زیرزمین در اصفهان پرتقاضا شد!

انتخاب «طبقات بالایی ساختمان» راه چاره فعالان بازار مسکن برای متقاضیان خرید یا رهن‌و اجاره ملک با بودجه محدود بود. برای مثال قیمت یک واحد آپارتمان در طبقه هفتم یا هشتم یک ساختمان کمتر از طبقه اول، دوم و سوم است و به دنبال آن قیمت رهن و اجاره نیز کمتر بود. این واحدها به متقاضیانی با توانایی مالی کم پیشنهاد می‌شد؛ ولی با رشد چند برابری قیمت مسکن در طول چند سال گذشته حالا فعالان بازار مدعی‌اند مردم به جای طبقات بالایی ساختمان‌ها، به دنبال خرید یا رهن و اجاره زیرزمین می‌گردند تا پول کمتری بپردازند و این افزایش تقاضا برای زیرزمین، بازار آن‌ها را در تابستان 1400 پررونق کرد.بررسی‌های میدانی و گفت‌وگو با فعالان بازار مسکن اصفهان نشان می‌دهد تابستان 1400 یک فصل تاریخی و پرتقاضا برای زیرزمین‌های شهر بود.

تاریخ انتشار: 09:39 - شنبه 1400/07/24
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
no image

 رشد قیمت‌ها بخشی از خریداران و مستأجران را به ناچار به سمت بازار زیرزمین‌های شهر کشاند.

زیرزمین‌های زیر میلیاردی

یک میلیارد تومان پول زیادی در بازار مسکن اصفهان نیست. در بسیاری از محله‌های شهر نصف قیمت یک آپارتمان نیز بیشتر از یک میلیارد تومان است؛ ولی این مبلغ معادل حقوق 200 ماه یا 17 سال یک کارگر با درآمد ماهیانه پنج میلیون تومان است، در نتیجه متقاضیان با بودجه کمتر از یک میلیارد تومان چاره‌ای جز انتخاب زیرزمین ندارند. در محله اشراق زیرزمینی 75 مترمربعی با قیمت 850 میلیون تومان، در محله کاوه زیرزمینی 80 مترمربعی با قیمت 900 میلیون تومان و در محله شریف‌واقفی زیرزمینی 50 مترمربعی با قیمت 900 میلیون تومان از جمله زیرزمین‌های فروشی شهر اصفهان در طول ماه گذشته بودند. قاسمی، یکی از مشاوران املاک منطقه پروین، دراین‌باره می‌گوید: «سال‌های گذشته تقاضایی برای زیرزمین وجود نداشت، مالکان به‌عنوان انباری از آن استفاده می‌کردند ولی امسال آن‌قدر تقاضا بالا بود تا قیمت زیرزمین‌ها نیز دو برابر شد.» بسیاری از واسطه‌ها در بازار مسکن اصفهان مدعی‌اند از ابتدای سال جاری تابه‌حال قیمت زیرزمین در شهر اصفهان تا دو برابر افزایش یافته است. قاسمی درخصوص قیمت زیرزمین‌ها ادامه می‌دهد: «با وجود رشد قیمت زیرزمین، هنوز تنها املاکی هستند که قیمت زیر یک میلیارد دارند.»زیرزمین‌ها همیشه کمتر از یک میلیارد تومان قیمت ندارند، بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد در مناطق لوکس شهر به‌خصوص هم‌جوار با زاینده‌رود،قیمت زیرزمین‌ها میلیاردی است. برای مثال در منطقه شیخ‌صدوق شمالی یک زیرزمین 170 مترمربعی با قیمت سه میلیارد و 800 میلیون تومان برای فروش آگهی شده است. طبقه بالایی این زیرزمین شش میلیارد تومان قیمت دارد.

اجاره‌نشینی زیرزمین

آگهی‌های اجاره با عنوان «اجاره زیرزمین مسکونی» در طول تابستان 1400 کم نبود. در محله‌های متوسط شهر هزینه رهن و اجاره زیرزمین کمتر از رهن و اجاره آپارتمان در همان مناطق است. در حقیقت امروز زیرزمین‌ها ارزان‌ترین املاک در بازار رهن و اجاره شهر هستند و در مناطق لوکس شهر نیز اجاره یک زیرزمین قیمتی معادل اجاره یک آپارتمان معمولی طبقه اول یا دوم مناطق متوسط شهر را دارد. برای مثال در محله شیخ صدوق زیرزمینی 90مترمربعی و 20 سال ساخت با 80 میلیون ودیعه و اجاره ماهانه دو میلیون تومان به دست مستأجر سپرده شده است. اجاره یک آپارتمان در طبقه‌های اول و دوم این محله و با همین شرایط بیش از 100 میلیون تومان رهن و اجاره ماهانه بالای سه میلیون تومان است.هفته چهارم مرداد در محله فلاطوری زیرزمینی 80 مترمربعی و 17 سال ساخت با رهن 20 میلیون و اجاره ماهانه دو میلیون تومان برای اجاره آگهی شد. در محله‌های متوسط شهر اصفهان اجاره‌نشینی در زیرزمین به کمتر از 50 میلیون تومان ودیعه نیاز دارد و اجاره کمتر از سه میلیون تومان تعیین می‌شود. در مواردی خاص نیز مالک زیرزمین را به امکانات زیادی مجهز کرده است و اجاره آن با طبقات بالایی تفاوت چندانی ندارد. برای مثال در محله کاوه زیرزمینی 150 مترمربعی برای اجاره آگهی شد، ودیعه و اجاره ماهانه این زیرزمین بیشتر از آپارتمان‌های طبقات بالاتر است. در محله جابرانصاری نیز یک زیرزمین 180 مترمربعی مجهز و 15 سال ساخت با ودیعه 100 میلیونی و اجاره ماهانه سه میلیون تومان آگهی شده است. این نوع زیرزمین‌ها به دلیل متراژ بزرگ بیشتر به‌صورت تجاری استفاده می‌شوند. آرایشگاه‌های زنانه، مزون‌ها، خیاطی، کارگاه‌های تولیدی کوچک و کم‌صدا، سالن‌های بازی، آتلیه‌ها و مواردی شبیه به این، بزرگ‌ترین مشتری برای زیرزمین‌ها هستند.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    عصمت اعرابی

برچسب‌های خبر