سازمان سرمایهگذاری و مشارکتهای شهرداری اصفهان در راستای مدیریت واحد سرمایهگذاری در شهرداری اصفهان و با هدف اصلی ایجاد ارتباط سازنده و استفاده از تمام ظرفیتهای بخش خصوصی در تحقق برنامههای توسعه شهری، تأسیس شده است. رسالت اصلی این سازمان ایجاد بستر مناسب برای جذب بخش خصوصی در اجرای پروژههای متنوع شهری در حوزههای مختلف و افزایش درآمدهای پایدار شهرداری با بهرهگیری از ظرفیتهای گسترده اقتصادی شهر است.
معاون سازمان سرمایهگذاری و مشارکتهای شهــــــرداری اصفهان گفت: حـــــــوزه سرمایهگذاری مشارکت دو تفاوت عمده با دیگر حوزهها و سازمانهای شهرداری دارد که نوع مخاطب یکی از این تفاوتهاست؛ چراکه مخاطبان این سازمان، سرمایهگذاران و فعالان اقتصادی هستند که برای مشارکت با شهرداری به این سازمان مراجعه میکنند. درحالیکه در دیگر حوزهها و سازمانهای شهرداری شاهد اینگونه مخاطبان نیستیم؛ زیرا در بخشهای مختلف افراد برای دریافت خدمت به شهرداری مراجعه میکنند. علیرضا برهانیپور تصریح کرد: سرمایهگذاران، در واقع شرکای شهرداری هستند. زمانی که قرارداد میان شهرداری و سرمایهگذار منعقد میشود باید تمامی اقدامات با مشارکت و همکاری طرفین انجام شود. وجود ملاحظات اقتصادی، تفاوت دومی است که این مجموعه با دیگر حوزههای شهرداری دارد، گاهی اوقات شهرداری با توجه به شرایط خاص هر پروژه، شرایط و امتیازات ویژهای را باید برای مشارکت در نظر گرفته و در فراخوان اعلام میکند؛ در غیر این صورت از پروژه استقبال نخواهد شد و در واقع باید در فراخوانهای سرمایهگذاری به منافع شهرداری و سرمایهگذار بهصورت هم زمان توجه شود.او با بیان اینکه سرمایهگذاران افراد باهوش و مسلط به حوزه کاری خود هستند و اگر ما بتوانیم بستر مناسب جهت استفاده از ظرفیتهای مدیریتی و مالی آنها را فراهم کنیم، قطعا منافع بیشتری نصیب شهرداری خواهد شد، اضافه کرد: سرمایهگذاران با ایدههای خود میتوانند بهترین شرایط اقتصادی را برای پروژه بهوجود آورند و اگر از نظرات فنی و اقتصادی سرمایهگذاران در پروژههای مختلف استفاده کنیم، قطعا شاهد نتایج بهتری هم به لحاظ کیفیت اجرای پروژه و هم به لحاظ اقتصادی خواهیم بود.
