تیم اقتصادی جدید به کمک بورس می‌آید؟

از همان زمان تأیید صلاحیت وزیر اقتصاد، فعالان اقتصادی منتظر بودند تا رئیس‌کل بانک مرکزی هم مشخص شود؛ رویه‌ای که برای یک‌دست‌شدن تیم اقتصادی دولت اهمیت داشت. از سوی دیگر، از زمان استعفای عبدالناصر همتی از ریاست این بانک، فعالیت مهم‌ترین نهاد پولی کشور با سرپرست دنبال می‌شد.

تاریخ انتشار: 09:57 - دوشنبه 1400/07/26
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
no image

 در نتیجه اعلام نام علی صالح‌آبادی کسی را شوکه نکرد و از قضا در میان گزینه‌های اعلام‌شده، محتمل‌ترینشان بود. اما تغییراتی که در پایان هفته گذشته رخ داد، اگرچه قابل پیش‌بینی بود؛ اما دست‌کم در کوتاه‌مدت قابل‌انتظار نبود. دهقان‌دهنوی بهمن سال گذشته و به دنبال استعفای حسن قالیباف اصل به ریاست سازمان بورس رسید ولی در همان زمان منتقدان سرسختی در قوه مقننه داشت. شواهد امر نشان می‌داد بهارستان‌نشینان با گزینه پیشنهادی پاستور موافق نیستند و این مسئله را بارها در مصاحبه‌ها و توییت‌های خود اعلام کردند. با انتخاب دهقان‌دهنوی، نمایندگان مجلس نیز ترجیح دادند چند ماه دیگر صبر کنند تا با روی کار آمدن دولت و وزیر جدید اقتصاد، تغییرات زیادی در بدنه سازمان بورس ایجاد کنند؛ اتفاقی که چهارشنبه هفته گذشته رخ داد. بر این اساس، نه‌تنها رئیس سازمان بورس تغییر کرد، بلکه اعضای هیئت‌مدیره سازمان و شورای عالی بورس هم تغییر کرده و حالا گمانه‌زنی‌هایی درباره مدیرعامل جدید شرکت بورس هم شنیده می‌شود. در نتیجه سایه تغییرات و تحولات مدیریتی از بازار سرمایه برداشته شده است.

شروع روند یا واکنش هیجانی

حالا با تغییراتی که شکل گرفت، روند بازار هم بهبود یافته است و در کانال 1.4 میلیون واحد نوسان می‌کند. بااین‌حال سبزپوشی این دو روز را باید به‌عنوان شروع روند تازه در نظر گرفت یا تنها واکنشی هیجانی به تغییرات در رأس مدیریت سازمان بورس است؟ دو رخداد وجود دارد که بسیاری از اهالی بازار بر آن اتفاق‌نظر دارند. نخست آن که شرایط فعلی بورس امیدوارکننده نیست و بسیاری از سهام‌داران دیگر انتظار ندارند شاخص‌کل در کوتاه‌مدت رشد تندوتیزی داشته باشد. از سوی دیگر، بسیاری از سهام‌داران بر این باورند که قیمت سهام متعددی در محدوده جذاب قرار دارد. به اعتقاد آن‌ها، خرید سهام مطرح در گروه فلزات اساسی، پالایشگاهی، معدنی و محصولات شیمیایی، هم ریسک پایینی دارد و هم به‌احتمال زیاد در طول یک سال بازدهی بیشتری از بانک و حتی نرخ تورم ایجاد خواهد کرد. نسبت P/e فوروارد بسیاری از نمادها اکنون در محدوده 5 تا 7 واحد است و نشان می‌دهد این نمادها در محدوده قیمتی جذابی در حال معامله هستند، این نسبت را مقایسه کنید با بازه 38 واحد که در مرداد99 به ثبت رسیده بود.برایند کلی این دو مؤلفه نشان می‌دهد اغلب سهام‌داران بر این باور هستند که تزریق نقدینگی به بازار سرمایه، منطقی و کم‌ریسک است؛ اما همچنان در بهترین زمان برای تزریق نقدینگی تردید دارند. افت‌وخیز شاخص‌کل و تداوم روند کاهش قیمت در نمادهای کوچک‌تر، بر این سردرگمی سهام‌داران افزوده است.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    میلاد آرام