ها پیدا می‌شود).
درمان طب گیاهی: روغن و سیر و بابونه را هر شب به تمام بدن ماساژ دهید. زرشک (40 گرم)، تخم شنبلیله (‌30 گرم)، قره‌قات (15 گرم) و لیموعمانی (15 گرم) تهیه‌کرده و هر بار یک قاشق غذاخوری با یک لیوان آب جوشانده و قبل از غذا میل کنید. برگ زیتون دم‌کرده و به‌جای چای مصرف کنید. تمرگجرات، عرق زیتون و قرقات را می‌توان مصرف کرد. آب‌غوره بدون نمک (نصف استکان) بعد از غذا میل شود؛ درضمن زرشک، برگ زیتون، لیموترش، سیب، توت سیاه، عناب، قره‌قات، شوید و گشنیز مفید است.

فشارخون پایین و قولنج‌گیری

خستگی شدید و سریع، سرگیجه و صدای صوت در گوش و فشار در سر به‌خصوص صبح‌ها پس از بیدارشدن از علائم و مضرات فشارخون پایین محسوب می‌شود.
این‌گونه افراد شب‌ها تازه سرحال می‌شوند؛ ولی نمی‌توانند زیاد سر پا بایستند. در مقابل انجام کارهای بدنی و روحی و کم‌خوابی و مشکلات عصبی زود بی‌حال یا حتی بیهوش می‌شوند؛ اما باعث بروز این بیماری، کمی حرکت و ورزش‌نکردن عضلات قلب است. بنابراین زیاد خوابیدن و کم‌کاری بدنی مضر است؛ ضمنا عضلات قلب و بدن بر اثر بی‌حرکتی ضعیف می‌شوند و درصورتی‌که قلب کارش در پمپ‌کردن مقدار خون کم نشود، کوچک می‌شود؛ همچنین قلب بر اثر کوچک‌ترین حرکت اضافی به ضربان بالایی می‌رسد. در اینجاست که به‌اشتباه گفته می‌شود که انسان قلبش ضعیف است. اگر فشارخون 100 روی 70 دارید، در قدم اول می‌توانید مقداری قهوه یا چای بنوشید و ورزش کنید؛ سپس با کمک اجرای دستورهای قولنج‌گیری، فشارخون را نرمال کنید.
فشارخون را با گذاشتن کف دست روی پشت گردن و پنج بار فشاردادن به‌آرامی بالا ببرید. سه بار در روز، ولی نه زمانی که بر اثر عصبانیت فشارخونتان خودبه‌خود بالا است.
  در هنگام نشستن روی صندلی پای راست را روی زانوی چپ گذاشته و انگشت کوچک دست چپ را روی قوزک داخلی پا قرار داده، به اندازه پهنای چهار انگشت زیر انگشت نشانه، نقطه‌ای را که با فشاردادن به آن احساس درد شدیدی می‌کنید، سه بار پی‌درپی ماساژ داده، سپس با پای چپ همین کار را سه بار در روز انجام دهید.
 با فشار کم و سه بار در روز با سر ناخن شست دست، روی قسمت کناری ناخن انگشت کوچکِ همان دست سه بار پی‌درپی فشار دهید. نقطه موردنظر بر اثر ماساژ فشاری، درد شدیدی حس می‌کند؛ به این دلیل با فشار کم انجام دهید؛ سپس با دست دیگر همین عمل را تکرار کنید. درصورتی‌که دستورهای فوق تأثیری بر بالابردن فشارخون شما نکرد، به پزشک مراجعه کنید؛ چون امکان اینکه اختلالی در یکی از اعضای بدن داشته باشید، وجود دارد.
 درمان طب گیاهی: هفت گیاه (خرما، کنجد، عسل، گردو، بادام، مویز و عصاره شیرین‌بیان)، ادویه‌جات، هل، فلفل، دارچین و زنجبیل تنظیم‌کننده جریان خون پایین هستند.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    لیلا کهلانی