رشد سالانه سرمایهگذاران
برهانیپور با اشاره به اینکه اگر با ادبیات حوزه سرمایهگذاری آشنا باشیم، پروژههایی در شهر کلید میخورد که نفع آن به شهر، شهرداری، مردم و سرمایهگذاران میرسد، اضافه کرد: از سال 1385 مدیریت سرمایهگذاری و مشارکتهای شهرداری اصفهان تأسیس شد و ما تاکنون 244 قرارداد را در حوزههای مختلف منعقد کردهایم که بخش عمده این قراردادها در حوزه ساختوساز و مشارکت مدنی بوده است. البته در حوزههای دیگر نیز قراردادهای بسیار خوب و موفقی منعقد کردیم. از ابتدای تأسیس این سازمان هر سال شاهد رشد قراردادهای سرمایهگذاری و مشارکت هم به لحاظ تعداد و هم به لحاظ ارزش ریالی بودیم؛ بهگونهای که در سال گذشته توانستیم 24 فقره قرارداد مشارکتی منعقد کنیم. او ادامه داد: این استقبال و افزایش قراردادها ناشی از بازخورد مثبتی بوده است که سرمایهگذاران قبلی در مشارکت با شهرداری اصفهان تجربه کردهاند. ما نباید تنها به تبلیغات تکیه کنیم بلکه آنچه بیشتر مورد توجه و اهمیت سرمایهگذاران است، سابقه و نتیجه قراردادهای قبلی و میزان رضایت سرمایهگذارانی است که قبلا با شهرداری مشارکت نمودهاند و اگر سرمایه گذاران فعلی از مشارکت با شهرداری راضی باشد قطعا باعث ترغیب سایر سرمایهگذاران به مشارکت با شهرداری در آینده خواهند شد و مدیریتشهری باید به این موضوع توجه ویژهای داشته باشد؛ چراکه این اقدام تأثیر مثبتی و عمیقی بر اعتماد سرمایهگذاران دارد و به لطف الهی درحال حاضر ما به این امر مهم دست پیدا کردهایم. او با اشاره به اینکه در قراردادها باید ملاحظات اقتصادی مربوط به فضای کسبوکار کشور بهویژه در شرایط رکود تورمی موجود در اقتصاد را مد نظر قرار داد، گفت: امروز صنعت ساختمان در رکود بهسر میبرد و شهرداری باید با توجه به این موضوع سیاستهایی را اتخاذ کند که سرمایهگذاری در این بخش از توجیه اقتصادی برخوردار شود. بهعنوان مثال میتوان بهجای دریافت نقدی مبلغ پروانه ساختمانی، معادل آن با انبوهسازان در پروژه شریک شد. به هر صورت فعالان اقتصادی در هر جایی که فضا برای فعالیت و کسب درآمد مناسب باشد و احساس امنیت کنند، سرمایهگذاری مینمایند و در حال حاضر بسیاری از سرمایهگذاران به سمت شمال کشور و همچنین جزایر جنوبی ایران در خلیج فارس از جمله کیش و قشم سوق یافتهاند.
ضرورت بازنگری در فرایندهای سرمایهگذاری و استفاده از روشهای نوین تأمین مالی
معاون سازمان سرمایهگذاری و مشارکتهای شهرداری اصفهان تصریح کرد: اصفهان نسبت به دیگر شهرها در این سالها کمتر مورد توجه سرمایهگذاران بروناستانی قرار گرفته که علت اصلی آن نبود تعامل مناسب، با توجه به ظرفیتهای قانونی موجود، در نهادها و سازمانهای مختلف استان است. آنچه اهمیت دارد این است که فعالان اقتصادی فضای کسبوکار استان و شهر اصفهان را برای فعالیت مناسب ببینند و این مهم محقق نخواهد شد مگر اینکه تمام نهادها و سازمانهای استان، فرایندهای خدمترسانی خود را با رویکرد تسهیل سرمایهگذاری در استان مورد بازنگری قرار دهند. در این راستا شهرداری اصفهان گامهای خوبی برداشته است که امیدواریم در دوره جدید مدیریت شهری این اقدامات از سرعت و فراگیری بیشتری برخوردار شود. برهانیپور با بیان اینکه آلودگی هوا، کمبود آب، خشکی زایندهرود و بوروکراسی در نهادها و سازمانهای دولتی استان از جمله عوامل مهمی است که باعث سرمایهگریزی اصفهان شده است، افزود: در شورای اسلامی شهر اصفهان این مباحث به طور جدی دنبال میشود و امیدواریم برای رفع این مشکلات راهکارهای مناسبی اتخاذ شود تا از خروج سرمایهها از اصفهان جلوگیری بهعمل آید. او خاطرنشان کرد: سرمایهگذاری در پروژههای بزرگ راهکارهای قانونی خود را دارد و اگر شهرداری بخواهد ریسک سرمایهگذاری در این پروژهها را کاهش دهد و همچنین سرمایههای خرد را بهکار گیرد، باید از ابزارهای نوین تأمین مالی نظیر صندوق پروژه، صندوق زمین و ساختمان استفاده کند تا امکان سرمایهگذاری سازمانیافته جمعی در یک ابر پروژه فراهم شود که سازوکار آن از طریق سازمان بورس است. از جمله ابزارهای نوین تأمین مالی دیگر که میتوان از آن در اجرای پروژهها استفاده کرد، اوراق مشارکت اسلامی یا صکوک است که امکان آن از طریق سازمان بورس فراهم شده است. برهانیپور ادامه داد: همکاران من در سازمان سرمایهگذاری و مشارکتهای شهرداری با ادبیات مذاکره با سرمایهگذار آشنا هستند و قریب به اتفاق سرمایهگذارانی که به این سازمان مراجعه میکنند از نحوه برخورد و رفتاری که با آنان در این سازمان میشود، رضایت کامل دارند؛ اما زمانی که برای پیگیری امور مربوط به قرارداد خود به سایر حوزههای شهرداری مراجعه میکنند معمولا با بروکراسی سنگینی مواجه میشوند که نارضایتی آنها را بهدنبال دارد. بدون تردید اگر ما به دنبال توسعه مشارکت با بخش خصوصی و جذب سرمایههای آنان در اجرای پروژههای شهری هستیم، باید سازوکاری را طراحی و اجرا کنیم که ضمن حفظ احترام و حرمت سرمایهگذاران، امور مربوط به آنان در شهرداری در حداقل زمان ممکن و با هماهنگی و لحاظ نظرات مثبت و راهگشای آنان انجام شود. توجه به این موضوع بسیار اهمیت دارد که در اجرای یک پروژه لحاظ نظرات سرمایهگذار کمک شایان توجهی به موفقیت آن پروژه هم به لحاظ کارکرد و هم به لحاظ اقتصادی دارد. باید توجه داشت که سرمایهگذار، پیمانکار شهرداری نیست؛ ولی متأسفانه هنوز حتی در ادبیات گفتاری از واژه پیمانکار بهجای سرمایهگذار و شریک استفاده میشود که البته رفع این مشکل نیاز به فرهنگسازی دارد؛ چرا که همواره برخورد مناسب و شایسته با سرمایهگذاران مورد تأکید مدیران ارشد شهرداری بهویژه شهردار محترم و اعضای محترم شورای اسلامی شهر اصفهان بوده است. او با بیان اینکه طولانیشدن صدور پروانه ساختمانی مشکلات عدیدهای برای سرمایهگذاران ایجاد کرده است، اظهار کرد: نظام اداری کشور در سازمانها و نهادهای مختلف از جمله شهرداریها برای جذب و تسهیل فرایند سرمایهگذاری طراحی نشده و ضرورت دارد تا با نگاهی کارشناسی و الگوگرفتن از کشورهای موفق دنیا در جذب سرمایهگذار، نظام اداری کشور و قوانین مرتبط با فضای کسبوکار مورد بازنگری قرار گیرد. در شرایط فعلی این مدیران هستند که اگر نگاه مثبتی به بخش خصوصی و مشارکت با سرمایهگذاران داشته باشند، انجام کارهای مربوط به سرمایهگذاران تسهیل شده و زودتر به نتیجه میرسد، در شهرداری نیز وقتی مدیر یک منطقه اعتقاد و باور شخصی به مشارکت با بخش خصوصی داشته باشد، آمار سرمایهگذاری در آن منطقه افزایش یافته و سرمایهگذاران چه برای مشارکت با شهرداری و چه برای سرمایهگذاری شخصی در آن منطقه، رغبت نشان میدهند. سازمان سرمایهگذاری شهرداری یک سازمان ستادی است و فرایندهـــــای مربــــوط به قراردادهـــــای سرمایهگذاری و مشارکت را مدیریت