لزوم توسعه بسیج شهرداری

همایش فرماندهان پایگاه‌های بسیج شهرداری اصفهان با حضور علی قاسم‌زاده، شهردار اصفهان و جمعی از مدیران شهری و مسئولان پایگاه‌های بسیج شهرداری در منطقه6 شهرداری اصفهان برگزار شد. پایگاه‌های بسیج در این همایش، گزارش عملکردشان را ارائه و درخواست‌هایشان را مطرح کردند.»

تاریخ انتشار: 08:36 - شنبه 1400/08/15
مدت زمان مطالعه: 6 دقیقه
no image

شهردار اصفهان در این همایش گفت: توفیق آن را دارم که به‌عنوان یک بسیجی در چنین جلسه‌هایی شرکت کنم و امید دارم که چنین هم‌نشینی‌هایی بیشتر شکل بگیرد. علی قاسم‌زاده افزود: هر کجا که شاهد نام بسیج باشیم، قطعا در آنجا امنیت، پویایی و سرزندگی وجود دارد که امیدوارم از این ظرفیت به گونه‌ای استفاده شود که به نفع مردم، نظام و انقلاب اسلامی باشد. او با اشاره به اینکه نکات مطرح‌شده در این همایش پیگیری خواهد شد، تصریح کرد: اگر برای تبدیل حوزه بسیج به سازمان، نامه‌ای ابلاغ شده باشد ما باید هرچه زودتر پاسخ دهیم؛ چراکه تابع اجرای قانون و ابلاغ‌ها هستیم.
شهردار اصفهان با بیان اینکه تلاش می‌کنیم در بودجه، اعتباراتی برای بسیج پیش‌بینی کنیم، خاطرنشان کرد: جایگاه بسیج قابل‌توسعه است و ما باید بسیج خواهران را نیز هرچه سریع‌تر راه‌اندازی کنیم تا در این دوره مدیریت شهری شاهد خیر و برکت در این راستا باشیم.
قــاســم‌زاده ادامـه داد: امـیـدوارم بسیجیان، یاری‌رسان شهرداری باشند و در حل مسائل به ما کمک کنند تا بتوانیم در هنگام بروز مسائل به بهترین شکل عمل کرده و مشکلات را حل کنیم.
او با بیان اینکه دغدغه‌مندی افراد خوب است، اما نوع مواجهه با آن، انسان‌ها را از یکدیگر متفاوت می‌کند، گفت: گاهی اوقات افراد دغدغه‌های خود را قورت می‌دهند که این موضوع موجب افسردگی می‌شود؛ اما گاهی افرادی هستند که برخی از دغدغه‌های خود را بیان می‌کنند، البته نباید این افراد سرکوب شوند؛ زیرا اگر این افراد سرکوب شوند، سلامت روحی آن‌ها نیز دچار مشکل خواهد شد.
شهردار اصفهان در ادامه با اشاره به اینکه گـاهـــی اوقـات افراد دغـدغـه‌هـایشان را با عصبانیت و پرخاشگری بیان می‌کنند، اظهار کرد: ایــن نوع بـرخـورد بـاعـــث خسارت می‌شود. همچنین برخی افراد دیگر برای مواجه‌شدن با دغدغه‌هایشان از فرافکنی استفاده می‌کنند و مسئولیت کار را بردوش دیگران می‌اندازند؛ چـنـان‌کـه در حال حاضر شاهد هستیم که تمام کاستی‌های شهر را بردوش شهرداری می‌اندازند که این کار از نظر من، صحیح نیست.
قــــاســــم‌زاده ادامــه داد: گــــــاهــی اوقات برخی افراد وظایفی مانند جلوگیری از سگ‌گردانی و مقابله با کارتن‌خواب‌ها را بر دوش شهرداری می‌اندازند؛ در حالی که این اقدامات نیازمند همکاری همه نهادهاست و هیچ ارگانی نباید در راستای این موضوع‌ها شانه خالی کند. همچنین رفتن به سمت خرافات از دیگر موضوع‌های برخورد با دغدغه‌هاست که باید به جای رفتن به سوی خرافات، برای حل مشکلات تلاش و جهاد کنیم.
او اظهار کرد: گاهی اوقات افراد برای حل دغدغه‌ها به سمت اعتیاد و مصرف روان‌گردان‌ها می‌روند که هیچ‌کدام از این موضوع‌ها صحیح نیست. ما باید دغدغه‌ها را به مسئله تبدیل و راه‌حل‌هایی برای آن پیدا کنیم. به گفته شهردار اصفهان، افراد بسیجی باید با ایمان و تمرکزی که روی مسائل دارند از لحاظ فکری برای حل مسئله‌های مختلف به شهرداری کمک کنند. این سومین جلسه‌ای است که با بسیجیان در این دوره برگزار شده است و امیدوارم بتوانیم از این راه، بهترین خدمات را به مردم ارائه کنیم.

