درمان ساده برای اختلال‌ دندانی

بهداشت دهان و دندان به قدری مهم است که در صورت اهمیت‌ندادن به آن علاوه بر تحمیل درد و هزینه‌اش، ممکن است دچار ناراحتی‌ها و اختلالات دیگری از اعضای بدنتان شوید. از این رو بهتر است به علل و راهکارهای ساده درمان دندان که با نظر دکتر سیامک علیان، پژوهشگر درمان‌های طبیعی و نویسنده «درمان‌های ساده برای بیماری‌های سخت» بیان می‌شود، توجه کنید.

تاریخ انتشار: 10:21 - چهارشنبه 1400/08/19
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
no image

ناراحتی‌های دندان و لثه

از آنجایی که بیماری‌ها و مشکلات دهان و دندان باعث کم‌جویدن غذا و به دنبال آن نارسایی‌های گوارشی می‌شود، بهداشت دهان و دندان اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است و درمان هرچه سریع‌تر لثه و دندان‌ها الزامی می‌شود. متأسفانه هزینه‌های سرسام‌آور امور دندان‌پزشکی باعث شده است تا قشر فقیر و متوسط جامعه قادر به بهره‌بردن کافی از آن نباشند؛ اما فراموش نکنیم که هیچ چیز گران‌بهاتر از سلامتی نیست به‌خاطر همین بهتر است با رعایت نکات ساده ذکرشده و البته پرداخت هزینه برای دهان و دندان، این گوهر ارزشمند را حفظ کنیم. حال به علل خرابی دندان اشاره می‌شود.

علت احتمالی جسمی

مسواک‌نزدن.
مصرف بی‌رویه مواد غذایی با طبیعت سرد و اسیدی.
مصرف بی‌رویه آدامس، شیرینی، شکلات و سایر مشتقات شکر که باعث افزایش حالت اسیدی در محیط دهان می‌شود.
مصرف بی‌رویه نان‌ها، شیرینی‌ها و کیک‌هایی که با آرد سفید بدون سبوس تهیه می‌شوند.
مصرف بی‌رویه خــــوراکـــــی‌های صنعتی به‌ویژه نوشابه‌های گازدار و پفک.
درمان: به‌طور کلی بـــزرگ‌تریــــن عوامل ناراحتی‌های لثه و دندان، اسیدی‌شدن بیش از حد محیط دهان است که باید آن را همیشه کنترل و مراقبت کرد. بدین ترتیب:
چشیــــــدن نمک قبل و بعد از غذاخوردن.
عدم مصرف یا کمترکردن مصرف نوشابه‌های گازدار، چیپس، پفک، شیرینی، شکلات‌های صنعتی، نان‌ها و کیک‌ها و سایر مواد غذایی که با آرد سفید بدون سبوس تهیه می‌شوند.
از آنجایی که مواد تشکیل‌دهنده خمیردندان‌ها، شیمیایــــی است و جذب آن‌ها به خون می‌توانــــد خطرناک باشد (به‌ویژه کودکان که هنگام مسواک‌زدن خمیردندان را فرو می‌دهند)؛ ‌به جای آن بهتر است از کمی نمک یا آب نمک استفاده کنید و یا حداقل از خمیر دندان، تنها در موقع شب و پیش از خواب استفاده شود و بعد از آن غذایی میل نشود و فردا صبح پیش از خوردن صبحانه با نمک یا آب نمک مسواک کنید تا باقی مانده مواد خمیر دندان کاملا شسته شود. (توجه داشته باشیم که دانه‌های نمک را مستقیم بر سطح دندان نکشید.)
در مسواک کوتاهی نکنید. زیرا این کار نه فقط برای بهداشت دهان و دندان و لثه مفید است بلکه به طور ثانویه برای تقویت مغز و قلب نیز مؤثر است. همچنین عفونت و نارسایی در لثه و دندان می‌تواند به مغز، قلب، لوزه‌ها، گوش و… آسیب برساند.
جویدن درست کندر یا میوه‌ها و سبزی‌هایی مثل سیب با پوست، هویج، کرفس و… بسیار مفید هستند.
مصرف دم کرده گیاهانی مانند: آویشــــن، پونــــه، زیره، رزماری، استوخودوس، دارچین، زنجبیل و… برای تقویت لثه و دندان‌ها مفید بوده و حتی بوی بد دهان را که ناشی از ناراحتی‌های معده یا سینوزیت است، نیز برطرف می‌کند.

علت احتمالی ذهنی

شک و دودلی در اندیشه‌ها و نیز عدم قدرت تصمیم‌گیری درست.
درمان ذهنی/ باور و تکرار این عبارت: در کمال آرامش و توانمندی تصمیم می‌گیرم و همه چیز به بهترین شکل پیش می‌آید.

روش درمان عفونت یا تحلیل لثه

اگر دچار عفونت یا تحلیل لثه هستیـــــد، برای درمان می‌توانید دستور زیر را روزی یک یا دو بار انجام دهید:
ابتدا مقداری آب نمک غلیظ در دهان کاملاً چرخانده و آن را بیرون بریزید. سپس با انگشت، لثه را در جهت‌های مختلف ماساژ دهید و گوشت آن را به سمت دندان بکشید.
ممکن است در این هنگام دچار درد یا خونریزی مختصر لثه شوید که علامت بدی نیست. در پایان دهان را با آب خنک شسته و کمی دم کرده غلیظ پوست بلوط یا پوست انار یا سماق یا چای سبز و یا هر چیز دیگری که دهان را گس کرده و گوشت لثه را جمع کند، در دهان چرخانده و بعد از یکی دو دقیقه بیرون بریزید.
اگر برای چند روز کاملاً از فراورده‌های حیوانی پرهیز کرده و روزانه دو تا سه عدد سیب را با پوست، پس از جویدن کامل میل کنید و دو تا سه بار نیز شربت آب و عسل و لیموترش تازه میل کنید؛ نتیجه درمان بسیار عالی خواهد بود.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    لیلا کهلانی

برچسب‌های خبر