میکند و بهطور مستقل اقدامی انجام نمیدهد و بخش عمده اجرا پروژه بعد از انعقاد قرارداد بر عهده منطقه است و اگر همکاران ما در مناطق رفتاری شایسته با سرمایهگذاران داشته باشند، روند اجرای قرارداد تسهیل شده و رضایت سرمایهگذاران را بههمراه دارد. معــــــاون سازمـــــــان سرمـــــایهگـــــذاری و مشارکتهای شهرداری اصفهان بیان کرد: بدون تردید با برنامهریزی دقیق و اجرای درست آن میتواند فضاهای جدیدی را در عرصه مشارکت با بخش خصوصی باز کند، کمااینکه در گذشته هم هر زمان فضای برای فعالیت بخش خصوصی فراهم شده است، شاهد اجرای پروژههای خاص و تأثیرگذار نظیر آکواریوم، شهرک سلامت، تصفیهخانه پساب و پمپبنزینهای کوچک حاشیه خیابان بودهایم که علاوه بر پیشگامکردن اصفهان در توسعه شهری، رضایت شهروندان را هم بهدنبال داشته است.
فرهنگ مشارکتمحوری باید در شهرداری نهادینه شود
برهانیپور گفت: در مرحله اول باید بر ادبیات سرمایهگذاری و مشارکت کار کنیم و فرهنگ مشارکتمحوری را در شهرداری نهادینه کنیم. سرمایهگذار شریک شهرداری است و شراکت الزامات خود را دارد تا کار به نتیجه مطلوب برسد. در مرحله دوم باید با شناسایی دقیق موانع و مشکلات موجود نسبت به رفع آن اقدام کنیم تا فرایند مشارکت تسهیل شده به سمت نقطه مطلوب حرکت کنیم.
معـــــــاون سازمــــــــان سرمایهگـــــــذاری و مشارکتهای شهرداری اصفهان با اشاره به چالشهای موجود حوزه سرمایهگذاری و مشارکت ادامه داد: فضای عمومی و اقتصادی کشور برای ما چالشهایی را ایجاد کرده است؛ چراکه وجود نوسانات و عدم ثبات در شاخصهای کلان اقتصادی، بر تصمیمگیری سرمایهگذاران تأثیر جدی میگذارد و بهطور طبیعی سرمایهگذاران رو به بازارهایی میآورند که خواب سرمایه در آن کمتر باشد و درعینحال امکان نقدشوندی سریعتری داشته باشد. در چنین شرایطی بهطور طبیعی بازار مسکن و ساختوساز از رونق کمتری برخوردار میشود. باوجوداین، اگر شهرداری بتواند در تعامل و همکاری با سایر دستگاههای و سازمانهای خدماتی نظیر شرکت آب و فاضلاب، شرکت گاز، شرکت برق منطقهای، سازمان نظام مهندسی، سازمان بیمه تأمین اجتماعی، اداره کل راه و شهرسازی، فرایندهای مربوط به سرمایهگذاری و حوزه مسکن و ساختوساز را تسهیل کرده و موانع موجود را برطرف کند، میتوان امیدوار بود که حداقل فعالان این بازار بهویژه انبوهسازان به فعالیت خود در حوزه ساختوساز ادامه داده و سرمایههای خود را به بازارهای موازی دیگر انتقال ندهند. برهانیپور خاطرنشان کرد: زمانی که سعی داریم پروژهای را با مشارکت بخش خصوصی به انجام برسانیم، باید شرایط خود پروژه و شرایط اقتصادی کشور را در نظر بگیرم و با درنظرگرفتن امتیازات مناسب، بهگونهای شرایط را فراهم کنیم که منافع همه طرفهای مشارکت تأمین شود. نباید این تصور وجود داشته باشد که در یک قرارداد مشارکتی یک طرف میتواند منتفع شود و طرف دیگر متضرر. سرمایهگذار از درگیرشدن در پیچوخم فرایندهای اداری به منظور دریافت مجوزهای لازم برای شروع عملیات اجرایی یک پروژه بسیار دل سرد و بیانگیزه میشود، اگر بتوانیم با برنامهریزی درست و هماهنگ بین بخشهای و نهادهای مختلف زمان ارائه مجوزهای لازم برای شروع عملیات اجرایی پروژهها را به حداقل برسانیم، رضایتمندی زیادی در بین سرمایهگذاران بوجود خواهد آمد که تأثیرات خود را در رونق اقتصادی شهر بسرعت نشان خواهد داد.
