خیابانِ پرونده‌به‌دست‌ها!

کافی است کمی عاشق شهر باشی و فرصت پیاده‌روی پیدا کنی، آن‌وقت است که تمام جزئیات خیابان‌ها و کوچه‌هایی که در آن‌ها راه می‌روی برایت جذاب خواهد شد و به آن‌ها توجه می‌کنی. تک‌تک آن جزئیات باعث می‌شود رغبت رفت‌وآمد در خیابان را پیدا کنی یا از دست بدهی یا حس خاصی به آنجا پیدا کنی.

تاریخ انتشار: 09:38 - شنبه 1400/07/10
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

هر خیابان در هر محله ویژگی‌های خاصی دارد و باعث ایجاد تمایز و جذابیت و حتی رازآمیزی آن‌ها می‌شود، این تفاوت‌ها در نوع پوشش، فرهنگ زندگی و عبورومرور و حتی میزان روشنایی خیابان در شب‌هنگام که از خانه‌ها به آن می‌رسد نیز متفاوت است. این تفاوت‌ها باعث شده است من در هر خیابانی که پا می‌گذارم به تمام جزئیات آن توجه کنم و سر از رازهای نهفته در آن‌ها در بیاورم.

شمس‌آبادی مانند رودخانه‌ای دربرگیرنده خیابان‌ها و کوچه‌های بسیار است

یکی از خیابان‌هایی که رفت‌وآمد بسیار زیادی در آن دارم و توجهم را بسیار به خود جلب کرده خیابان شمس‌آبادی است. این خیابان از یک‌سو به خیابان مطهری و از سوی دیگر به چهارراهی منتهی می‌شود که خیابان طیب و طالقانی در دو سویش قرار دارد.
خیابان شمس‌آبادی با طول تقریبی 1.3 کیلومتر و عرض 18 متر به دو بخش 9 متری تقسیم می‌شود که هر بخش نیز به دو قسمت تقسیم شده و در کل چهار لاین عبور خودرو را در خود جای‌داده است.
خیـــابــان شـــمس‌آبــادی مــانــند رودخــانــه‌ای بزرگ دربــرگیرنده خیابان‌ها و کوچه‌های بسیاری است و سرریز آن‌ها را در خود جای می‌دهد. از سمت خیابان مطهری که وارد خیابان شمس‌آبادی شویم، خیابان‌های عباس‌آباد، کوالالامپور و شیخ بهایی عمود بر آن شریان حیات یکدست آن را قطع می‌کنند و نقاط پرترافیک و شلوغی را به وجود آورده‌اند و درعین‌حال باعث اتصال شمس‌آبادی به خیابان‌های آذر و خلجا شده‌اند.
علاوه بر خیابان‌های پررفت‌وآمد، کوچه‌ها و بن‌بست‌های فراوانی نیز به این خیابان برخورد کرده است که کوچه‌های فروهر، جهان‌آرا و نگارستان از سمت شرق باعث اتصال این خیابان به پیاده‌راه چهارباغ عباسی شده و از سمت غرب نیز کوچه‌های باغ‌جنت و شاهزاده ابراهیم اتصال میان شمس‌آبادی و آذر را برقرار کرده‌اند. مادی نیاصرم نیز از این خیابان گذر کرده و این خیابان باعث ازدست‌رفتن اتصال و یکپارچگی آن مادی سرسبز شده است.

کاربری غالب شمس‌آبادی ساختمان‌های پزشکی است

کاربری غالب خیابان شمس‌آبادی ساختمان‌های پزشکی متعددی است که در این ساختمان‌ها چند دفتر وکالت هم دیده می‌شود و به همین علت بیشتر افرادی که در این خیابان دیده می‌شوند، پرونده‌ای به دست دارند. خواه پرونده پزشکی باشد یا وکالت! اما در کل این خیابان به پزشکان و کاربری‌درمانی معروف است.
وجود دو بیمارستان «عیسی بن مریم» و «سینا» باعث تجمع بیماران و آمبولانس‌هایی در پیاده‌روهای باریک این خیابان شده است و با وجود شیوع ویروس کرونا در یکی دوسال اخیر، افرادی که فقط قصد گذر از این پیاده‌روها را دارند با ترس از پیاده‌رو به گوشه‌ خیابان پناه برده و مسیر حاشیه خیابان را برای پیاده‌روی به پیاده‌روها ترجیح می‌دهند.