لزوم افزایش پایگاه‌های بسیج شهرداری

در ادامه این همایش، فرمانده بسیج شهرداری اصفهان با بیان اینکه ۳۴ پایگاه بسیج در شهرداری اصفهان وجود دارد، گفت: ظرفیت افزودن ۱۰ پایگاه دیگر نیز در این سیستم وجود دارد. به گفته سرهنگ جواد شجاعی، دو هزار و874 بسیجی در شهرداری اصفهان فعالیت دارند که از این تعداد ۸۳۴ نفر بسیجی عادی، ۲۰۰۹ نفر بسیجی فعال و ۳۱ نفر بسیجی کادر هستند.
او با اشاره به اینکه نیروهای بسیجی شهرداری بازوی توانمندی برای مدیران شهری و سازمان‌ها هستند، اظهارکرد: سازمان بسیج باید در شهرداری اصفهان تشکیل شود تا بسیج دیگر یک حوزه نباشد؛ چنان‌که در سال 1395 ابلاغیه‌ای ارسال شد که حوزه‌های بسیج به سازمان تبدیل شوند؛ اما همچنان این اقدام انجام نشده است که امیدوارم در آینده این کار به نتیجه مطلوب برسد. نیروهای بسیج شهرداری در اهواز، تبریز، تهران و مشهد در حال حاضر به سازمان تبدیل شده‌اند، اما بسیج شهرداری اصفهان همچنان به‌عنوان حوزه شناخته می‌شود. فرمانده بسیج شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه سال گذشته در بین ۴۰ حوزه بسیج توانستیم مقام اول را کسب کنیم، تصریح کرد: این موضوع نشان داد که بسیج شهرداری اصفهان در سطح کلان‌شهرهای برتر حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. سرهنگ شجاعی ادامه داد: تلاش می‌کنیم نظم بیشتری به حوزه بسیج داده و ارزش بالاتری به فرماندهان پایگاه‌ها دهیم؛ زیرا این افراد بدون چشمداشت به ما کمک کرده‌اند. او خاطرنشان کرد: یک‌هزار و 100 بسیجی شهرداری در فتنه سال 1398 حضور داشتند و نگذاشتند به مناطق و سازمان‌های شهرداری آسیب وارد شود، پس باید در انتصابات به بسیجیان نگاه ویژه‌تری شود؛ زیرا این افراد در بدترین شرایط شروع به کار کردند. فرمانده بسیج شهرداری اصفهان، تخصیص اعتبارات سالانه برای پایگاه‌های بسیج را امری واجب برشمرد و گفت: در سال 1398 ابلاغی در این راستا ارسال و مقرر شد که شهرداری اعتبارات لازم را برای بسیج در نظر گیرد؛ چراکه ما با کمبود بودجه مواجه هستیم و از شهردار درخواست می‌کنم اعتباراتی برای حوزه بسیج در بودجه سال آینده پیش بینی کنند.
سرهنگ شجاعی با اشاره به اینکه بیش از ۳۰۰ نفر از کارکنان شهرداری در بسیج خواهران عضو هستند، خاطرنشان کرد: راه‌اندازی حوزه خواهران یکی از موضوع‌هایی است که باید به طور ویژه به آن نگاه شود. ما انتظار داریم که در آینده برنامه‌های خوبی برای کارکنان زن شهرداری در نظر گرفته شود.
او اضافه کرد: تأمین نیروی انسانی بسیج شهرداری اصفهان از مسائل مهم دیگر است که امیدوارم افراد خوبی به این سیستم اضافه شوند؛ زیرا اداره‌کردن ۳۴ پایگاه بسیج کار ساده‌ای نیست؛ پس ما نیازمند وسایل و فضای کار بیشتری هستیم. فرمانده بسیج شهرداری اصفهان اظهار کرد: اهدای خون بسیجیان شهرداری به مناسبت روز بسیج کارمندان، بازدید از کادر درمان بـیـمـارسـتــــــان عیسی‌بن‌مریم(ع)، برگزاری جـلـســات حوزه بـسـیــج شهرداری اصفهان، برگزاری جلسه آموزشی گـردان بیت‌المقدس بسیج شهرداری اصفهان، برگزاری رزمایش خودرویی در هفته دولت و برگزاری میدان تیر ویژه مدیران و بسیجیان شهرداری اصفهان از اقدامات حوزه بسیج شهرداری بوده که در این سال‌ها انجام شده است. سرهنگ شجاعی با اشاره به دیگر فعالیت‌های انجام‌شده از سوی بسیج شهرداری اصفهان، اظهار کرد: برگزاری میز خدمت در سطح مساجد شهر با حضور مدیران مناطق 15گانه شهرداری، ویژه‌برنامه سالگرد حاج قاسم سلیمانی، تشکیل قرارگاه سلامت در راستای طرح شهید قاسم سلیمانی با حضور مدیران شهرداری در پایگاه‌های بسیج امام رضا (ع) و امام صادق(ع) و تهیه و آماده‌سازی ۸ هزار گل برای عطرافشانی قبور شهدا در هفته دفاع مقدس از دیگر اقدامات بسیج شهرداری اصفهان بوده است.
او ادامه داد: اقدامات دیگری همچون تهیه و نصب سه هزار پرچم مشکی بر مزار مطهر شهدای گلستان شهدا، برگزاری جلسات فرماندهان پایگاه‌ها و تجلیل از رزمندگان، دیدار با خانواده شهید یارمحمدیان به مناسبت هفته دفاع مقدس، دیدار مسئول سازمان بسیج ادارات و کارمندان و فرماندهی بسیج شهرداری با شهردار اصفهان، رزمایش کمک مؤمنانه، غبارروبی و عطرافشانی قبور شهدا به مناسبت هفته دولت، فضاسازی شهر هم‌زمان با ایام انتخابات سال۱۴۰۰، مراسم بزرگداشت هفته دفاع مقدس در ناژوان و نـظـارت تـخـصـصـی از پایگاه‌های تابعه نیز در این حوزه انجام شد.