معاون سازمان سرمایهگذاری و مشارکتهای شهرداری اصفهان افزود: شهر اصفهان ظرفیتهای اقتصادی متنوعی دارد و از جایگاه و شهرت جهانی ویژهای برخوردار است که امتیاز مهمی در جذب سرمایهگذاران داخلی و خارجی بهشمار میرود. یکی از ظرفیتهای بالقوهای که شهر اصفهان دارد، خواهرخواندگی با 15 شهر تاریخی جهان است کهاین موضوع یک ظرفیت اقتصادی بزرگی در خود دارد. برگزاری هفتههای فرهنگی و در کنار آن بازارهای مشترک، حداقل ظرفیت اقتصادی موجود در برقراری ارتباط با شهرهای خواهرخوانده اصفهان است. در عین حال اصفهان میتواند بهعنوان دریچه ورود تجار و بازرگانان کشور به سایر کشورها از طریق شهرهای خواهرخوانده خود باشد و از این رهگذر منافع اقتصادی سرشاری را برای شهر و کشور بهدست آورد. برهانیپور با اشاره به اینکه گاهی تعامل اقتصادی دو شهر خواهرخوانده میتواند منجر به تعاملات اقتصادی دو کشور شود، اظهار کرد: در این زمینه نیز باید از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کنیم؛ زیرا شهرداری صرفا میتوانیم بستر این تعاملات را فراهم کند و در واقع این فعالان اقتصادی هستند که با استفاده از فضای بهوجودآمده رونق تجارت و سرمایهگذاری را باعث میشوند.
تنوعبخشی به ظرفیت و جذابیتهای گردشگری اصفهان
او بیان کرد: اصفهان از ظرفیت گردشگری تاریخی منحصربهفردی برخوردار است؛ اما برای جذب گردشگر باید در کنار جذابیتهای تاریخی، جذابیتهای تفریحی و مدرن نیز فراهم کنیم تا امکان کسب رضایت همه گردشگران در سنین مختلف را داشته باشیم. البته در گذشته اقداماتی همچون احداث آکواریوم بزرگ اصفهان، باغ خزندگان، تلهسیژ و شهر رؤیاها انجام شده است، اما این اقدامات کافی نبوده و باید پروژههای جدیدی در این زمینه با همکاری بخش خصوصی و بهرهگیری از ایدههای جدید آنها انجام پذیرد. معاون سازمان سرمایهگذاری و مشارکتهای شهرداری اصفهان با بیان اینکه گردشگری سلامت از دیگر محورهایی است که اصفهان میتواند در آن شاخص باشد، به پروژه شهرک سلامت اشاره کرد که تحولی بنیادی در حوزه بهداشت و درمان، نهتنها در اصفهان بلکه کل کشور و حتی منطقه ایجاد کرده است. وی با تأکید بر ضرورت تعریف و اجرای پروژههای شاخص از این دست، نگاه عمیق و آیندهنگر به تحولات جامعه و نیازهای آن را در تدوین مسیر راهبردی سرمایهگذاری در شهر ضروری دانست. برهانیپور تصریح کرد: در تعریف یک پروژه باید نگاهی جامع به همه مسائل و اطراف آن داشت و حتی حواشی موضوع که شاید چندان مهم به نظر نرسد نیز باید مورد توجه و تحلیل قرار گیرد، چراکه سرمایهگذار از شهرداری بهعنوان یک نهاد عمومی که دسترسی آسانتری به اطلاعات داشته و در عین حال از ظرفیتها قانونی خوبی برخوردار است و میتواند تعاملات سازمانی