شمس‌آبادی بوی الکل و مواد ضدعفونی‌کننده می‌دهد!

عــلاوه بر بــیمارســتان چنـدین ساختمان پزشکی بزرگ نیز در خیابان شمس‌آبادی واقع شده است که آن‌ها نیز تجمعات فراوانی را به دنبال داشته‌اند. وجود حجم بالایی از بیمارستان و مطب دکتر و داروخانه در این خیابان باعث شده است بوی الکل و مواد ضدعفونی‌کننده عطر غالب در این خیابان باشد و حتی با گذر از خیابان و ورود به خیابان دیگر این بوی تیز در بینی مانده و تا ساعت‌ها گریبان‌گیر بویایی عابران خواهد بود.
شلوغی بیش از حد این خیابان قطعا و حتما باعث می‌شود از پیاده‌رو استفاده کنید. حتی برای مسیری کوتاه در پیاده‌روهای این خیابان نمی‌توان ثبات یافت.
بخشی از آن بسیار منظم و صاف است، بخشی از آن ناهمواری‌های بسیاری دارد و برای تمامی اقشار مناسب نیست.
 در تمام بخش‌ها و مسیر آن‌ها از مسیر مخصوص نابینایان و کم‌بینایان استفاده نشده است.
در بخش‌هایی از مدخل‌های خیابان به پیاده‌رو از رمپ استفاده نشده یا اگر هم باشد شیب نامناسبی دارد. فضای پیاده‌رو به نسبت جمعیتی که در محل حاضر می‌شود، بسیار باریک محسوب می‌شود و پاسخ‌گوی نیاز آن‌ها نیست و در بخش‌هایی از آن عابران خطر تصادف را به جان خریده و به‌جای پیاده‌رو از خیابان برای گذر استفاده می‌کنند.
در خیابان شمس‌آبادی علاوه بر کاربری درمانی کاربری‌های جاذب جمعیت دیگری نیز وجود دارد؛ از جمله چندین کاربری تجاری اعم از لبــاس‌فــروشی، کــفــش‌فـروشی، لوازم ورزشی و پزشکی، سوپرمارکت و کافه‌تریا، کاربری‌های آموزشی و خدماتی. تنوع کاربری در این خیابان به‌نسبت خوب است و می‌تواند نیازهای ساکنان آن را برطرف کند تا برای خرید مایحتاج روزانه خود نیازمند مراجعه به قسمت‌های دیگر شهر نباشند.

حمل‌ونقل عمومی در خیابان شمس‌آبادی رضایت‌بخش است

از نظر دسترسی و حمل‌ونقل عمومی خیابان شمس‌آبادی در موقعیت بسیار خوبی قرار گرفته است؛ زیرا علاوه بر خطوط اتوبوس متنوعی که از خودِ خیابان می‌گذرد، نزدیکی به دروازه‌دولت (میدان امام حسین) و مجاورت دو ایستگاه مترو امام حسین و انقلاب و همچنین نزدیکی به میدان انقلاب و سی و سه پل و خطوط اتوبوس فراوانی که از آنجا می‌گذرد، تأثیر بسزایی در این امر داشته است. شمس‌آبادی همچنین خیابانی زنده و برخوردار از نور و روشنایی مناسب در شب است. این خیابان تا ساعات پایانی شب میزبان رفت‌و‌آمد خودروها و عابران است و نمی‌توان آن را کاملا خلوت و خالی دید.
من هر روز دو مرتبه از خیابان شمس‌آبادی گذر می‌کنم، اما هر بار برایم تازگی دارد. افراد متنوعی که از این خیابان می‌گذرند و هرکدام به دنبال چیزی می‌گردند، برایم جذاب است. حجم زیادی از اهداف و مقاصد متفاوتی که می‌توان در این خیابان داشت، آن را به یکی از مهم‌ترین گذرهای اصفهان تبدیل کند.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    شقایق نصیری

برچسب‌های خبر