گام‌های ساده سلامت

رسیدن به تندرستی سختی ندارد

برای رسیدن به سلامت نیاز به سختی کشیدن نیست، کافی‌ست چند گام مهم را بردارید، گام‌های ساده‌ای که توسط کارشناسان و متخصصان بسیار تاکید می‌شود.

دوشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۰

حتماً صبحانه بخورید

همیشه گفته شده است كه صبحانه مهمترین وعده غذایی روزانه است و امروزه ثابت شده است كه اهمیت صبحانه حتی می‌تواند از آنچه تاكنون تصور می‌شود، بیشتر باشد. زیرا معلوم شده است كسانی كه صبحانه را از رژیم غذایی خود حذف می‌كنند، در مجموع زندگی ناسالم‌تری دارند. همچنین كسانی كه صبحانه نمی‌خورند، احتمالاً چاق‌تر هستند كه می‌تواند ناشی از آن باشد كه آنها برای جبران كمبود انرژی در طول روز تنقلات ناسالم بیشتری مصرف می‌كنند.
مصرف صبحانه باعث افزایش قدرت تمركز، توجه و تأمین انرژی روزانه می‌شود و توانایی ذهنی و كاركرد فردی را بالا می‌برد. همچنین در خصوص کودکان نیز بر قدرت يادگيري آنان بسیار مؤثر بوده و علاوه بر ثابت نگهداشتن غلظت قندخون، در حد طبیعی منجر به افزایش یادگیری و تمرکز آنها شده و باعث می‌شود نيازهاي تغذيه‌اي كودك در طول روز بهتر برآورده شود.

از پرخوری پرهیز کنید

پرخوری از عادات غلط غذایی است که منجر به چاقی و افزایش احتمال ابتلا به سایر بیماری‌ها مانند دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی، انواع سرطان و... خواهد شد. پرخوری علل مختلفی دارد.
با مصرف موادغذایی سالم و کاهش مصرف مواد غذایی ناسالم نیازهای اساسی غذایی بدن تأمین خواهد شد. بنابراین بدن احساس نیاز و گرسنگی کمتری داشته و کمتر احساس نیاز به خوردن خواهد داشت.
فیبرها رشته‌های تقریباً غیرقابل هضم و جذبی هستند که در سبزیجات، میوه‌ها، سبوس غلات و حبوبات وجود دارند، مصرف فیبر تأثیر قابل ملاحظه‌ای بر سلامت و پیشگیری از بیماری‌های مزمن دارد؛ فیبر موجود در کربوهیدرات‌ها از نوسانات سطح قندخون که باعث احساس گرسنگی می‌شوند، جلوگیری کرده و هورمون سیری را در مغز تحریک می‌کند. از این رو برای کاهش میزان دریافت کالری و افزایش سطح سیری باید روزانه مقدار کافی فیبر استفاده کنیم.
مصرف میان وعده‌های صبح و عصر از نوسانات زياد قندخون جلوگيري کرده و از گرسنگی و بروز ضعف در فواصل بین وعده‌های اصلی غذایی نیز پیشگیری می‌کند.
 توصیه می‌شود افراد از مصرف میان‌وعده‌های ناسالم چرب و شور خودداری کنند.

آب بین غذا ننوشید

نوشیدن آب بین غذا و یا بلافاصله پس از اتمام آن منجر به مشکلات زیر خواهد شد. بنابراین نوشیدن آب از نيم ساعت قبل از غذا تا یک و نيم ساعت بعد از اتمام غذا توصیه نمی‌شود:
-نوشیدن آب بلافاصله بعد از صرف غذا سبب رقيق شدن شيره معده مي‌شود. اين امر مي‌تواند در هضم و شکسته شدن ذرات درشت‌تر غذا به ذرات ريزتر اختلال ايجاد کند و منجر به مشکلات گوارشی و سوء هاضمه خواهد شد.
-با نوشیدن آب هنگام صرف غذا نفخ ایجاد می‌شود، علت آن است که اولین مرحله هضم غذا هضم مکانیکی آن با فشار زیاد، از طریق عضلات صاف و پرزهای آن است که این فرآیند با مصرف آب و مایعات سرد به علت اتساع معده خنثی ‌شده در نتیجه مواد غذایی هضم نشده وارد روده‌ها می‌شود و ایجاد نفخ شدید می‌کند. همچنین ممکن است میکروب‌های روده بزرگ بر روی مواد هضم نشده تأثیر گذاشته و نفخ شکم را تشدید ‌کند.

