به سرمربی تیم ملی حق بدهیم

لیست تیم ملی برای دیدار با تیم‌های لبنان و سوریه در رقابت‌های مرحله نهایی انتخابی جام‌جهانی ۲۰۲۲ در حالی اعلام شد که از لحاظ دعوت بازیکن جدید لیست تیم ملی شگفتی خاصی نداشت و همانند گذشته لیگ نمود خاصی در لیست دعوت‌شده‌ها نداشت؛ اما دعوت‌نکردن مهدی طارمی نقطه چالش‌برانگیز این لیست بود.دراگان اسکوچیچ برای خط حمله تیم ملی سردار آزمون، کریم انصاری‌فرد، کاوه رضایی، اللهیار صیادمنش و مهدی قایدی را دعوت کرده است؛ اما نامی از مهاجم فعلی تیم پورتو پرتغال در جمع بازیکنان دعوت‌شده دیده نمی‌شود؛ تا برخی آن‌را به اختلاف پیش آمده بین سرمربی تیم ملی و مهاجم بوشهری نسبت دهند.

تاریخ انتشار: 10:11 - دوشنبه 1400/08/17
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

چندی قبل، سرمربی کروات تیم ملی گفت وگویی با یکی از روزنامه‌های کرواسی داشت که درباره وضعیت فنی بازیکنان ایرانی اظهارنظر کرده بود. این موضوع به مذاق مهدی طارمی خوش نیامد و او در توئیتی صحبت‌های سرمربی تیم ملی را زیر سؤال برد.اسکوچیچ در این مصاحبه درباره تفاوت لیگ ایران و کرواسی گفته بود فوتبالیست‌های ایرانی به لحاظ تکنیکی و فیزیکی قدرتمند هستند و در سطح رشک‌برانگیزی قرار دارند. چیزی که آن‌ها فاقدش هستند و من در آن جای پیشرفت می‌بینم، توانایی تاکتیکی است. بازیکنان ایران هنوز در توانایی تاکتیکی آن‌قدرها خوب نیستند؛ ولی در بلندمدت می‌توان آن را به آن‌ها آموخت. بیشتر اروپایی‌ها از نظر تاکتیکی منظم بوده‌اند.
مهاجم جنوبی تیم ملی نیز در توئیتی نوشت: باید عرض کنم که بازیکنان ایرانی علاوه بر تکنیک فردی و جنگندگی و… از لحاظ دانش فوتبال و تاکتیک خیلی درک بالایی دارند؛ ولی متأسفانه مشکلات جایی دیگر است. زنده باد ایران.»
در آن مقطع چندان به این اختلاف پرداخته نشد و مشاوران رسانه‌ای تیم ملی با دردست‌گرفتن فضا، موضوع را به سمت بیان یک نظر شخصی هدایت کردند؛ اما دعوت‌نکردن طارمی آن‌هم در آستانه دو دیدار مهم تیم ملی که کسب پیروزی در هر دو بازی برای تیم ملی ارزش حیاتی دارد، اختلاف‌ها را علنی کرده است.
دعوت‌نکردن طارمی در شرایطی انجام می‌شود که او به نوعی آماده‌ترین لژیونر این روزهای فوتبال ایران است و حضورش در تیم ملی امتیاز بزرگی در مسیر صعود به جام‌جهانی محسوب می‌شود؛ اما انتخاب بازیکنان مدنظر حق کادر فنی است و نمی‌توان خرده‌ای به اسکوچیچ گرفت.
برخی رسانه‌ها مدعی شده‌اند پس از ایجاد سوءتفاهم در خصوص برداشت طارمی از صحبت‌های اسکوچیچ، سرمربی تیم ملی برای رفع مشکلات، تماسی با مهدی طارمی گرفته تا شخصا با او گفت‌وگو کند؛ اما طارمی پاسخ این تماس را نداده است. در ادامه، اسکوچیچ از وحید هاشمیان و کریم باقری، مربیان تیم ملی، می‌خواهد با طارمی تماس بگیرند تا شاید جواب آن‌ها را بدهد؛ اما طارمی که حدس می‌زده موضوع در چه رابطه‌ای است، جواب این دو مربی را نداده است. قاعدتا اسکوچیچ برای دعوت‌نکردن مهدی طارمی با فدراسیون هماهنگ کرده و این اقدام بدون اطلاع مسئولان بالادستی رخ نداده است؛ اما همان‌طوری‌که در بحث فنی از سرمربی انتظار نتیجه داریم، در بحث انتخاب بازیکن نیز دست او باید باز باشد تا بعد بتواند پاسخ‌گوی عملکردش باشد؛ این در حالی است که برخی طرفداران فوتبال و حتی برخی کارشناسان حاضر نیستند این حق را برای اسکوچیچ در نظر بگیرند و بر این باورند که سرمربی تیم ملی چون اسم و رسم بزرگی ندارد، باید در مقابل بازیکنان با اسم‌ورسم کوتاه بیاید.
این در حالی است که چنین حقی برای کارلوس کی‌روش همواره محفوظ بود و همین افراد یکی از دلایل عملکرد نسبتا موفق کی روش در فوتبال ایران را قاطعیت برخورد او با بی انضباطی عنوان می‌کردند.
سرمربی پرتغالی تیم ملی در نخستین سال‌های حضورش در ایران و در جریان رقابت‌های انتخابی جام‌جهانی ۲۰۱۴ برزیل، پس از باخت تیم ملی به لبنان، مهدی رحمتی و هادی عقیلی را از تیم ملی کنار گذاشت. رحمتی در آن مقطع مطرح‌ترین دروازه‌بان ایرانی بود و به واسطه حضورش در تیم استقلال طرفداران زیادی داشت و هیچ‌گاه تصور نمی‌کرد هیچ سرمربی جرئت کنارگذاشتن او را داشته باشد؛ اما کی‌روش بی‌توجه به حاشیه‌سازی‌های اطراف تیم ملی، این بازیکن و همچنین هادی عقیلی را که در بهترین شرایط آمادگی بدنی خود بود، کنار گذاشت و حتی بعدها با پیغام‌وپسغام‌های ردوبدل‌شده و ابراز پشیمانی این دو بازیکن نیز حاضر به دعوت آن‌ها به تیم ملی نشد.
رسانه‌های حامی رحمتی و عقیلی منتظر بودند تا پس از ناکامی تیم ملی، هجمه تندی را به کی‌روش وارد کنند؛ اما صعود به تیم ملی اجازه این کار را نداد و تصمیم قاطع کی‌روش در برخورد با این دو بازیکن باعث شد مقابله با بازیکن‌سالاری به‌عنوان یکی از محسنات کاری کی روش نام برده شود.
در حال حاضر تیم ملی فوتبال کشورمان با دو امتیاز بیشتر نسبت به کره جنوبی صدرنشین گروه A انتخابی جام جهانی در منطقه آسیاست و کسب شش امتیاز در دو بازی آینده نقش تعیین‌کننده‌ای در راهیابی تیم ملی به بزرگ‌ترین فستیوال فوتبالی دنیا ایفا خواهد کرد؛ ازاین‌رو انتظار می‌رود به دور از رفتارهای آماتوری و جانب‌داری احساسی، اجازه دهیم کادر فنی تیم ملی بر اساس اصل انضباط تیمی رفتار کنند.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    مهری مصور

برچسب‌های خبر