ترکیه برای سرمایه گذاران ایرانی جذاب می‌ماند؟

گروه ویژه اقدام مالی ترکیه را در لیست خاکستری قرار داده است. این اقدام به تعبیر عده‌ای منجر می‌شود تا خرید و فروش ملک برای ایرانیان در ترکیه دشوار شود و جذابیت سرمایه‌گذاری در این کشور کاهش پیدا کند. در واقع یکی از پیش‌بینی‌ها این است که با ورود ترکیه به لیست خاکستری تجارت و جذب سرمایه‌گذار برای ترکیه‌ای‌ها سخت و یا ناممکن می شود. درمقابل اما به زعم  برخی تحلیگران اقتصادی حتی با ورود ترکیه به لیست خاکستری به دلیل شرایط مناسب‌تر اقتصاد ترکیه در مقایسه با ایران، این کشور جذابیت خود را برای سرمایه گذاران از دست نخواهد داد و روند سرمایه‌گذاری در این کشور چندان هم تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد.

تاریخ انتشار: 17:09 - دوشنبه 1400/08/3
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

ایرانیان رکورددار خرید ملک در ترکیه

گروه ویژه اقدام مالی، در پایان آخرین نشست خود، ترکیه را به دلیل رعایت نکردن استانداردهای این سازمان در لیست خاکستری قرار داد. در پی نشست سه‌روزه گروه ویژه اقدام مالی در پاریس، ترکیه به دلیل عدم‌ تلاش کافی برای مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم در لیست خاکستری این سازمان قرار گرفت. حالا زمزمه‌هایی درباره اینکه ورود ترکیه به لیست خاکستری اثرات مخربی روی اقتصاد این کشور دارد شنیده می‌شود. از آنجایی که سرمایه‌گذاران علاقه زیادی برای خرید و فروش مسکن در ترکیه دارند پیش بینی می‌شود این اتفاق روی روند سرمایه‌گذاری ایرانیان در ترکیه نیز تاثیرگذار باشد.
گزارش مرکز آمار ترکیه نشان می‌دهد ایرانیان فقط در ماه آگوست با خرید 911 ملک در ترکیه رکورددار خریداران خارجی املاک در این کشور شدند. تا سال گذشته ایرانیان پس از عراقی‌ها دومین خریدار املاک در ترکیه بودند که امسال در جایگاه اول قرار گرفته‌اند. میزان خرید ملک توسط ایرانیان در ترکیه طی 2 سال گذشته 15 برابر شده است. در ماه‌های اخیر نیز تقاضای خرید ملک از سوی ایرانی‌ها در ترکیه افزایش یافته است.

مهاجرت ایرانیان به ترکیه سه برابر شد

امار مهارجرت ایرانیان به این کشور نیز قابل توجه است. رصدخانه مهاجرت ایران گزارش مهاجرت ۱۴۰۰ را منتشر کرده است که براساس این گزارش، در سال ۲۰۲۰ جمعیت مهاجران ایرانی در ترکیه نسبت به سال ۱۹۹۰ حدود چهار برابر شده و میزان مهاجرت در چهار سال گذشته هم سه برابر رشد داشته است.تعداد جمعیت مهاجران با تابعیت ایرانی در ترکیه براساس سال اخذ اقامت در سال ۲۰۱۹ نسبت به سال ۲۰۱۸ دو برابر بوده و در سال ۲۰۱۸ نیز نسبت به سال ۲۰۱۷ دو برابر رشد داشته است. براساس این گزارش در سال ۲۰۱۹ حدود ۴۲ هزار مهاجر با تابعیت ایرانی وارد ترکیه شده است. این در حالی است که این تعداد در سال ۲۰۱۶ حدود ۱۵ هزار و ۵۰۰ نفر بوده است. آمارهای دانشجویان ایرانی در ترکیه هم استقبال ایرانیان برای رفتن به ترکیه را نشان می‌دهد. نام ایران در پنج کشور اول که بیشترین سهم از بازار دانشجویان بین‌المللی در ترکیه را دارند، هم دیده می‌شود.