غذا را خوب بجوید

خوب جویدن غذا از مواردی است که می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در تأمین و تثبیت سلامتی افراد داشته باشد. وقتی غذا می‌خوریم، اولین مرحله هضم آن حین جویدن آرام و آغشته شدن با بزاق در حفره دهان رخ می‌دهد. به همین دلیل میل کردن غذا با عجله می‌تواند تأثیرات ناگواری بر سلامت داشته باشد.
از راه‌های مؤثر بر حفظ یا کاهش وزن، خوب جویدن و آرام میل کردن غذاها است. زیرا میزان غذایی که خورده می‌شود، در واحد زمان کمتر خواهد شد. جویدن طولانی مدت غذا، این تصور را برای شما ایجاد می‌کند که به اندازه کافی غذا تناول شده است. در نتیجه زودتر و برای مدت طولانی‌تری احساس سیری دست می‌دهد.
خوب جویدن غذا، به هضم غذای خورده شده کمک بسیاری می‌کند و احساس سنگینی، خستگی و خواب‌آلودگی بعد از میل غذا را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

 اول شب شام بخورید

در شب هورمون‌هایی که متابولیسم را بالا می‌برند و باعث سوخت و ساز غذا در بدن می‌شوند، بیشتر در حالت استراحت به سر می‌برند و به همین دلیل غذاهای سنگینی که مصرف می‌کنیم، بیشتر در بدن تجمع پیدا می‌کنند و به چربی تبدیل می‌شوند و منجر به بروز چاقی در افراد می‌شوند و یا با رسوب در دیواره‌های عروق، هسته‌های چربی را تشکیل می‌دهند که احتمال بروز سکته را در ما افزایش می‌دهد. بنابراین برای تعدیل سوخت و ساز بدن، کاهش خطر ابتلا به چاقی و سایر بیماری‌های مزمن مرتبط مانند بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت و انواع سرطان‌ها و بهبود هضم و جذب ویتامین‌ها و املاح خوردن شام سبک توصیه می‌شود که می‌تواند شامل انواع سالادها، انواع سوپ‌ها، یا لقمه‌های سبک به همراه سبزیجات باشد. باید به یاد داشته یاشیم که نخوردن شام نیز مانند خوردن موادغذایی چرب و سنگین مضر خواهد بود و خوردن شامی که از موادغذایی سالم با هضم و جذب آسان تهیه شده اهمیت داشته و برای سلامتی لازم است.

ورزش کنید

ورزش برای انسان در هر سنی حائز اهميت است. اگر همه موارد مربوط به سبک زندگی صحیح مثل تغذيه را اجرا کنيم، باز هم 30 درصد سلامتی تن آدمی وابسته به ورزش است.
ورزش موجب خروج سموم درون ماهيچه‌ها می‌شود. حجم ماهيچه‌ها در اثر ورزش افزايش می‌يابد و گنجايش لازم را برای سوخت و ساز بهتر پيدا می‌کنند. اندام‌های بدن در اثر ورزش با جريان سريع‌تر خون مواجه شده و به خوبی تقويت می‌شوند.
هر روز حداقل نيم ساعت نرمش در خانه و نيم ساعت متوالی پياده‌روی در برنامه روزانه قرار دهيد.
البته نوع ورزش در سنين مختلف متفاوت و از لحاظ جسمانی بايد متناسب با ساختارهای بدنی شخص باشد تا نتیجه مطلوب بدست آید. یکی از ورزش‌های پیشنهادی پیاده‌روی است و یا روزانه نیم ساعت نرمش کنید.

افزودن دیدگاه جدید

Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.