دوئل فرونشست و بازار مسکن

بررسی‌های مــیـدانی نشــان می‌دهد اخبار و شایعات درباره فرونشست زمین، معادلات در محله‌های مختلف شهر اصفهان را تغییر داده است. تغییر اول برهم خوردن نظم عرضه و تقاضا در محله‌های شهر اصفهان و در ادامه نوسان‌های قیمتی دنباله‌رو آن است. به تعبیر بعضی از خریداران و فروشندگان، احتمال فرونشست در بعضی از محله‌ها کمتر و در بعضی بیشتر است. در نتیجه تقاضا در محله‌های مطمئن اصفهان افزایش پیدا کرده تا قیمت‌ها نیز تحت تأثیر قرار بگیرند و سپس در محله‌هایی با احتمال فرونشست بیشتر با کاهش تقاضا و افزایش عرضه، رونــد کـلـی قیمت‌ها نزولی است.

تاریخ انتشار: 10:02 - شنبه 1400/08/22
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
no image

فعالان بازار مـســکـــن، خــریـــداران و فروشندگان به تعبیر خود و بدون بررسی کارشناسی مناطقی از شهر اصفهان را برای فرونشست پرخطر و مناطقی را کم‌خطر می‌دانند و همین مسئله بازار مسکن شهر را به دو قــسـمت تقسیم کرده‌است تا افزایش عرضه در مناطق پرخطر مشهود باشد. خاشعی، فعال بازار مسکن اصفهان، در این‌باره می‌گوید: «در مناطقی که می‌گویند فرونشست خطر بیشتری دارد شاید بیش از نصف مردم فروشنده‌اند ولی تقریبا تقاضایی وجود ندارد.» فروشندگان در این مناطق به دو بخش تقسیم می‌شوند. درصد کمی از آن‌ها حاضرند با زیرفروشی هرچه سریع‌تر به منطقه دیگری مهاجرت کنند و درصد زیادی از فروشندگان اگرچه تصمیم به مهاجرت دارند؛ ولی حاضر به ارائه تخفیف چندانی نیستند؛ بااین‌حال، افزایش عرضه‌ها در این مناطق قیمت‌های پیشنهادی را متأثر کرده است. خاشعی می‌گوید: «به طور متوسط 5 تا 20درصدقیمت‌ها کاهش پیدا کرده‌است.»
تعداد ترک‌ها به خصوص در بناهای نوساز به اولویتی برای تخمین قیمت یک بناتبدیل شده‌است. خاشعی بیان می‌کند: «اگر دیوارها زیاد ترک داشته باشد، قیمت پیشنهادی کمتر می‌شود و اگر ملک سالم باشد فروشنده به دلیل افزایش عرضه‌ها تا 5درصد تخفیف می‌دهد.»
فعالان بازار مسکن اصفهان گزارش می‌دهند تقاضا برای خرید مسکن چه در مناطق پرخطر و چه در مناطق کم خطر به سمت صفر میل می‌کند؛ ولی همین تقاضای اندک و مراجعه برای بازدید نیز بیشتر متوجه بخش کم‌خطر شهر است و همین مسئله قیمت مسکن در این مناطق را تحریک می‌کند.
خاشعی در این‌باره می‌گوید: «وقتی یک بخش از شهر خطر فرونشست کمتری دارد، املاکش باید گران شود. امروز تقاضایی وجود ندارد وگرنه ملک در این مناطق دوبرابر می‌شد؛ ولی در مجموع مالکان این محله در مقابل ریزش قیمت‌ها در رکود مقاومت بیشتری می‌کنند.»

مسئله فقط محله نیست

در کنار محله کـم‌خـطـر و پرخطر، فیلـتــرگــذاری‌هــایـــی بــرای عمر بنا، اسکلت‌بندی، شهرت سازنده و مواردی از این قبیل نیز انجام می‌شود. برخی از فعالان بازار عقیده دارند عمر بنا در خسارت فرونشست تأثیر دارد در نتیجه املاک قدیمی‌ساخت به‌خصوص در مناطق پرخطر کاهش قیمت بیشتری را تجربه خواهند کرد؛ ولی املاک نوساز در مقابل فرونشست امنیت بیشتری دارنــد.
نوع اسـکـلــت‌بـنـدی و ســفـت‌کـــاری ساختمان نیز در این مسئله مورد نظر قرار می‌گیرد. اکنون عده‌ای برای پیش‌فروش یا فروش بناهای نوساز از اسکلت تقویت‌شده بنا می‌گویند. آن‌ها مدعی‌اند اسکلت بنا را تقویت کرده‌اند در نتیجه با قیمت بالاتری فــروشــنـده هستـنـد؛ ولی هـیـچ‌کــدام برای خطر فرونشست ضمانتی ارائه نمی‌دهند.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    سعیده غفاری

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط