گرگاب؛ «روستاشهری» نیازمند توسعه

شهردار جدید گرگاب با اشاره به اینکه این منطقه یک روستاشهر است که به‌خاطر مهاجرپذیربودن با رشد جمعیت مواجه است، تأکید کرد: گرگاب به زیرساخت‌های فراوانی برای رسیدن به شهر ایدئال نیاز دارد؛ بر همین اساس کار خود را با سه اصل قانون، اخلاق و منفعت عمومی آغاز خواهم کرد.

تاریخ انتشار: 10:01 - دوشنبه 1400/07/19
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
no image

شهردار جدید گرگاب در نشستی با اشاره به اینکه متعلق به این شهر و مدیون آن است، گفت: به همین خاطر تمام تلاش خود را برای پیشرفت رفاه و رضایت مردم به‌کار می‌گیرم. در ابتدای کار دست یاری به‌سوی معتمدان، جوانان، ایده‌پردازان و اعضای شوراهای قبل دراز می‌کنم تا با کمک و هم‌فکری یکدیگر بتوانیم شهری درخور نام گرگاب بسازیم. روح‌الله شاه‌رجبیان گرگاب را یک روستاشهر دانست که به‌دلیل مهاجرپذیربودن با رشد جمعیت مواجه است. او تصریح کرد: گرگاب به زیرساخت‌های فراوانی برای رسیدن به شهر ایدئال نیاز دارد؛ بر همین اساس کار خود را با سه اصل قانون، اخلاق و منفعت عمومی آغاز خواهم کرد. او با اشاره به اینکه شهرداری یک نهاد عمومی و غیردولتی است، عنوان کرد: برای احیای فرهنگ شهروندی به کمک همه شهروندان گرگاب نیاز داریم. دیدگاهمان در شهرداری فراجناحی است و با آغوش باز از پیشنهاد‌ها و انتقادهای سازنده استفاده می‌کنیم.

لزوم ایجاد درآمد پایدار و کاهش هزینه‌ها

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری اصفهان نیز در این نشست با تأکید بر ضرورت وجود تعامل بین اعضای شوراها گفت: شورا و شهردار باید به قوانین مسلط بوده و به مقررات و وظایف خود آگاه و همواره در حال آموزش و پژوهش باشند؛ چراکه آموزش موجب ارتقای سطح توانایی می‌شود. غفار عرب با اشاره به اینکه وظایف شورا و شهرداری درزمینه تهیه بودجه و دفترچه عوارض و تفریق بودجه باید در موقع مقرر انجام شود، ادامه داد: در برخی شهرداری‌ها به‌کارگیری نیروی مازاد، موجب اختصاص بودجه به حقوق کارکنان و تعطیلی کارهای عمرانی شهری شده است. او با تأکید بر لزوم ایجاد درآمد پایدار و کاهش هزینه‌های شهرداری، گفت: هنر شهردار، ایجاد درآمد پایدار شهری است؛ لذا باید با شناسایی استعداد منطقه، درآمد پایدار ایجاد شود تا هم خدمات بهتری به شهروندان ارائه شود و هم در صورت کمبود یا تأخیر بودجه، شهرداری تعطیل نشود. عرب با بیان اینکه اعضای شورا و شهردار باید از ظرفیت خیران و سرمایه‌گذاران برای اجرای پروژه‌ها به‌منظور ایجاد اشتغال استفاده کنند، افزود: شوراها باید در چارچوب قانون تصمیم‌گیری کنند؛ در غیر این صورت تخلف محسوب می‌شود. شورا متولی شهر و شهرداری است و نباید به جبران کاستی و کمبود دستگاه‌های دولتی اقدام کند. او تأکید کرد: شهردار باید اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام را در اولویت قرار دهد؛ همچنین یک برنامه جامع در قالب کوتاه‌مدت یا بلندمدت تعریف کند تا در پایان دوره کاری، عملکرد خود را به شهروندان ارائه دهد.

نیازهای بحق مردم گرگاب

در ادامه، نماینده دو شهرستان شاهین‌شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی با تشکر از شهردار و شورای دوره پنجم از جسارت شورای ششم به‌خاطر انتخاب شهرداری جوان و بومی برای اولین‌بار تقدیر و تشکر کرد. حسینعلی حاجی‌دلیگانی امکانات کشور و اعتبارهای خارج از شهرداری را محدود دانست و گفت: علما و افراد نخبه شهر در این جلسه حضور دارند. باید توجه داشت شرایط اقتصادی سخت حاکم بر خانواده‌ها، بر دولت نیز حاکم است و کل کشور درگیر مشکلات مالی است. او یادآور شد: ظرف مدت دو ماه گذشته، دو اولویت مهم، یعنی سلامت و معیشت مردم توسط دولت و مجلس به نقطه هماهنگی رسید. به گفته او، واکسیناسیون عمومی جامعه یک قدم مؤثر و قابل‌لمس در این تصمیم است و امیدواریم این اقدامات به نتیجه مطلوب و قابل‌قبول مردم برسد.
عضو هیئت‌رئیسه مجلس افزود: در گذشته از شوراها و شهرداران حمایت و پشتیبانی کرده‌ایم و امروز هم طبق آنچه قانون برنامه ششم و قوانین مادر به ما اجازه دهد، از عموم مردم شهر حمایت می‌کنیم؛ اما ارائه آن وظیفه شورا و شهرداری و دنبال‌کردن برای حصول نتیجه، وظیفه ماست که در این وظیفه و حمایت کوتاهی نمی‌کنیم. حاجی‌دلیگانی نیازهای مطرح‌شده توسط رئیس شورای شهر گرگاب را بحق دانست و افزود: مدیران هر یک از دستگاه‌ها باید برای مشکلات این شهر به مردم پاسخ‌گو باشند. ولی وظیفه خود می‌دانم که این مشکلات را پیگیری کنم و به نتیجه مطلوب برسانم.