 تبدیل حوزه بسیج شهرداری به سازمان

در ادامه نیز فرمانده پایگاه بسیج منطقه۱۱ شهرداری اصفهان گفت: از شهردار اصفهان به‌عنوان فردی که در رأس مدیریت شهری قرار دارد درخواست می‌کنم از بسیج حمایت کند تا رفتار و منش بسیجی در شهر ساری و جاری شده و با این کار موانع برطرف شود تا شاهد اعتماد و رضایتمندی از بسیج در جامعه باشیم.
حسین متقی ادامه داد: شهردار اکنون باید از بسیج حمایت کند؛ زیرا درحال حاضر دشمنان برای برهم ریختن نظم انقلاب اسلامی هزینه‌های مختلف و زیادی خرج می‌کنند تا جان افراد را به خطر بیندازند. او با اشاره به اینکه بسیج شهرداری، پیشگام برگزاری هر برنامه مذهبی و ملی است، تصریح کرد: این کار باعث خیر و برکت در شهرداری می‌شود.
فرمانده پایگاه بسیج منطقه۱۱ شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: بسیجیان هنگام بروز مشکلات، حامی همه نهادها بوده و بدون هیچ‌گونه چشمداشتی به نیروی انتظامی کمک کرده‌اند. متقی با اشاره به اینکه در سال 1395 ابلاغی برای شهرداری‌ها ارسال شد تا پایگاه‌های بسیج کلان‌شهرها به سازمان تبدیل شود، اظهار کرد: هنوز این اتفاق در شهرداری اصفهان رخ نداده که امیدوارم در ادامه این دوره ما شاهد حل این مشکل باشیم تا بسیج شهرداری اصفهان از حوزه خارج و به سازمان تبدیل شود.

