گزارش نخستین نشست هم‌اندیشی نخبگان و فعالان اجتماعی خانواده

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان با تأکید بر اینکه خانواده باید حرف اول را در شهر اصفهان بزند، گفت: یکی از اولویت‌های شورای ششم تجمیع عناوین مختلف شهر اصفهان و تبدیل نصف جهان به شهر دوستدار خانواده است. حجت‌الاسلام منوچهر مهروی‌پور در نخستین نشست هم‌اندیشی نخبگان و فعالان اجتماعی عرصه خانواده، ادامه داد: شورای ششم بر ایجاد شهر خانواده محور و تحکیم بنیادهای خانواده و توجه به کارکردهای اصفهان برپایه الگوی اسلامی خانواده، تأکید می‌کند.

تاریخ انتشار: 13:50 - سه شنبه 1400/07/27
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

 او که در کارگروه خانواده کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر صحبت می‌کرد، افزود: این شورا دغدغه مسائل اجتماعی دارد و توجه خود را به خانواده به‌عنوان کانون آرامش‌بخشی که نیاز جامعه امروز است، معطوف کرده و خانواده را در تمام نظام‌های اجتماعی و سیاست‌های اجرایی محور قرار می‌دهد. او از تجمیع همه ستادهای موجود و ایجاد ستاد واحد شهردوستدار خانواده خبرداد و اظهارداشت: اگر قرار هست در سیاست‌گذاری‌ها برموضوعاتی تأکید کنیم، خانواده و کودک در اولویت قرار می‌گیرد. مهروی‌پور با بیان اینکه هدف شورای ششم از انتخاب شهردار فرهنگی توجه به مباحث فرهنگی و خانوادگی است، گفت: این جلسه پیش‌زمینه‌ای است برای اجرای سیاست‌های کلی خانواده که مقام معظم رهبری ابلاغ کرده‌اند و متأسفانه هنوز نگاه عملیاتی در این حوزه اتفاق نیفتاده است. او تصریح کرد: شورای شهر بر گفت‌وگوهای خانواده‌محور تأکید دارد و نظریات جمع‌بندی‌شده در این گفت‌وگوها به یک برنامه اجتماعی تبدیل می‌شود که در بودجه 1401 شهر نمود می‌یابد. مهروی‌پور با اشاره به اقداماتی که انجام شده، اظهارداشت: کارهایی انجام شده ولی قوی نبوده و ما از این نظریات به عنوان سیاست‌های کلی استفاده می‌کنیم.

رشد طلاق و تجرد

در این جلسه، امان‌الله باطنی، مشاور سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری اصفهان از تدوین 96 اطلس توسط این سازمان خبر داد و گفت: 15 اطلس از این مجموعه به بررسی و ضعیت محله‌ها و خانواده‌های شهر اصفهان اختصاص دارد. باطنی درباره اطلس مشارکت اجتماعی شهر نیز اظهار کرد: این اطلس به تحلیل مقایسه‌ای وضعیت مشارکت اجتماعی در هر منطقه از شهر اصفهان پرداخته که نتیجه تلاشی یک‌ساله در معاونت اجتماعی و مشارکت‌های مردمی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان است. او تأکید کرد: بهره‌وری اجتماعی موضوعی است که ضرورت آن در سال‌های اخیر هم‌پای افزایش آسیب‌های اجتماعی و نیز گسترش دامنه مسئله اجتماعی بیش از پیش احساس می‌شود. او افزود: برای تحقق بهره‌وری اجتماعی نیازمند پرداختن به اثربخشی و کارایی اجتماعی هستیم. به گفته باطنی، معاونت اجتماعی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان با تحلیلی منسجم و روش‌مند در حوزه اجتماعی به تدوین اطلس‌هایی به منظور شناخت مسائل اجتماعی اصفهان و آمایش مشارکت اجتماعی در مناطق و محلات شهری اقدام کرده است.گفتنی است در این تحلیل اجتماعی، با درنظرگرفتن شاخص‌هایی مانند تعداد جمعیت، بعد خانوار، تراکم جمعیت، بافت سنی، وضعیت ازدواج، درصد متولدین اصفهانی و غیراصفهانی و غیره در مناطق 15گانه و محلات 228گانه اصفهان، نوعی داده‌پردازی اجتماعی صورت گرفته و داده‌هایی که پیش از این در آمارنامه شهرداری و رصدخانه فرهنگی اجتماعی و همچنین داده‌های مربوط به سرشماری نفوس و مسکن وجود داشته، پردازش و تحلیل اجتماعی شده و نقشه راه «عمل اجتماعی» در اصفهان ترسیم شده است.
 شایان ذکر است در 15 اطلس آمایش مشارکت اجتماعی شهر اصفهان شاخص‌هایی مانند تثبیت ازدواج، میل به تجرد، معلولان، سالمندان، انباشت فرهنگی، بی‌سازمانی اجتماعی، سوادآموزی، اشتغال زنان، حاشیه‌نشینی، زنان سرپرست خانوار، فرزندپروری و جامعه‌پذیری، جوانان، اشتغال فارغ‌التحصیلان و طلاق به‌عنوان موضوعات مطلوب برای مشارکت اجتماعی مطرح و مشخص شده که این شاخص‌ها در هر منطقه و در هر محله چه وضعیتی دارند و نهادهای مدنی و سازمان‌های مردم‌نهاد باید در هر منطقه چه اقداماتی انجام دهند. به گفته او در حال حاضر اطلس 15 منطقه شهر آماده است و به عنوان مثال، اطلس منطقه یک شهر نشان می‌دهد که در این بخش از شهر جمعیت خانواده 65 سال به بالا بیش از سایر مناطق است و بنابراین برنامه‌های فرهنگی این مناطق باید بر خانواده‌های سالمند متمرکز شود. در منطقه 2 نیز جمعیت معلولان دوبرابر میانگین شهر است و باید برنامه‌های متناسب این وضعیت تدارک دیده شود.
در این جلسه، ابراهیمی، معاون پیشگیری بهزیستی اصفهان از رشد 100 درصدی طلاق در اصفهان در سال جاری خبرداد و گفت: سال گذشته تعداد طلاق‌های ثبت‌شده در اصفهان 7000 فقره بود که این نرخ در شش‌ماهه ابتدایی سال جاری محقق شده و بنابراین می‌توان گفت طلاق در اصفهان رشد 100 درصدی داشته است.
سید مهدی صدری، مدیر اسبق سازمان ملی جوانان استان اصفهان هم از حدود 900 هزار جوان در مرحله ازدواج در استان خبرداد و گفت: نرخ این جامعه در شهر اصفهان حدود 400هزار نفر است.
گفتنی است در این نشست سه سؤال راهبردی مطرح شد که فعالان اجتماعی و اساتید دانشگاه به آن‌ها پاسخ گفتند تا پس از جمع‌بندی در سیاست‌گذاری‌های مدیریت‌شهری در حوزه خانواده، استفاده شود.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    لیلی زواره‌ای

برچسب‌های خبر