پیش بینی روند سرمایه گذاری در ترکیه

حالا با ورود ترکیه به لیست خاکستری یکی از پیش‌بینی‌ها این است که ورود این کشور برای طولاتی مدت در لیست خاکستری جذب سرمایه‌گذاران را در این کشور کاهش می‌دهد و ایرانیان نیز تمایلی برای خرید ملک و سرمایه‌گذاری در این کشور نخواهند داشت. اما در مقابل برخی کارشناسان نیز پیش‌بینی‌های متفاوتی ارئه می‌کنند. یک تحلیلگر اقتصادی به اصفهان‌زیبا آنلاین می‌گوید: ترکیه ماجراجویی‌های نظامی در منطقه دارد و به این واسطه هزینه های نظامی‌اش بالاست البته تمامی این اقدامات را در راستای دفاع از منافع اقتصادی اش انجام می‌دهد تا به بازارهای مختلف دسترسی داشته باشد.
احسان سلطانی تصریح می‌کند: ترکیه از لحاظ ذخایر ارزی و تجاری وضعیت مناسبی دارد، این کشور برای سرمایه‌گذاران ایرانی جذابیت دارد چون ارزش دارایی‌هایشان حفظ می شود، الان با ورود ترکیه به لیست خاکستری سرمایه گذاران مطلعند که حداقل ارزش دارایی هاشان در مقایسه با ایران نصف نمی‌شود ، باید واقع بینانه به قضیه نگاه کنیم چون شرایط اقتصادی ایران مناسب نیست.
سلطانی اذعان می‌کند: در ترکیه نرخ سود سپرده‌ها از ایران بیشتر است. امسال سپرده گذاران ایرانی که در بانک سرمایه گذاری کردند 30 درصد ارزش پولشان در مقایسه با چهار سال گذشته حفظ شده است ولی سپرده گذاران در کشور ترکیه 70 الی 80 درصد ارزش پولشان در مقایسه با چهارسال گذشته حفظ شده است.
این تحلیلگر اقتصادی بیان می‌کند: اقتصاد ترکیه متکی بر فروش نفت و گاز و.. نیست، در ترکیه ساختار صنایع کوچک و کسب وکارهای کوچک قوی است و بنگاه‌های خصوصی اقتصاد ترکیه را می چرخانند بنابراین فضا برای فعالیت بخش خصوصی بازتر است.
سلطانی عنوان می‌کند: طی چند سال گذشته قیمت مسکن جلوتر از قیمت دلار حرکت نکرده است و سرمایه‌گذاران به راحتی می‌توانند در این کشور ملک خریداری کنند، در شرایطی که زمینه برای کارکردن، درآمدزایی، خرید مسکن و حفظ ارزش دارایی‌های سرمایه‌گذاران در این کشور بهتر است آنها نیز ترغیب می‌شوند که در ترکیه سرمایه گذاری کنند.
سلطانی تصریح می کند: ترکیه مشکلاتی همچون بدهی ارزی دارد ولی اگر واقع بینانه نگاه کنیم هنوز جذابیت بیشتری برای سرمایه گذاران دارد به هر حال این کشور برای اروپا دارای اهمیت است و با کشورهای مختلفی معامله و تجارت دارد و هر روز جای پای خودش را محکم تر می کند.
او ادامه می دهد: ایران فرصت های بسیاری را از دست داده است درواقع بازار کشورهای مختلف را به ترکیه واگذار کرده و این کشور به واسطه تعاملات گسترده تجاری به لحاظ اقتصادی شرایط مناسب‌تری دارد حتی با ورود ترکیه به لیست خاکستری نیز نمی‌توان گفت جذابیت این کشور برای سرمایه گذاران کمتر می‌شود.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    مینا ایزدی

برچسب‌های خبر