مؤثرتری باسایر نهادهای و سازمانهای دولتی برقرار کند، انتظار دارد تا با نگاهی کلان، نقاط ضعف بخش خصوصی را پوشش دهد و از ورود سرمایهگذاران در مسیری که در نهایت باعث ضرر و زیان آنان شود جلوگیری بهعمل آورد و یا از قبل پیشبینیهای لازم برای عبور از چالشهای پیشرو را در تعامل با یکدیگر بکنند. پشتیبانی از سرمایهگذاران فعال در شهر به ایجاد حس امنیت در فضای کسبوکار شهر خواهد انجامید که نتیجه آن ورود سرمایهگذاران بیشتر به اصفهان و رونق اقتصادی شهر خواهد بود و طبیعی است که شهرداری نیز از این فضای مثبت حاکم بر اقتصاد شهر منتفع شده و میتواند درآمدهای پایدار خود را افزایش دهد. درآمد بیشتر برای شهرداری به معنی ارائه خدمات بهتر به شهروندان خواهد بود و به دنبال آن اصفهان را بیش از گذشته به شهری مناسب برای زندگی و کسبوکار تبدیل خواهد کرد. مثلا زمانی که شهرداری به فکر احداث پمپ بنزینهای کوچک حاشیه خیابان افتاد، بنزینزدن در شهر به یک معضل اساسی تبدیل شده بود و زمان قابل توجهی از شهروندان در صف پمپبنزینهای اندک شهر تلف میشد، در چنین شرایطی شهرداری اصفهان با مشارکت بخش خصوصی ایده جدید احداث پمپبنزینهای کوچک را عمــــلی کرد که بهعنوان یک الگوی موفق در میان کلانشهرهای کشور مورد توجه قرار گرفت و در عین حال رضایت شهروندان را به همراه داشت.معـــــــاون سازمـــــــان سرمایهگــــــذاری و مشارکتهـــــای شهــــــرداری اصفهـــــــان خاطرنشان کرد: نباید مسائل و مشکلات روزمره، مدیران را از توجه به موضوعات راهبردی و اساسی شهر غافل کند. جذب حداکثر مشارکت مردم در اداره شهر بسیاری از مشکلات مدیریتشهری را برطرف خواهد کرد؛ ولی تحقق این امر مستلزم برنامهریزی و ایجاد سازوکارهای مناسب و کارآمد است که قبل از هر چیز نیازمند فرهنگسازی هم در جامعه و هم در شهرداری است که بهطور طبیعی زمانبر خواهد بود. آنچه میتواند این روند را تسهیل کند، باور مدیران و کارشناسان به کارآمدی مشارکت و توانمندی بخش خصوص است. باید پذیرفت که منافع اندک کوتاهمدت میتواند در مشارکت با بخش خصوصی به منافع پایدار و سرشار بلند مدت تبدیل شود. وجود نگاه مشارکتمحور در میان مدیران برخی از مناطق شهر طی سالهای گذشته، ظرفیتهای گستردهای برای مدیریت بهینه منطقه فراهم کرده است که این تجربه میتواند چراغ راه سایر مدیران مناطق شهری نیز قرار گیرد. برهانیپور اضافه کرد: هر زمان که پروژه خوب و شستهرفتهای از طرف مناطق به سازمان سرمایهگذاری معرفی شده است، شاهد استقبال گسترده سرمایهگذاران از فراخوان سرمایهگذاری برگزار شده روی آن پروژه بودهایم؛ بهگونهای که در مواردی تا 20 سرمایهگذار مختلف در آن فراخوان شرکت کرده و به رقابت با یکدیگر پرداختهاند. اما