پیش‌بینی ردیف بودجه برای بسیج شهرداری اصفهان

در ادامه این جلسه، فرمانده پایگاه بسیج منطقه۷ شهرداری اصفهان گفت: مشکلات مالی در بسیج مناطق وجود دارد که نبود ردیف بودجه‌ای اختصاصی دلیل آن است. محسن حسن‌پور افزود: اکنون نزدیک به ۱۰ سال است که جلسه خواندن زیارت عاشورا در تمام مناطق شهرداری برگزار می‌شود.
او با اشاره به اینکه در گذشته بسیج منطقه۷ شهرداری اصفهان به تنهایی و با کمک کارکنانش اقدامات فرهنگی را انجام می‌داد، تصریح کرد: با توجه به وضعیت اقتصادی موجود، در حال حاضر با مشکلاتی دست‌وپنجه نرم می‌کنیم و اگر نیازمند اقدامات فرهنگی در مناطق هستیم باید ردیف بودجه‌ای برای بسیج در نظر گرفته شود تا به نتایج مد نظر برسیم.
فرمانده پایگاه بسیج منطقه۷ شهرداری اصفهان با بیان اینکه اتاق‌های مناسبی برای بسیج در نظر گرفته نشده است، گفت: شهرداری زمانی موفق است که برای برخورد با ارباب رجوع از بسیجیان استفاده کند تا شاهد رضایتمندی در بین مردم باشیم.
حسن‌پور با بیان اینکه نگاه ما به بسیج، یک نگاه فرهنگی است، خاطرنشان کرد: در این راستا تلاش کردیم در برگزاری برنامه‌ها از مباحث فرهنگی غافل نشویم. او تبدیل وضعیت بسیجیان شهرداری اصفهان را از دیگر موضوع‌های مهم برشمرد و افزود: باید به این موضوع توجه و اقدامات لازم برای بهبود این وضعیت انجام شود.

لزوم پررنگ‌ترشدن نقش بسیج در شهر

در پایان همایش نیز فرمانده پایگاه بسیج شرکت اتوبوس‌رانی شهرداری اصفهان گفت: ۵۳۱ بسیجی در واحد اتوبوس‌رانی شهرداری حضور دارند که در این مدت فعالیت‌های چشمگیری داشته و در راستای اجرای مباحث فرهنگی، اقدامات لازم را انجام داده‌اند.
امیر رجبی تصریح کرد: برنامه «حلقه‌های صالحین» بین کارکنان شرکت اتوبو‌س‌رانی در شش سال اخیر به صورت مداوم برگزار شده و هیچ‌گاه توقف نداشته است؛ به طوری که استقبال افراد از این برنامه که هر سه‌شنبه با حضور اساتید برگزار می‌شد، بسیار زیاد بود.
او با بیان اینکه در انتخابات ۱۴۰۰ «نشست بصیرتی» را در شرکت اتوبوس‌رانی برای تمام کارکنان برگزار کردیم، افزود: در این مدت گردان امنیتی نیز تشکیل شد؛ اما باید امکانات و وسایلی به بسیج داده شود تا بتوانیم عملکرد بهتری داشته باشیم. همچنین برگزاری آموزش‌های عملیاتی با حضور گردان امام حسین(ع) و لشکر دفاع مقدس ثمرات خوبی برای افراد داشت.
فرمانده پـایـگــاه بـسـیـج شـرکـت اتوبوس‌رانی شهـرداری اصفهان اظهار کرد: استقرار میزهای خدمت در مصلا و گذرهای فرهنگی مانند چهارباغ و برگزاری مراسم‌ ملی از دیگر اقدامات این مجموعه بود که با همت یک‌هزار و 200 پرسنل به نتیجه رسید.
رجبی گفت: زمانی که حوزه بسیج در شهرداری شکل گرفت شاهد اتفاق‌های خوبی بودیم. در حال حاضر هم اتحاد قابل‌قبولی در بین پایگاه‌ها وجود دارد که باید حفظ شود. افرادی که خود را بسیجی می‌دانند بدون هیچ‌گونه چشمداشتی تلاش و جهاد می‌کنند، پس لزوم پررنگ‌ترشدن نقش بسیج در شهر ضروری است تا مشکلات و دغدغه مردم نیز حل شود.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    سیدمحمدمهدی هادیان