شروعی دوباره برای رفاه بیشتر شهروندان

فرماندار شهرستان شاهین‌شهر و میمه در ادامه ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس و پاسداشت یاد و خاطره ۶۵ شهید این شهر گفت: مردم شهر گرگاب هم در دفاع و هم در عرصه ایثارگری نقش‌آفرین بودند که شایسته یادآوری و تقدیر است. اسفندیار تاجمیری افزود: گرگاب آخرین شهر شهرستان است که تعیین‌تکلیف شده و درمجموع، چهار شهردار تغییر کرده و دو شهردار ابقا شدند. او ادامه داد: بسته‌شدن پرونده انتخاب و معارفه شهرداران جدید را به فال نیک می‌گیریم؛ به معنی اینکه یک آغاز نو است و باید باانرژی و محکم برای رفاه، آزادی و تکریم شهروندان گام برداریم؛ چراکه امروز شهرداری‌ها با زندگی و حقوق شهروندی مردم سروکار دارند. تاجمیری گفت: از ابتدای تأسیس بلدیه تاکنون ۳۸۰ وظیفه متوجه شهرداری‌هاست. امیدواریم مجلس، قانون شهرداری‌ها را به‌روز و از این پراکندگی جلوگیری کند.
فرماندار، موقعیت شهر گرگاب را قابل‌توجه دانست و افزود: موقعیت جغرافیایی و نزدیکی به کلان‌شهر اصفهان و ارتباط نزدیک و پیوسته با مرکز شهرستان ازجمله مزیت‌های این منطقه است. بسترهای توسعه در این شهر ازجمله کشاورزی قابل‌توجه است؛ هرچند بحران آب در سطح ملی و محلی وجود دارد.
او رشد جمعیت گرگاب را بالای ۸ درصد دانست و ادامه داد: این موضوع، حوزه مسکن را به بستری مناسب برای سرمایه‌گذاری و بستر توسعه شهری تبدیل کرده است. باید آماده‌کردن بستر و زیرساخت‌ها برای پذیرش مهاجران در این شهر، جزء برنامه‌های کوتاه‌مدت شورا و شهرداری باشد. تاجمیری گردشگری را از دیگر پتانسیل‌های شهر دانست و افزود: نباید فراموش کرد که این شهر از چالش‌های بسیاری نیز رنج می‌برد. زیرساخت‌های رفاهی و عمومی برای هر شهری مهم است و باید برنامه‌ریزی اصولی در این زمینه توسط شورا و شهرداری صورت گیرد.

ضرورت کار شبانه‌روزی و همراهی مسئولان

در ادامه، رئیس شورای اسلامی دوره ششم شهر گرگاب با قدردانی از زحمات شهردار و شورای دوره پنجم و دوره‌های قبل گفت: روح‌الله شاه‌رجبیان (شهردار جدید) از جوانان متعهد، پرتلاش و متخصص با کوله‌باری از تجربه است و شناختی که از مجموعه شهرداری دارد، امتیاز بزرگی برای شهر ماست. حسین شاه‌نظر ادامه داد: بحث‌های زیادی در حوزه‌های شهری ازجمله مدیریت یکپارچه و هماهنگ مطرح است که از ویژگی این نوع مدیریت استفاده بهینه از امکانات موجود و کاهش هزینه‌های جاری است؛ ضمن اینکه شهرداری‌ها باید با ادارات تعامل خوبی داشته باشند. با شناختی که از شهردار جدید داریم، ایشان جوانی پرانرژی است که برای پیشرفت امور از مشارکت و نظریات باتجربه‌ها استفاده خواهند کرد. او تصریح کرد: شهر گرگاب با توجه به مهاجرپذیربودن و زیرساخت‌های نــامنــاســب، به کار شبانه‌روزی، هــمــکاری و مــســاعــدت نماینده شهرستان در مجلس و مسئولان شهرستانی و استانی نیاز دارد. شاه‌نظر ادامه داد: بهره‌برداری‌نکردن از پروژه فاضلاب پس از هفت سال، نامناسب بودن پل هوایی بین دو شهر گرگاب و شاهین‌شهر و ترافیک سنگین این پل و خطرات جانی و مالی، بسیار نگران‌کننده است.
او گفت: رشد جمعیت شهر از یک‌سو و عدم زیرساخت‌های مناسب، آسایش و رفاه شهروندان را دچار مشکل کرده است. گفتنی است، مراسم معارفه و تودیع شهردار جدید و سابق گرگاب با حضور مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری، نماینده شهرستان شاهین‌شهر و میمه در مجلس شورای اسلامی، فرماندار، امام‌جمعه و جماعت بخشدار مرکزی و معتمدان در شهرداری برگزار شد.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    ناصر حق‌شناس

برچسب‌های خبر