در مواردی که پروژه معرفیشده دارای مشکلات مختلفی بوده، فراخوان سرمایهگذاری آن چندان با اقبال سرمایهگذاران همراه نشده است. او با بیان اینکه بخش خصوصی میتواند به بازوی توانمند اجرایی شهرداری تبدیل شود، ادامه داد: میتوان با مشارکت بخش خصوصی ظرفیتهای اقتصادی جدیدی در شهر کشف یا حتی خلق کرد. بسیاری از املاک موجود در شهر را که برای سالهای متمادی بلا استفاده رها شدهاند میتوان با مشارکت انبوهسازان و ترغیب مالکان آن احیا کرده و این املاک را از یک نقطه راکد شهری به یک نقطه پویا و کارآمد شهری تبدیل کرد. معاون سازمان سرمایهگذاری و مشارکتهای شهرداری اصفهان اظهار کرد: پیشنهاد میکنم بخشی از درآمد حاصل از پروژههای مشارکتی صرف خرید زمینهای دارای قابلیت اقتصادی مناسب شود تا در سالهای آینده دست شهرداری از املاک برای تأمین معوض و یا توسعه زیرساختهای شهر خالی نشود. امیدوارم در تدوین بودجه سال آینده شهرداری به این موضوع توجه ویژهای شود تا بتوانیم با معرفی پروژههای خوب به سرمایهگذاران، بخش بیشتری از درآمد شهرداری را از محل پروژههای مشارکتی با بازده اقتصادی بیشتر فراهم کنیم. برهانیپور اضافه کرد: پیشنهاد دیگری که دو سال پیش به عنوان یک طرح مطالعاتی مطرح کردم، طرح جامع شناسایی فرصتهای سرمایهگذاری اصفهان بود که درصورت انجام میتوانست نقشه راه سرمایهگذاری شهر برای سالهای آینده باشد و بر اساس آن پروژههای مختلفی با همفکری و مشارکت بخش خصوصی تعریف و اجرا شود. امیدوارم این طرح نیز در بودجه مطالعاتی سال آینده دیده شود و زمینه را برای یک جهش جدی در عرصه سرمایهگذاری در شهر اصفهان فراهم کند.
برهانیپور در پایان با اشاره به اینکه مهمترین موضوع در جذب سرمایهگذاران در کنار معرفی فرصتهای سرمایهگذاری سودآور، حفظ حرمت و احترام واقعی به آنان است، ادامه داد: بسیاری از سرمایهگذاران قبل از هر چیز، به نوع رفتار و ادبیات مدیران و کارشناسان شهرداری توجه میکنند و اگر این رفتار محترمانه باشد، آنگاه به بررسی مشارکت در اجرای پروژههای معرفی شده اقدام خواهند کرد. بنابراین باید تلاش کرد تا سرمایهگذاری به عنوان یک کار ارزشمند در جامعه شناخته شود و سرمایهگذاران بهعنوان رزمندگان اصلی جبهه اقتصادی مورد احترام و بزرگداشت جامعه قرار گیرند. به فرموده مقام معظم رهبری، حضرت آیتالله خامنهای (مدظلهالعالی): «من عرض میکنم نگاه مجموعه دولت و مسئولین کشور به آن فرد تولیدکننده، باید نگاه به یک رزمنده باشد؛ مگر نمیگویید «جنگ اقتصادی»، رزمنده این جنگ اقتصادی کیست؟ آن کسی که اقتصاد داخلی را تقویت میکند؛ اقتصاد داخلی هم عمدتا با تولید تقویت میشود؛ پس این تولیدکننده را شما به چشم یک رزمنده نگاه کنید.»
افزودن دیدگاه جدید